وزارت بهداشت از سفر مردم به استان‌های شمالی گلایه کرد:

دستور روحانی برای خرید واکسن کرونا

1399/06/10 - 12:19 - کد خبر: 26066 نسخه چاپی

نصر: موج دوم ویروس کرونا و هشدارهای مقامات هم نتوانست سد راه آخرین مسافرت‌های تابستانی مردم به شهر‌های شمالی کشور طی چندروز گذشته شود.

به گزارش نصر، گواه این ادعا سواحل شلوغ، به راه افتادن چادرهای مسافرتی در بسیاری از نقاط شهرهای شمالی، ترافیک‌های پر‌حجم در جاده‌ها و تردد قابل توجه مسافران در اکثر شهرها‌ی شمالی کشور طی چند روز گذشته است. حجم این سفرها به اندازه‌ای بود که قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت را به گلایه از مسافران شمال کشور و نمایندگان ساری و بهشهر در مجلس را به انتقاد از عدم کنترل مسافرت به شهرهای شمالی واداشت.

تعطیلی دو روز گذشته سیل مسافران را از روز پنج‌شنبه به سوی شهرهای شمالی سرازیر کرد. از مناطق شمالی ایران دو استان مازندران و گیلان به لحاظ شدت شیوع کرونا در وضعیت قرمز و استان گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

این سفرها در شرایطی صورت گرفت که تمامی مقامات کشور از مدت‌ها پیش نسبت به سفر به خصوص به مناطق شمالی کشور هشدار داده و با توجه به قرمز بودن وضعیت بیش از ۱۵ استان از نظر شیوع کرونا خصوصا مناطق شمالی کشور، از افزایش بیماری کرونا پس از بازگشت مردم از سفر خبرداده بودند.  این نگرانی‌ها و هشدارها البته تنها شامل سفر نبود. نحوه برگزاری مراسم محرم به رغم پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت نیز یکی دیگر از دغدغه‌های مقامات در این ایام بود. دغدغه‌ای که روز گذشته سعید نمکی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزرای بهداشت و کشور در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آن را مطرح کردند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در واکنش به ابراز نگرانی وزرای بهداشت و کشور از موج جدید سفرهای تابستانی در روزهای تعطیل اخیر گفت: کسانی که در تعطیلات اخیر به سفر رفته‌اند، نباید اجازه دهند‌ عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی آنها، باعث اوج‌گیری مجدد شیوع کووید- ۱۹ شده و بر زحمات شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای کادر درمانی در مقابله با موج دوم شیوع کرونا تاثیر منفی بگذارد.  به گزارش «ایرنا»‌ روحانی تصریح کرد: کسانی که به سفر رفته‌اند باید با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ، مانع از وارد شدن آسیب به موفقیتی شوند که در مهار موج دوم بیماری کرونا حاصل شده است.


انتقاد از کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی
هم‌زمان روز گذشته منصور علی زارعی، نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس گفت: وضعیت شیوع کرونا قبل از تعطیلات قرمز نبود، اما تجمع اخیر مسافران وضعیت را وخیم خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید دقت لازم را به این مسائل داشته باشد. این دستگاه‌ها می‌توانند محدودیت‌هایی اعمال کنند. زارعی گفت: دستگاه‌های اجرایی در مورد سفر به شمال کم‌کاری می‌کنند. مثلا دو هفته پیش که یک روز تعطیل بود، جاده را در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بسته بودند، در حالی که باید چهارشنبه این کار را می‌کردند. در همان روز چهارشنبه مسافران بسیاری وارد شهر شدند و به نوعی تجمع‌های خطرناکی را رقم زدند.

پیش از این نیز غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر در مجلس با بیان اینکه وضعیت استان مازندران در مقابله با کرونا سخت‌تر شده است، از مردم خواسته بود تا از سفرهای غیر ضروری به این استان خودداری کنند. ازسوی دیگر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان‌ با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان های گیلان بستری شدند، گفت: متاسفانه ۱۵ نفر از این بیماران مسافرانی هستند که از سایر استان ها به گیلان سفر کرده اند.

وی افزود: متاسفانه در برخی از پارک های مناطق مختلف استان شاهد چادر زدن مسافران بدون رعایت اصول بهداشت فردی هستیم. به گزارش انتخاب، سالاری همچنین از مسافران خواست از تجمعات بیش از حد در اماکن و پارک ها پرهیز کنند و گفت: اصول بهداشتی از جمله ماسک زدن و شستن دست ها و فاصله گذاری فیزیکی جدی گرفته شود.
تمامی این واکنش‌ها در شرایطی نسبت به سفر روزهای اخیر مردم به استان‌های شمالی کشور صورت گرفته است که در حال حاضر ۷۲۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند. زنگ خطر ورود بیماری کووید- ۱۹ به مازندران ۳۰ بهمن سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل نواخته شد. بیماران شناسایی شده افرادی بودند که همزمان با شیوع کرونا در قم به آن شهرستان سفر داشتند. با این حال آن‌طور که دانشگاه علوم پزشکی بابل دوروز پیش گزارش داده بود این شهر درحال عبور از موج دوم کرونا با کاهش آمار بستری‌شدگان بود. اما با سفرهای اخیر مسافران به این استان احتمال شیوع مجدد کرونا از هفته‌های آتی موجب نگرانی شده است.


نگرانی از افزایش ابتلا به کرونا
درهمین راستا قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت روز گذشته در بازدید از مراکز درمانی مازندران، با نگرانی از افزایش سفرها به این استان، گفت: از تمامی مردمی که در این تعطیلات به مازندران سفر کردند گلایه داریم. وی با اشاره به اینکه ما نگران افزایش آمارهای ابتلا به کرونا پس از این سفرها هستیم، تصریح کرد: کادر درمانی با تمام توان مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند، اما با بی‌توجهی عده‌ای از مردم، آنها هم خسته می‌شوند.


دستور روحانی برای خرید واکسن
در کنار این ابراز نگرانی‌ها روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در گفت‌وگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اخباری درخصوص دستیابی برخی کشورها به واکسن کرونا، دستور داد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید این واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول انجام شود تا در صورت امکان هر چه سریع‌تر اقدامات موثر در این زمینه در کشور آغاز شود.


فوت ۱۰۳ نفر دیگر
درهمین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درآخرین گزارش خود از وضعیت بیماری کرونا در کشور از ابتلای یک هزار و ۷۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری شدن ۷۱۸ نفر از آنها طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته خبر داد. به گفته سیما سادات‌لاری با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۷۳ هزار و ۵۷۰ نفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» وی همچنین از فوت ۱۰۳ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: تاکنون ۳۷۳ هزار و ۵۷۰ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۰۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۴۶۲ نفر رسیده است.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون ۳۲۱ هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.


چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟
ازسوی دیگر با توجه به هشدارهای مقامات وزارت بهداشت نسبت به پاییز سخت امسال با توجه به همزمانی بیماری آنفلوآنزا و کرونا دبیر انجمن داروسازان تهران با تاکید بر اینکه فقط افراد پرریسک و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نیازمند تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند، گفت: افراد پرریسک باید به نحو ویژه‌ای غربالگری شوند و واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. محمدرضا دری در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره برخی اظهارات مبنی بر نام‌نویسی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه‌ها‌ گفت: ثبت‌نامی برای واکسن آنفلوآنزا وجود ندارد و تاکنون چیزی در این باره به داروخانه‌ها اعلام نشده است.
انتهای پیام/
دستور روحانی برای خرید واکسن کرونا روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار