گزارش اختصاصی نصر؛

غفلت از ظرفیت های هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی / فعالیت یک هزار ناجی غریق در استان

1399/06/30 - 08:03 - کد خبر: 27260 نسخه چاپی

نصر: در سلسله مراتب بازید و تهیه گزارش از عملکرد هیئت های ورزشی استان، این بار سراغ یک از حیاتی ترین هیات های ورزشی، یعنی هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی رفتیم.

به گزارش نصر، "ساناز پور خورشیدی" ، رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان که خود دانشجوی دکتری رفتاری – حرکتی بوده و از علاقه مندان به ورزش است وی پس از چهار سال فعالیت به عنوان نائب رئیس هیئت، از اوایل تیر ماه امسال به عنوان رئیس هیئت برگزیده شده است، در گفتگو با نصر از  ظرفیت های موجود در این هیات سخن می گوید.

وضعیت هیئت نجات غریق استان را به چه صورت ارزیابی می کنید؟
هیئت نجات غریق و غواصی ، جزو هیئت های ورزشی  پر کار استان است و با  توجه به اینکه نزدیک 85 استخر در استان وجود دارد و در هر کدام از این استخر ها حداقل یک ناجی غریق حضور دارد، قطعا نشان دهنده نقش پررنگ این هیئت در ورزش استان است.
در استخر های 25 متری، حداقل 3 ناجی و  در استخر های 33 متری حداقل چهار ناجی باید حضور داشته باشند. همچنین بالغ بر دو هزار ناجی غریق در استان فعالیت دارند که کارت نجات غریق درجه 2 و 3 در اختیار دارند. عملکرد هیئت نیز در طول چهار سالی که نائب رئیس هیئت بوده ام، بسیار درخشان  بوده  و اقدامات شایسته ای در زمینه مربی گری، داوری، اعزام به  مسابقات و مسائل آموزشی داشته ایم.
 

دلیل اینکه هیئت نجات غریق را به عنوان رشته ورزشی انتخاب کرده اید، چه بوده است؟
در وهله اول باید گفت، رشته تحصیلی من تربیت بدنی بوده است و علاقه ای که به ورزش شنا داشته ام که باعث شد بیشتر به  این سمت سوق پیدا کنم و به همین دلیل از من دعوت به همکاری شد و از سال 95 در این هیات فعایت دارم.

ماهیت این رشته و اهمیت فعالیت هیات نجات غریق و غواصی استان را تشریح نمایید.
زمانی که یک فرد در استخر شنا بلد نباشد یا در حال غرق شدن باشد، این ناجیان غریق هستند که مهم ترین نقش را ایفا خواهند کرد و فرد را از مرگ حتمی نجات خواهند داد. آموزش ناجیان غریق در هیئت نجات غریق و غواصی توسط مربیانی که از طریق فدراسیون معرفی می شود، صورت می گیرد وهرساله نیز آمادگی ناجیان مورد ارزیابی قرار می گیرد تا بتوان آن ها در حالت اماده باش نگه داشت که این نشان دهنده حساسیت بالای این رشته می باشد.

آیا در سایر شهرستان های استان کمبود ناجی غریق وجود دارد یا خیر؟
خوشبختانه می توان گفت در سایر شهرستان ها نیز کمبود نجات غریق نداریم و در 90 درصد شهرستان های استان که درخواست کلاس کرده بودند، کلاس های آموزشی و دانش افزایی صورت گرفته است بنابراین هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

در مورد نحوه همکاری و کمک به سازمان هلال احمر توضیح بفرمایید که این همکاری به چه شکل است؟
با توجه به اینکه امسال آمار غرق شدگان در سد ها بالا رفته است، تفاهم نامه ای قرار است با این سازمان بسته شود که ناجیان غریق هیات به همراه نیرو های هلال احمر در سد ها حضور داشته باشند و یا در موارد غرق شدگی، غواصان هیات به کمک نیروی های هلال احمر بشتابند.

چه اقداماتی برای حل مشکل بیمه ناجیان غریق فعال در استخر ها انجام شده است؟
قبل از شیوع کرونا  و در وضعیت نرمال، مدیران استخرها از هیئت ناجی غریق درخواست می کردند.بنابراین ناجیان نیز به استخر ها معرفی و ابلاغ شان صادر می شد. مدیران استخر نیز موظف به بیمه ناجیان ما بودند که برخی از آن ها به وظایف خود عمل نمی کردند و برخی از این ناجیان که سرپرست خانوار بودند، وضعیت دشواری را تجربه کردند. خوشبختانه در جلساتی که با اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان برگزار شد، قرار بر این شد تا رونوشت قرارداد ناجیان به اداره تامین اجتماعی هم فرستاده شود تا استخر ها موظف به بیمه کردن ناجیان شوند.

چه تعداد غواص و نجات غریق سازمان یافته زیر نظر هیات در حال فعالیت هستند؟
در کل نزدیک 800 الی 1000 ناجی غریق در استان داریم  که هرسال آمادگی خود را مورد ارزیابی قرار می دهند.تمام ناجیان که معرفی می شوند تحت نظر هیئت می باشند و تمامی این ناجیان باید از طرف هیئت معرفی شوند.

در ایام کرونا یکی از آسیب پذیرترین هیات های ورزشی، هیات نجات غریق و غواصی بوده است. چه اقداماتی برای حمایت از اعضا در این ایام صورت گرفته است؟
اقدام اصلی هیئت، آموزش و ساماندهی ناجیان مشغول به کار است و تنها اقدامی که در این مدت انجام شد، در جهت دانش افزایی ناجیان صورت گرفت و همانطورکه گفته شد طی مذاکراتی که با بیمه تامین اجتماعی انجام شده است، قرار شد پس از بازگشایی استخرها، تمام ناجیان بیمه شوند تا در حوادث این چنینی نگران وضعیت خود نباشند. علاوه بر آن کسانی هم که بیمه داشتند از بیمه بیکاری بهره مند می شوند.

چند وقت پیش فیلمی از غرق شدن کودکی در استخر ائل گلی تبریز منتشر شد که شبهات زیادی ایجاد کرد. در این زمینه توضیحات تکمیلی را تشریح نمایید که اصل ماجرا به چه صورت بوده است؟
فردی که نخستین بار شنا یاد  می گیرد، بار اول ممکن است در زمان شنا، دست و پا بزند و بترسد و این طبیعی است.  در این صورت مربی و ناجی غریق موظف هستند  به این  فرد کمک کنند. همین اتفاق در ائل گلی و در تمرینات هیات قایقرانی استان رخ داد و کودک در حال تمرین بوده است  که داخل استخر می افتد و دچار ترس می شود. بعد از این اتفاق ناجیان غریق به کمک کودک می روند  که در این زمان، فردی اقدام به فیلم برداری از صحنه می کند. ناجیان هیات  نیز مثل همیشه در صحنه  حضور داشتند. همین اتفاق هر روز در استخر ها رخ می دهد و بخشی از آموزش است ولی انتشار چنین صحنه هایی منجر به نگرانی والدین از نحوه آموزش می شود.


مهم ترین مشکلات هیئت در چه زمینه  هایی می باشد؟
معمولا اصلی ترین مشکل تمام هیئت ها مشکلات مالی و نبود اسپانسر است. مشکل بعدی که وجود دارد این است برخی از افراد، با وظایف هیئت آشنا نیستند و انتظارات فراوان دارند. به عنوان مثال کسانی که در این  مدت بیکار شدند، انتظار دریافت خسارت از هیئت را دارند در حالی که هیئت از هیچ بخشی حمایت نمی شود و نمی تواند در این زمینه  اقدامی انجام دهد.

چه برنامه هایی در هیات دارید که تاکنون انجام نشده است؟
اصلی ترین برنامه ما مربوط به سد ها است که در سد های استان غواصان خود را مستقر کنیم و دوره های مخصوص آقایان و بانوان برگزار شود. همچنین قصد داریم دوره های آب درمانی را که طرفداران زیادی دارند، برگزار کنیم و کارگاه هایی در این زمینه تشکیل می شود.
همچنین در این دوره ها مربیان آب درمانی باید حضور داشته باشند تا بتوانند در این خصوص آموزش های لازم را کسب کنند. یکی دیگر از مهم ترین برنامه های هیئت در این زمینه تاسیس استخر مخصوص آب درمانی هست که در تلاش هستیم این مجموعه را به زودی راه اندازی کنیم.
 
 
سخن پایانی که از قلم افتاده است بفرمائید.
متاسفانه به علت عدم آگاهی برخی افراد که در دوران تعطیلی استخر ها به سد ها و رودخانه ها روی آورده اند، باعث شده است آمار غرق شدگان در این مدت بسیار بالا برود. در کنار آن برخی ناآگاهی از فعالیت های هیئت نجات غریق و غواصی استان، باعث شده است که از ظرفیت های این هیئت در زمینه امداد و نجات  استفاده نکند. ای کاش ارگان هایی همچون هلال احمر که در زمینه امداد و نجات فعالیت گسترده دارند، از ظرفیت های ما بیشتر استفاده کنند و هماهنگی بهتری داشته باشند.
اکثر ناجیان غریق ما به طور داوطلبانه قصد کمک به این سازمان ها را دارند و حتی در حادثه سیلی که سال های گذشته در استان اتفاق افتاد، ناجیان هیئت داوطلبانه خواستار کمک به مردم آسیب دیده بودند. علاوه بر آن در جلسه ای که با سازمان آتش نشانی داشتیم، متوجه شدیم این سازمان در نظر داشت نیرو هایشان را برای آموزش غواصی به قشم ارسال کنند در حالی که به جای هزینه های انجام شده می توانستند از پتانسیل های هیئت استفاده کنند که امیدواریم با هماهنگی کامل بتوانیم به ارگان های استان کمک کنیم.

مصاحبه از حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
 غفلت از ظرفیت های هیات نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی / فعالیت یک هزار ناجی غریق در استان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار