گفتگوی نصر با پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی و رباتیک؛

بهینه سازی بازده بدنی ورزشکار با استفاده از هوش مصنوعی/ تحلیل داده مسابقات، درسایه تلفیق تکنولوژی با ورزش

1398/04/04 - 13:12 - کد خبر: 2608 نسخه چاپی

نصر: شاید تا قبل از ورود به هزاره‌ی جدید چندان ارتباطی بین ورزش و تکنولوژی دیده نمی‌شد، اما امروزه تصور ورزش حرفه‌ای بدون تکنولوژی تقریباً غیرممکن است.

به گزارش سرویس فناوری نصر، تکنولوژی های ورزشی به چنان موضوع فراگیری تبدیل شده‌اند که از سال ۲۰۱۴  هر ساله مراسمی با عنوان جایزه بهترین تکنولوژی ورزشی سال برگزار می‌شود و در آن بهترین تکنولوژی های ورزشی آن سال معرفی می‌شوند.

امروزه برای بهتر اجرا شدن مسابقات ورزشی و یا تمرینات، از فناوری هایی استفاده می شود که روز به روز در حال پیچیده تر شدن هستند. استفاده از این فناوری های به روز، تاثیر چشمگیری بر روند اجرای مسابقات و تمرینات ورزشی داشته است، دوربین‌های حرفه‌ای که تصاویر ورزشی را زوایای مختلف ضبط می‌کنند، آنتن‌های مخابراتی که این تصاویر را به سرتاسر جهان مخابره می‌کنند ،  کفش‌های ورزشی که با آخرین تکنولوژی های پزشکی و مهندسی ساخته شده‌اند تا تکنولوژی خط دروازه در فوتبال و چشم عقاب در والیبال همگی نمونه‌هایی از در هم تنیدگی ورزش و تکنولوژی در دنیای امروز است.

چنین حسگرهای ورزشی پیوسته در حال تکامل و کوچکتر هستند و از سویی دیگر عملکرد آن ها نیز به مراتب بهتر شده است و در حال حاضر قادر هستند جزیی ترین اطلاعات را نیز به دست آورند. پیش بینی می شود این حسگرها در آینده ای نه چندان دور در لباس ورزشکاران و سایر افراد تعبیه شوند و از قابلیت اندازه گیری پارامترهای پیچیده نیز برخوردار شوند.

رضا اسماعیل زاده" دکتری هوش مصنوعی و رباتیک، یکی از جوانان فعال این حوزه در تبریز در گفتوگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه کاربرد فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در ورزش باعث می شود دقت تحلیل اطلاعات ورزشکار بیش از پیش افزایش یابد،گفت: تحلیل داده ها این امکان را در اختیار ورزشکاران و مربیان قرار می دهد که با تحلیل میلیون ها داده، کوچکترین نقاط ضعف و قوت عملکرد خود و یا بازیکنان خود را بررسی می کند و بر اساس این تحلیل ها تغییراتی را در عملکرد افراد ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه مربیان به چنین اطلاعاتی علاقه مند هستند زیرا می توانند ابعاد مختلف عملکرد بازیکنان را کاملا بررسی کنند، اذعان داشت:این داده ها نشان می دهد که فعالیت های ورزشکاران به هم مرتبط هستند و این فعالیت ها می توانند به عناصر جداگانه ای تقسیم شوند و در صورتی که چنین پیشرفت هایی در تمام ابعاد عملکرد فرد یا تیم صورت گیرد، می تواند باعث ایجاد تغییر بزرگی در عملکرد کلی ورزشکاران شود.

وی افزود: بررسی ابعاد مختلف عملکرد ورزشکاران به دقیق ترین شکل ممکن، فقط با تحلیل داده ها ممکن است و جزئی ترین حرکات فرد از این طریق می تواند مورد مطالعه قرار گیرد، به این ترتیب پیشرفت های ناچیز می توانند موفقیت های بزرگی را برای ورزشکاران به ارمغان بیاورد.

وی که پروژه و پژوهش های نختلفی در شاخه بینایی ماشین در هوش مصنوعی دارد، با بیان اینکه این دانش سعی دارد از طریق پردازش تصاویر دو بعدی، جهان سه بعدی پیرامون را بازسازی و تفسیر کند،اظهار داشت: بینایی ماشین یعنی اینکه کامپیوترها بتوانند جهان را به کمک دوربین‌ها ببینند، بفهمند و حتی از بینایی انسان پیشی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بینایی ماشین به توسعه تئوری سیستم‌های هوشمندی می‌پردازد که اطلاعات را از تصاویر استخراج می‌کنند و به عنوان یک رشته تکنولوژیکی (فناورانه) تلاش دارد که از تئوری‌ها و مدل‌های توسعه داده شده برای ساخت سیستم‌های بینایی ماشین بهره برداری کند، گفت: برای مثال یکی از استفاده های الگوريتم‌هاي هوشمند(هوش مصنوعي) و بینایی ماشین در برنامه‌اي جهت بدن‌سازي در رشته پرتاب ديسك طراحي و تدوين شده است كه مي‌تواند با بررسی داده ها انجام صحيح تمرين، عملكرد بدني ورزشكار را در طول يك دوره تمريني بهبود بخشد.

این جوان فعال حوزه هوش مصنوعی و رباتیک، اضافه کرد: صنعت بهداشت و درمان به روش های مختلف می تواند از قابليت پيش بينی و تشخيص فوق العاده اي هوش مصنوعی برای سلامتی، تناسب اندام و ایمنی استفاده کند و از آنجایی که جوهر ورزش حفظ سلامت فیزیکی است، تیم های ورزشی برای اطمینان از سلامت و تناسب اندام بازیکنان،به طور فزاینده ای از ابزارهای تکنولوژیکی استفاده می کنند و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل پارامترهای مختلف سلامتی و حرکات بازیکنان برای ارزیابی تناسب اندام آنان استفاده می کنند.

وی افزود:استفاده از دوربین‌های فوق سبک بر روی لباس بازیکنان زمانی از طرح‌های بلند پروازانه شرکت‌های ورزشی بود اما بر خلاف تصور عموم خیلی هم دور از دسترس نیست، به طوری که امروزه هوش مصنوعی می تواند از آسیب دیدگی های احتمالی ورزشکار جلوگیری کند، برای رسیدن به این مهم، الگوریتم،

ترکیبی از پارامترهای فیزیکی را از طریق دستگاه جی‌پی‌اس که به بازیکنان بسته می شود و در طی بازی‌ها و تمرینات داده ها را ثبت میکند و پیشنهادات لازم برای جلوگیری از مصدومیت‌های بیشتر را به مربیان و پزشکان ارائه می‌کند.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه برخی از مربیان از هوش مصنوعی به عنوان یک کمک مربی استفاده می کنند ، اضافه کرد: به این صورت که آن ها تحلیلات فردی خود را به سیستمی که از هوش مصنوعی پشتیبانی می کند می دهند و آن سیستم تجزیه و تحلیل هایی اعم از بکارگیری بازیکنانی که در آن بازی مورد نیاز هستند و همچنین تعویض های مفید و جایگزینی بازیکنان و ارنج ترکیب تیم را به مربی ارائه می دهد ، که این می تواند یک مربی را به سطوح بالاتر برساند اما باید بدانیم که هوش مصنوعی تنها برای مربیان نیست بلکه در زمینه ورزش در تمامی رشته ها ، هوش مصنوعی میتواند به ورزشکاران آن رشته کمک های بسزایی بکند.

وی ادامه داد: تاثیرات هوش مصنوعی در دنیای ورزش بسیار حائز اهمیت باشد و رقابت های ورزشی را برای بینندگان جذاب تر سازد ، البته در زمینه های داوری نیز هوش مصنوعی می تواند از اشتباهات تاثیر گذار داوری جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه سنسور ها و حسگر ها با استفاده از الگوریتم های خاص برای ردیابی بیومتریک ، الگو های خواب ، رژیم غذایی ، سطوح تمرینات و تناسب کلی در زمان بازی ها استفاده می شوند ، گفت: به این ترتیب هوش مصنوعی می تواند از اطلاعات بدست آمده استفاده کند تا بتواند تجزیه و تحلیل خود را برای بهبود کارایی فردی و تیمی یک تیم و ورزشکار ارائه دهد ، در ورزشی مثل فوتبال و بسکتبال ، میزان دوندگی و میزان اشتباهات فردی در زمینه های مختلف می‌تواند جزئی از پارامتر ها برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل استفاده شود.

وی افزود: امروزه بسیاری از تیم های پیشرو دنیا از فناوری گجت های پوشیدنی برای ردیابی حرکات بازیکنان و پارامترهای فیزیکی در طول تمرین استفاده می کنند، این ابزارها  به آنها کمک می کند سلامت بازیکنان و استراتژی بازی را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه آژانس طراحی AKQA برای نخستین بار در دنیا با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ورزشی به نام « اسپیدگیت» را توسعه داده است، اذعان داشت: در این ورزش تیم های شش نفره در زمینی با سه دروازه که از دو طرف باز است، به رقابت می پردازند، برای به ثمر رساندن گل در دو دروازه انتهایی ابتدا هر تیم باید توپ را از درون دروازه میانی عبور دهد.

وی اضافه کرد: برای توسعه این بازی ابتدا قوانین و مقررات ۴۰۰ ورزش مختلف را به شبکه عصبی تزریق کرده تا مفاهیم و قوانین ورزش های پایه ای ایجاد شود، این آژانس پس از حذف تعداد زیادی از ورزش های غیرمنطقی سه بازی را انتخاب کرده و در نهایت از میان آنها هم اسپیدگیت به عنوان گزینه نهایی برگزیده شد.

وی ادامه داد: این شرکت برای تکمیل دستاورد خود حتی لوگو و شعار نسبتا سخت بازی را هم با استفاده از هوش مصنوعی انتخاب کرده است و برای گسترش اسپیدگیت در حال مذاکره با «اداره ورزش های اورگن» است و احتمالا همین تابستان لیگ درون شهری آن راه اندازی می شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور خلاصه باید گفت در آینده ای نزدیک ، هوش مصنوعی دنیای ورزش را تغییر خواهد داد و کیفیت آن را به صورت کلی افزایش می دهد.

گفتگو از گلناز پورنامی

انتهای پیام/

بهینه سازی بازده بدنی ورزشکار با استفاده از هوش مصنوعی/ تحلیل داده مسابقات، درسایه تلفیق تکنولوژی با ورزش نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار