گزارش/

تعریض بزرگراه بعث به نفع یا ضرر بناب؟! /از بین رفتن حدود ۶ کیلومتر از درختان این محل در صورت اجرای پروژه/آیا شورا و شهرداری بناب توان مالی اتمام کامل این پروژه چند میلیاردی را دارند؟

1399/06/12 - 10:51 - کد خبر: 26201 نسخه چاپی

نصر: تعریض بزرگراه بعث بناب این فکر را در افکار عمومی به وجود آورده است که ایا این پروژه کمکی به کاهش ترافیک خواهد کرد و آیا شورا و شهرداری توان تامین اعتبار این پروژه را دارند!

به گزارش نصر به نقل از انعکاس بناب، انتشار خبر حذف و انتقال درختان بزرگراه بعثت بناب، تعریض بزرگراه و حذف کندروها در روزهای اخیر توسط شورای شهر و شهرداری بناب، چندین نقد اساسی را به ذهن متبادر می‌سازد که امید است اعضا شورای شهر و شهرداری محترم‌ پاسخ علمی و قانع کننده برای مردم بناب داشته باشند.
طبق تعریف بزرگراه، هدف آن عبور سریع خودروها از مبدا بزرگراه تا مقصد می‌باشد، که کناره های آن نیز برای تسهیل تردد خودروها بایستی با گاردریل محافظت شود (حالت فعلی بزرگراه بعثت) که مشابه آن نیز همچون بزرگراه شهید همت، بزرگراه حکیم، امام علی (ع) در تهران و شهرهای بزرگتر وجود دارد و به خوبی وظیفه تسریع عبور و مرور خودروها با سرعت بالا را ایفا می‌کند.
ادعای رئیس شورای شهر مبنی بر مصوبه شورای ترافیک برای اجرای این طرح، این سوال را به ذهن متبادر می سازد که عرض باند اصلی بزرگراه در حالت فعلی دقیقا هم‌عرض بزرگراه جاده ملکان-بناب می باشد و ایجاد کدام ترافیک در بزرگراه بعثت موجب تصمیم بر تعریض آن شده است!؟
از جلوه‌های مدرن توسعه شهری بناب وجود دو کمربندی ۴ بانده همراه با دو باند رفت‌وبرگشت کندرو است که با پشتوانه علمی حدود ۲۰ سال پیش ایجاد شده است و خیابان دسترسی محلی (کندروها) از خیابان خودروهای عبوری جدا شده است پس از حذف درختان خطر تصادف به واسطه پارک خودروها اطراف خیابان افزایش می یابد (بلوار مدرس بناب و خروج دنده عقب خودروها از پارک را متصور شوید).
بالفرض در صورتی که شورای شهر محترم قصد توسعه راه برای کاهش ترافیک را دارند، می توانند کندرو‌های موجود به شکلی اصولی آسفالت کرده و همچون خیابان واصل ائل گلی تبریز به خیابان ۲۹ بهمن ترافیک را توزیع کنند.
شهرداری بناب مدعی شده است که قصد دارد درختان ۲۰ ساله اطراف باندهای اصلی را حذف و آنها را به محل دفن زباله قره‌قشون منتقل کند؛ این واقعه تداعی‌گر اقدام شهرداری یکسال قبل در انتقال درختان اطراف میدان معلم به اطراف پارک سنجد است که اکنون تمامی آن درختها خشک شده اند، ضمن اینکه به نظر می رسد انتقال درختان به محل دفن زباله مانع از ارزیابی رشد مجدد یا خشک شدن آن درختان طی ماههای آتی توسط مردم خواهد شد لذا شائبه عدم شفافیت در انتقال به محل دفن زباله به وجود می آید، و الا مکانهای ضروری تری در این شهرستان برای انتقال درختان وجود دارد!
 اگر شهرداری محترم قصد کاشت درخت توت به جای درختان تنومند موجود که سرمایه زیست محیطی این شهرستان بحساب می آید را دارد، در داخل شهر حداقل ۱۰ کیلومتر مسیر بدون درخت را می توان شمرد که نیازمند کاشت درخت جدید است.
استدلال نیاز به ایجاد مغازه در شهر بناب از قِبَل تعریض کمربندی، گمراه‌کننده به نظر می‌رسد چرا که در صورتی که شهر بناب نیاز به مغازه های جدید داشته باشد، مابین میدان تامین اجتماعی تا میدان قشلاق بالاترین پتانسیل را برای آن دارد ولی محوطه‌های بسیار بزرگی در آن منطقه در کنار خیابان بلااستفاده مانده است.
 به فرض محال اگر هم مغازه و شغلی در اطراف بزرگراه بعثت توسعه پیدا کند، قطعا نوع مشاغل به سمت تعویض روغنی، آهنگری، صافکاری، بنگاه معاملاتی خودرو و… سوق پیدا خواهد کرد و با حذف درختان حاشیه باند اصلی، نازیبایی بصری همچون بلوار دیزج در شاهراه اصلی شهر به چشم خواهد زد.
 پس از حذف درختان، آیا شهرداری توانایی مالی آسفالت و ساماندهی مسیر ۶ کیلومتری (رفت و برگشت) به وجود آماده را دارد یا تا سالها حاشیه‌های این مسیر به جاده خاکی تبدیل خواهد شد! چرا که سال گذشته شهرداری محترم برای مسیر ۵۰۰ متری اطراف میدان معلم حدود ۱ میلیارد هزینه کرد و با این حساب حدود ۱۲ میلیارد برای ساماندهی مسیر رفت و برگشت ایجادشده بودجه نیاز است.
 به نظر می‌رسد با توجه به خبر اخیر منتشر شده از سوی ریاست شورا، شورای محترم شهرستان بناب دنبال صدور پروانه ساخت و کسب‌وکار برای زمین‌های اطراف بزرگراه بعثت و به تبع آن کسب درآمد برای شهرداری، افزایش قیمت زمین‌های مذکور و شاید اهداف انتخاباتی در سال آخر فعالیت شوراست، در حالیکه این امر در حالت فعلی نیز در صورت آسفالت اصولی کندروها امکان پذیر است.
جمع بندی: اجرای طرح مذکور از یک سو باعث از بین رفتن حدود ۶ کیلومتر فضای سبز موجود شهری، ایجاد جلوه نازیبا در اطراف خیابان و تنزل دیدگاه مسافران عبوری نسبت به شهر بناب، افزایش خطر تصادف به واسطه پارک و ورود و خروج خودروها به باند اصلی، هزینه های مالی بسیار زیاد برای شهرداری خواهد شد و از سوی دیگر توسعه کسب و کارهای تعمیراتی و مکانیکی و خدمات خودروهای سنگین در کنار خیابان، افزایش قیمت زمین‌های اطراف، ایجاد درآمد برای شهرداری و جذب آراء انتخاباتی مالکان زمینهای اطراف خیابان برای پیشروان این طرح در بین اعضا شورای شهر خواهد شد.
انتهای پیام/
تعریض بزرگراه بعث به نفع یا ضرر بناب؟! /از بین رفتن حدود ۶ کیلومتر از درختان این محل در صورت اجرای پروژه/آیا شورا و شهرداری بناب توان مالی اتمام کامل این پروژه چند میلیاردی را دارند؟ منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار