متنخصص روانشناسی بالینی و مدیر مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان رازی و مجتمع باباغی تبریز:

ضرورت ایجاد دانشکده سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز / رتبه اول زنان در اختلالات افسردگی

1399/07/08 - 09:33 - کد خبر: 27747 نسخه چاپی

نصر: مدیر مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان رازی و مجتمع باباغی تبریز و متخصص روانشناسی بالینی، ایجاد دانشکده سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز را نیاز اساسی و مبرم جامعه دانست.

به گزارش نصر، علی اصغرزاده در گفتگو با خبرنگار نصر، با اشاره به نیاز مبرم جامعه برای ارتقای سلامت روان در آن، گفت: برای ارتقا سلامت روان در منطقه و استان، نیاز به دانشکده سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز که متشکل از رشته های مختلفی مانند روانشناسی سالمندان، روانشناسی اعتیاد، روانشناسی ترافیک و... باشد، احساس می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس نتایج پژوهش های انجام گرفته در ایران بیماری های روانی، بعد از بیماری های قلبی و عروقی، رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد، خاطرنشان کرد: بهداشت روان به مفهوم تامین و ارتقاء سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلا و درمان مناسب بیماری های روانی و توانبخشی بیماران روانی است.
اصغرزاده افزود: بیماری های قلبی و عروقی چون در ظاهر دیده می شوند و مرگ و میر زودهنگام بالایی هم دارند؛ اما بیماری های روانی سال های توام با ناتوانی شدیدی را موجب می شوند.
وی با تاکید بر اینکه توجه به سلامت روان افراد جامعه باید جزء اولویت های اول سلامت باشد، خاطرنشان کرد: بیماری های اختلالات روانی مانند مانند افسردگی اگر زود تشخیص داده شوند، با ساده ترین روش ها قابل درمان هستند و اگر هم درمان نشوند، انگیزه و احتمال خودکشی را در فرد بسیار تقویت می کنند.
 
 
رتبه اول زنان در اختلالات افسردگی
این متخصص روانشناسی بالینی با بیان اینکه در زنان، اختلالات افسردگی رتبه اول را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در تفکیک بیماری و جنس و رتبه بندی اختلالات روانی در مردان، سوء مصرف مواد بعد از سوانح و بیماری های قلبی، رتبه سوم و در زنان، اختلالات افسردگی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در برنامه های توسعه اجتماعی اقتصادی کشورهای جهان سوم، بهداشت در پایین ترین اولویت ها قرار دارد، تصریح کرد: بیماری های روانی، یکی از بیماری های شایع در عصر کنونی است و سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند این افراد، نیازمندترین انسان ها هستند که اکثر مشکلات سلامت روان هم در کشورهای در حال توسعه دیده می شود، جایی که شیوع این بیماری ها در حال افزایش و مراقبت و درمان آن ها امری مشکل به حساب می آید.
اصغرزاده افزود: آخرین وضعیت اختلالات روانی مطابق پیمایش کشوری سلامت روان، حاوی نکات تکان دهنده ای است؛ طوریکه 23.6 درصد از افراد 64-15 سال حداقل مبتلا به یکی از اختلالات روانی بوده و نیازمند درمان هستند.
وی ادامه داد: علاوه بر 23.6 درصد فوق، نزدیک به 13 درصد جمعیت نیز افرادی هستند که بیمار نیستند، ولی به دلائل مختلف، مشکلات زناشویی، خانوادگی، تحصیلی و شغلی، نیازمند استفاده از خدمات سلامت روانی هستند.
مدیر مجتمع باباغی اظهار داشت: همچنین باید در نظر داشت که مراجعه به سرویس های خدماتی بهداشت و درمان، به خاطر مشکلات روانی، بسیار کمتر از بیماری های جسمانی صورت می پذیرد، که یکی از این دلایل، انگ بیماری روانی، ماهیت این اختلالات، باورهای سنتی و عدم دسترسی به این خدمات می باشد.
وی به غفلت نظام سلامت از توجه به حوزه سلامت روان جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: نکته مهم آن است که میانگین فاصله زمانی میان بروز نخستین نشانه های بیماری و مراجعه به نخستین درمانگر، چهار سال طول می کشد، که این امر بیانگر غفلت نظام اجتماعی و نظام سلامت از توجه به حوزه سلامت روان جامعه است.
اصغرزاده افزود: با وجود امکان پیشگیری و درمان، اکثریت این افراد به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و کمبود نیروهای متخصص و امکانات و تجهیزات مورد نیاز از جمله تخت های بیمارستانی از دسترسی به حداقل خدمات بهداستی روانی محروم بوده اند.
 

قدمت بیش از 50 ساله بیمارستان رازی
مدیر مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان رازی در دادمه به قدمت بیش از پنجاه ساله بیمارستان رازی تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: بیمارستانی جایگزین بیمارستان رازی با استانداردهای به روز دنیا، احساس می شود و در شرایط کووید 19 که مساله اصلی اجتناب از تجمعات می باشد، رعایت این اصل در بخش های بستری روانپزشکی تا حدودی غیرممکن است؛ چرا که ساختار نه چندان مناسب بخش های بستری و تعداد زیاد بستری در مراکز روانپزشکی، ممکن است منجر به فراهم شدن شرایط مناسب برای انتشار عفونت کووید 19 گردد.
وی ادامه داد: وجود مراکز روانپزشکی جامعه نگر، در این شرایط می تواند برای ارائه خدمات به بیماران مفید واقع شده و از مراجعات مکرر بیماران و بستری های مجدد  آنان به میزان موثری بکاهد.
انتهای پیام/
ضرورت ایجاد دانشکده سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز / رتبه اول زنان در اختلالات افسردگی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار