رئیس هیات شطرنج آذربایجان شرقی در گفت و گو با نصر:

کم لطفی صدا و سیما به ورزش شطرنج/ شطرنج را به مدارس استان می بریم

1399/07/19 - 09:41 - کد خبر: 28460 نسخه چاپی

نصر: ورزش شطرنج، یکی از محبوب ترین ورزش های خانوادگی است که طرفداران خاص خود را در سنین مختلف دارد و جزء ورزش های مناسب برای آمادگی فکری محسوب می شود.

به گزارش نصر، در ایام کرونا باتوجه به پرخطر بودن انجام ورزش های جمعی، شطرنج جزء ورزش هایی بود که بدون استرس در میان خانواده ها رواج یافت و مسابقات آن به صورت مجازی برگزار گردید. شطرنج را اکثر افراد به عنوان ورزش مغز می شناسند و جزء تفریح های دسته جمعی خانواده ها محسوب می شود.

به همین منظور، سید وحید میرزاده، رئیس هیئت شطرنج آذربایجان شرقی که به عنوان جوان ترین رئیس هیئت های ورزشی کشور نیز محسوب می شود، در گفت و گوی صمیمی با نصر، از مسیر پر پیچ و خم این رشته سخن می گوید.
  سید وحید میرزاده  از مرداد سال ۹۷  به عنوان رئیس هیئت شطرنج استان برگزیده و  در هیات شطرنج فعالیت خود را آغاز کرده است. قبل از حضور در این مجموعه با برخی ایده های آرمانی وارد این حوزه  شده و در این مدت سعی کرده  قدم های مثبتی بردارد.
 

ظرفیت‌های استان را در ورزش شطرنج به چه صورت ارزیابی می کنید؟
به نظر من تا زمانی که ورزش تبریز پیشرفت نکند، شهرستان نیز پیشرفت نخواهد کرد. بنابراین باید شطرنج را ابتدا در تبریز فراگیر کنیم؛ چراکه اگر این اقدام صورت گیرد، شهرستان‌ها نیز ترغیب خواهند شد تا همپای مرکز استان پیش بروند. ترویج ورزش شطرنج یک اقدام فرهنگی و خانوادگی است و وضعیت تبریز با توجه به پتانسیل بالایی که دارد زیاد مطلوب نیست و باید جبران شود. بنده به عنوان رئیس هیئت، مسئول این ورزش در استان هستم و باید بیش از پیش تلاش کنیم تا به اهدافمان برسیم. به همین منظور چند برنامه داریم که یکی از آنها آموزش و پرورش و مدارس هستند.
مدارس باید با هیئت هماهنگ شوند تا دانش آموزان برای آموزش این ورزش به هیئت بیایند و اگر این اتفاق نیافتاد برنامه دیگر ما این است که ما به مدارس برویم و بیشتر بر روی این مورد رغبت داریم اما متاسفانه این مورد هم یک مشکل دارد و آن این است که در آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی وجود دارد که این معاونت خود متشکل از چندین انجمن است و یکی از این انجمن ها، انجمن شطرنج است. بنابراین اگر به این مسئله ورود پیدا کنیم، تداخل ایجاد می شود.
اگر بخواهیم در هر ورزشی پیشرفت کنیم، باید از رده های پایه شروع کنیم و بهترین مکان برای این کار رده‌های پایه مدارس هستند. اما با وجود این انجمن ها هیچ فرصتی برای هیئت های ورزشی استان وجود ندارد. به همین خاطر ما تمایل داریم با هزینه خود چند مربی به مدارس معرفی کنیم تا آموزشهای لازم را ارائه دهند اما متاسفانه در این مسیر شکست خورده‌ایم. چراکه مشخص نیست متولی ورزش در ایران کیست.
اداره ورزش است یا فدراسیون ها یا آموزش و پرورش. یکی از مشکلات وزارت ورزش این است که جایگاه خود را نمیداند. همانطور که در ایام کرونا همه ستاد کرونا دستور می گیرند، در ورزش نیز مشخص نیست که چه کسی باید تصمیم نهایی را بگیرد.
 
 
 
توسعه ورزش شطرنج در استان تا چه میزان پیشرفت داشته است؟
 توسعه این رشته در شهرستان ها مستلزم آن است که ابتدا باید امکانات به شهرستان ها برسد. به همین منظور برنامه ریزی کردیم تا هر شهرستانی فعالیت انجام دهد، امکاناتی را در اختیارشان قرار دهیم که شهرستان های سراب و شبستر در این طرح پیش قدم بودند. همچنین در صدد برگزاری دوره های مربیگری در شهرستان‌ها بودیم که فعلاً متاسفانه همکاری های لازم صورت نگرفته است.  اگر تعداد مربیان افزایش یابد، این ورزش هم توسعه خواهد یافت. یکی از ایرادات ما در استان این بود که تعداد داوران مان بسیار بالاست.
به همین خاطر مجبور بودیم مسابقات زیادی را برگزار کنیم در حالیکه وقتی ما پتانسیل قهرمانی نداریم، لزومی ندارد مسابقه برگزار کنیم. لذا تصمیم گرفته شد هیچ مسابقه جایزه‌ای برگزار نشود و مربیانی تربیت شوند تا شطرنج‌بازان با استعداد را کشف کند و به جای این هزینه ها کلیه توان هیئت را در اختیار سیستم آموزشی قرار دادیم.
 

برای پیش بردن این هدف آیا با ارگانی هم توافق شده است؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که ما سعی کردیم از الگوی جز به کل بهره گیری کنیم لذا تصمیم گرفته شد تا مدرسه به مدرسه پیش برویم و در همین زمینه با کمیته آموزش و مربیان جلسه برگزار می‌شود تا در صورت هماهنگی با مدارس، مربیان خود را به این معرفی نمایید.

 
در ایام کرونا تنها ورزشی که بدون دغدغه انجام می شود، ورزش شطرنج است. چه اقداماتی به منظور ترویج این ورزش بین خانواده ها در این ایام انجام شده است؟
برای رسیدن به این هدف باید با برخی ارگان ها هماهنگ شد و آموزش های لازم صورت گرفت که به همین منظور نیاز به کمک رسانه نیز داریم. اما وقتی که رسانه استانی صدا و سیما هیچ عزمی برای این کار ندارد، نمی توان در این زمینه موفق شد. ما حتی راضی بودیم تا در بدترین ساعات، چند دقیقه در اختیارمان قرار دهند تا آموزش رایگان ارائه دهیم که متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد. همچنین از طریق فدراسیون نیز از صدا و سیما پیگیر این مسئله شدیم ولی مطابق انتظار جوابی گرفته نشد.

 
چه اهدافی برای بالا بردن جایگاه شطرنج در برنامه دارید؟
 از نظر من تنها راه نجات کشور در مطالعه و ورزش است. شاید در امر مطالعه نقشی نداشته باشم  ولی به عنوان فردی که در ورزش تا حدودی مسئولیت دارم، به جرات می توان گفت، تنها ورزشی که به راحتی می توان بین خانواده ها رواج داد، شطرنج است. علاوه بر آن وقتی در یک مکان عمومی ورزشی انجام می شود، بسیار لذت بخش خواهد بود و برای تماشاگر این ورزش رغبت و انگیزه  ایجاد خواهد کرد.  به همین منظور تصمیم گرفته شد تا در مکان های گردشگری و تاریخی،  ورزش شطرنج انجام شود تا هم مکان های دیدنی معرفی شود و هم شطرنج در آن فضا جذاب به نظر برسد.


چه راه کار هایی برای انسجام بیشتر در ورزش و پیشرفت این حوزه ارائه می دهید؟
باتوجه به اینکه چند وقتی است در این حوزه فعالیت دارم، برخی  راهکارهایی به نظر می‌رسد که یکی از آنها اجرای همایش های ورزشی در مکان های مناسب شهری است که باید برگزار شود. همچنین برای ارج نهادن به ورزش، باید به ورزشکار ارزش داده شود؛ یعنی ورزشکار از لحاظ مالی و جایگاه تامین باشد. چراکه ورزشکار حرفه ای ممکن است پس از سال‌ها تلاش به علت مسائل مالی ورزش را رها کند و به فکر شغل و درآمدی باشد.
اکنون ثروت و شهرت فقط در ورزش فوتبال وجود دارد و دلیل آن هم این است که تبلیغات بسیاری از سوی رسانه ها صورت می گیرد و همین باعث شده است تا فوتبال الگوی اکثر افراد باشد که اگر تمامی ورزش ها ارج داده شود این مسئله برطرف خواهد شد.

گزارش از حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
کم لطفی صدا و سیما به ورزش شطرنج/ شطرنج را به مدارس استان می بریم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار