کمی دورتر باش که تا همیشه از هم دور نشویم؛

پاییز نقطه تلاقی دو ویروس/کاهش ابتلا و استرس با رعایت نکات بهداشتی

1399/06/19 - 12:01 - کد خبر: 26642 نسخه چاپی

نصر: ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزا با علائمی هر چند مشابه با یکدیگر به استقبال فصل پاییز می‌روند و با مشکل بودن تشخیص این دو بیماری روزهای سختی رقم خواهد خورد.

به گزارش نصر، ویروس کرونا تابع روند فصلی نیست و در هر زمان و شرایطی، قربانی گرفته است و اینک شمارش معکوس برای همه گیری بیشتر آن در فصل هزار رنگ پاییز آغاز شده است.
آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها، توصیه‌ها و راه‌های پیشگیری و در نهایت هشدار مجدد به عدم حضور مردم در مکان‌های بسته و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری؛ همه و همه بحث‌هایی است که با آغاز فصل پاییز و همه گیری آن در کنار آنفلوآنزای فصلی قوت بیشتری به خود خواهد گرفت.
حال، همه گیری این ویروس و افزایش آمار و ارقام آن در فصل پاییز، دل نگرانی به جان مردم انداخته است. آن گونه که به مشام می‌رسد روزهای سختی با آغاز فصل پاییز در انتظار ماست؛ روزهایی که چیزی به جز افزایش بستری و آمار فوتی‌ها سر خط خبرها نخواهد بود، ولی با رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم به راحتی از این برهه عبور کنیم.

فرآیند مهار کرونا با رفتار مردم ارتباط مستقیمی دارد
به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فرآیند مهار کرونا ارتباط مستقیمی با رفتار مردم دارد بدین گونه که تنها راه آن، پیشگیری است که دست خود مردم بوده و به هر اندازه‌ای که رعایت کنند به همان اندازه نیز این بیماری کنترل خواهد شد.
عباسعلی درستی در گفت و گویی گفت: وضعیت کنونی استان قرمز بوده و شهرستان‌های مراغه، سراب، هشترود، میانه و جلفا نیز شهرستان‌هایی هستند که در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: تا کنون یک هزار و صد نفر از کادر درمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از موارد ابتلاء استان نیز می‌توان به ۳۰ هزار نفر اشاره کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است که رعایت کردن ۷۰ درصدی مردم برای کنترل بیماری کافی نبوده و باید ۹۰ درصد مردم رعایت کنند؛ تلاش می‌کنیم تا تمام افراد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را انجام دهند چرا که با کاهش رعایت کردن مردم، مبتلایان افزایش یافته که این خود، نشان دهنده یک رابطه علت و معلولی است.

احتمال افزایش بیماری با شروع فصل پاییز
درستی با اشاره بر وضعیت سفید در شهرستان‌های خداآفرین و ورزقان افزود: امکان انتقال ویروس در مکان‌های سربسته بیشتر بوده که با شروع فصل پاییز نیز احتمال افزایش بیماری بالا می‌باشد مگر اینکه درصد بسیاری از مردم رعایت کنند.
فرآیند مهار کرونا ارتباط مستقیمی با رفتار مردم دارد بدین گونه که تنها راه آن، پیشگیری است که دست خود مردم بوده و به هر اندازه‌ای که رعایت کنند به همان اندازه نیز این بیماری کنترل خواهد شد
وی در پایان گفت: امکان ابتلاء افرادی که به این ویروس دچار شده و بهبود یافته‌اند نیز وجود دارد و می‌توان گفت که هیچ ایمنی در این رابطه که افراد مبتلا شده بار دیگر به این بیماری دچار نخواهند شد وجود ندارد و شواهد نیز نشان داده است پس باید پروتکل‌های بهداشتی را افرادی که به این بیماری مبتلا و بهبود یافته‌اند نیز رعایت کنند.

ویروس‌ها از یک خانواده علائم مشابهی با همدیگر دارند
به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ویروس‌های مشترک از یک خانواده علائم مشابهی را از خود نشان می‌دهند که در اواخر شهریور ماه و به خصوص فصل پاییز، فعال‌تر می‌شوند؛ در فصل تابستان به دلیل روبرو بودن با ویروس کرونا، تشخیص راحت‌تر انجام می‌گرفت اما در فصل زمستان، فعالیت سایر ویروس‌ها نیز آغاز خواهد شد.
ویروس‌های مشترک از یک خانواده علائم مشابهی را از خود نشان می‌دهند که در اواخر شهریور ماه و به خصوص فصل پاییز، فعال‌تر می‌شوند
سیمین خیاط زاده گفت: گلو درد، تب، درد بدن و کمر، حالت عطسه و سرفه از علائم مشترک میان این دو بیماری است به گونه‌ای که در ویروس آنفلوآنزا، بیمار به یک باره بدحال می‌شود اما در ویروس کرونا، همانند سایر سرماخوردگی‌ها فرد تا چند روز بی اشتها بوده و به درد بدن مبتلا شده و بی حال است و به یک باره به تنگی نفس دچار می‌شود گر چه این علائم، کمی متغیر است اما در حالت کلی نمی‌توان از روی علائم، اظهار نظر کرد که فرد به کرونا و یا آنفلوآنزا مبتلا شده است.

کاهش احتمال درگیری آنفلوآنزا به دنبال تزریق واکسن
وی با اشاره بر وجود آزمایشات جداگانه برای تشخیص ابتلاء به ویروس کرونا و آنفلوآنزا ادامه داد: اگر فردی واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده و علائمی از خود نشان دهد، شک بر این خواهد بود که به ویروس کرونا و یا نوع دیگری از سرماخوردگی مبتلا شده است چرا که احتمال درگیری آنفلوآنزا به دنبال تزریق واکسن، کاهش می‌یابد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، معتقد است که ممکن است فردی به یک بیماری مبتلا شده و سیستم ایمنی بدن او ضعیف شود که در صورت مبتلا شدن به یک بیماری دیگر، شرایط سخت‌تر خواهد بود چرا که بیماری قبلی، بدن او را ضعیف کرده و مقابله برای بیماری دوم را دشوار ساخته است که ابتلاء به ویروس کرونا و آنفلوآنزا نیز چنین است.

تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر
وی بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر تأکید کرده و گفت: علت اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا بر گروه‌های پر خطر توصیه می‌شود این است که افراد پر خطر با تزریق واکسن آنفلوآنزا، در صورت مواجهه با این ویروس به طور خفیف دچار شده و قابل کنترل است.
خیاط زاده در پاسخ به این سوال که چه افرادی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند پاسخ داد: مادران باردار، کودکان، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری قلبی، بیماری مزمن کبدی و کلیوی دارند و هم‌چنین افرادی که درگیر ضعف سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های عصبی، تشنج و بیماری مزمن مغزی و ریوی هستند باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
وی توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها از حضور دانش آموزان در مدارس نگران هستند اما واقعیت امر این است که اگر از رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توسط فرزندان خود و حتی مدارس اطمینان دارند بیش از اندازه مخاطره‌ای وجود نخواهد داشت؛ همان پدر و مادرانی که نسبت به این قضیه حساس و نگران بوده و معتقد هستند که اگر فرزندم با رفتن به مدرسه به ویروس کرونا مبتلا خواهد شد، بعد از رفتن فرزندان به مدرسه، مقابل درب مدرسه بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، جمعی را تشکیل داده و با سایر والدین صحبت می‌کنند.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فرآیند مهار کرونا را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست، بدین گونه که افراد مبتلا به کووید ۱۹، به دلیل عدم استفاده از ماسک و یا حضور در جمعی که بیمار مبتلا به ویروس کرونا وجود داشته و یا عدم رعایت بهداشت فردی مبتلا شده‌اند.
خیاط زاده بیان کرد: افراد باید بهداشت فردی را رعایت کرده و عدم تماس دست آلوده با دهان، بینی، چشم و صورت را جدی بگیرند و هم چنین در زمان استفاده از خوراکی از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنند.
وی در پایان افزود: افراد باید در حین حضور در جمع و رفتن به بیرون از منزل از ماسک استفاده کرده و در میهمانی‌ها شرکت نکنند و حتی در جمع‌های ساده خانواده نیز رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی را به دلیل انتشار آلودگی مهم تلقی کنند.
به گفته متخصص بیماری‌های عفونی، ویروس کرونا واکسن و دارویی ندارد و تنها راه قطع زنجیره انتقال، فاصله گذاری، استفاده از ماسک، عدم حضور در مکان‌های پر تجمع و عدم مسافرت است؛ بدین گونه که هر چیزی که کاهش‌دهنده انتقال ویروس از انسان به انسان باشد، قطعاً تنهاترین روش برای کنترل و مهار ویروس کروناست.

افرادی که باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند
اسماعیل مقدس پور گفت: توصیه برای افراد در معرض خطر، دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد بالای ۶۵ سال، کودکان در معرض خطر، زنان باردار و در نهایت کادر درمان این است که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
وی ادامه داد: علائم ویروس کرونا و آنفلوآنزا به احتمال بسیار مشابه هم بوده و امکان تشخیص را سخت‌تر خواهد کرد.
ویروس کرونا واکسن و دارویی ندارد و تنها راه قطع زنجیره انتقال، فاصله گذاری، استفاده از ماسک، عدم حضور در مکان‌های پر تجمع و عدم مسافرت است.
مقدس پور در پایان با اشاره بر افزایش گروه‌های سنی درگیر و کاهش سن مبتلایان به این ویروس اشاره کرده و افزود: علائم این بیماری تغییر می‌یابد به گونه‌ای که علائم پوستی، گوارشی و هم چنین علائم درگیری سیستم عضلانی نیز افزایش می‌یابد.
هر زمان که صحبت از شیوع ویروس کرونا می‌شود، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، عدم حضور در جمع و هم چنین رعایت بهداشت فردی مهم تلقی می‌شود؛ کرونا ویروسی است که تنها راه مهار آن مواردی است که از زمان شیوع این ویروس بارها و بارها گوشزد شده است و تا زمانی که زنجیره انتقال این ویروس قطع نشود باید به هوش بود و آن‌را ساده به شمار نیاورد.

گزارش از آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
پاییز نقطه تلاقی دو ویروس/کاهش ابتلا و استرس با رعایت نکات بهداشتی خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار