گزارش اختصاصی نصر/

ضرورت عزاداری ایمن در اضطرار کرونا/ هیات ها و دستجات عزاداری ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی اند

1399/06/03 - 14:54 - کد خبر: 25742 نسخه چاپی

نصر: ممنوعیت و محدودیت ‌های عزاداری امسال باعث شده تا عزاداری ‌ها در ساعاتی محدود و فقط در فضاهای باز برگزار شوند و مساجد، تکایا و حسینیه ‌ها از پذیرش مردم و عزاداران معذور هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، اگر به مراسم محرم دقیق نگاه کنیم، مراسم عزاداری محرم در ایران، یکی از ملی ‌ترین تجمعاتی است که طی قرون هر ساله هم وسعت آن بیشتر شده و نوع مراسم نیز متنوع ‌تر که هر فرد یا هر مجموعه ‌ای با سلیقه و توان خود تلاش داشته که به بهترین روش ممکن این مراسم را برگزار کند.
در حال حاضر بحث اپیدمی ویروس کرونا و برگزاری هیئات مذهبی در دهه اول ماه محرم امسال چالش‌ هایی جدی را به وجود آورده بود؛ البته هنوز وضعیت ابتلا به کرونا در بسیاری از شهرها قرمز است و ستاد مقابله با کرونا برگزاری تجمعات را در بسیاری از شهرها ممنوع اعلام کرده است.
طبیعتا مراسم عزاداری محرم نیز تحت تاثیر این همه‌ گیری قرار گرفته و مراسم و مناسک مذهبی نیز از این مورد مستثنا نشدند و بسیاری از این حضورهای دست جمعی ملغا شد. از نمازهای یومیه در مسجد و نماز جمعه در مصلاها تا مراسم حج در مکه مکرمه یا تعطیل شد و یا به صورت محدود و برنامه ‌ریزی شده برگزار شد.
بیماری کُشنده کووید19 حالا دیگر برای همه دنیا شناخته و اسباب دردسر عالم شده است. کرونا کسب و کارهای بی شماری را از رونق انداخته و میلیون ‌ها نفر را بیکار کرده است. با توجه به سرعت عجیب انتقال این ویروس، صنوفی بیش از همه آسیب دیدند که اتفاقا محل تجمع افراد بودند؛ در این میان، رستوران ‌ها، سینماها، تالارهای مراسم و… از رونق افتادند.
اما با توصیف این حال نیز از عشق و علاقه حسینی مردم چیزی کم نشده است؛ مردمی که هیات عزاداری را از حسینیه ‌ها به کنج خانه‌ ها و خیابان‌ ها کشاندند تا ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهند.
در همین راستا ستاد ملی مقابله با کرونا، در صف نخست برنامه ‌ریزی برای جلوگیری از شیوع کرونا در مراسم محرم قرار دارد و دستورالعملی درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر وضع و اعلام کرده است که بخش بزرگی از دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا مربوط به ضوابط برگزاری مراسمی ایمن در ایام سوگواری است.

با تخلف کنندگان از دستورات ستاد ملی کرونا برخورد و به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد
در این راستا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار نصر اظهار کرد: با فرا رسیدن ماه محرم، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا  ضرورت رعایت پروتکل‌ های بهداشتی باعث تغییر در سبک عزاداری و طبخ نذری نسبت به سال ‌های گذشته شده است.
"علیار راستگو"  با بیان اینکه با تخلف کنندگان از دستورات ستاد ملی کرونا برخورد و به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد، تاکید کرد و گفت: این مصوبه ستاد ملی کروناست و هیچ کسی حق تخلف در آن را ندارد. 14 دستگاه در مقابل مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای عزاداری های ماه محرم، مسئولیت دارند که مسئولیت اجرای پروتکل های بهداشتی ایام محرم به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است.
وی با اشاره به اینکه مسئولیت اصلی رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم عزاداری به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده است، تصریح کرد: ضمانت اجرایی سازمان تبلیغات اسلامی در مرحله اول تذکر کتبی به مسئولین این سازمان، هیئت امنا مساجد و مسئولان برگزاری هیات ها است. در مرحله دوم در صورت تکرار تخلف، قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه ای  از متخلفان تا پایان ماه صفر است و در مرحله سوم تعلیق مجوز به مدت 6 ماه و در نهایت معرفی به مراجع قضایی جهت رسیدگی به تخلفات است که در حال حاضر ما در مرحله اول این ضمانت اجرایی قرار گرفته ایم.
راستگو با بیان اینکه ارادت مردم آذربایجان به سید و سالار شهیدان و ائمه اطهار علیهم السلام زبانزد است، اذعان کرد: عشق و علاقه ای که مردم به سیدالشهدا دارند و از بچگی در این مکتب بزرگ شده اند، قابل انکار نیست ولی آیین های عزاداری امسال در ایام محرم با شیوه جدید و با رعایت پروتکل های بهداشتی و حساسیت های خاص نسبت به مقابله با شیوع بیماری کرونا برگزار می شود و همه هیئات و دسته های حسینی باید تمام موازین بهداشتی ابلاغی از ستاد ملی کرونا را رعایت کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی گفت: مهم ترین جزئیات دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در تبصره 1 برای عزاداری ماه محرم، ضرورت استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ادوات عزاداری شخصی، ممنوعیت دسته روی، محدودیت در زمان برگزاری عزاداری و ممنوعیت از پخش نذورات در محل عزاداری ها است.
راستگو تاکید کرد: باتوجه به اینکه ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود، بنابراین توزیع نذورات در ایام سوگواری ممنوع است. مردم می توانند نذورات خود را در قالب بسته بندی های خشک به نیازمندان عطا کنند. مثلا مواد غذایی خام بسته بندی شده و میان فقرا تقسیم شود، بسته های بهداشتی به خانواده های کم بضاعت ارائه و یا به بیمارستان ها کمک شود.
وی ادامه داد: پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت در مورد نذورات نیز در دستورالعمل ماه محرم آمده است و هرگونه پذیرایی حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و  چای در همه استان‌ ها و شهرستان‌ ها ممنوع است.
وی افزود: از اقشار مختلف مردم و دستگاه های اجرایی برای مشارکت در طرح "کمک مومنانه" قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این کمک ها در ماه های محرم و صفر نیز با هدف حمایت از اقشار آسیب دیده و کم درآمد استمرار داشته باشد.
راستگو ابراز کرد: در تبصره 2 دستورالعمل آمده است «حضور هیات‌ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه سلام علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و…جهت برگزاری مراسم ممنوع است. مدیریت تولیت‌ ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل ‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق ‌الذکر اقدام می ‌کنند‎».
وی عنوان کرد: در تبصره 3 آمده است «برگزاری نماز کما فی ‌السابق در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان مورد نظر و رعایت فاصله ‌گذاری (حداقل دو متر از هر طرف)، استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع می ‌باشد».
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: خوشبختانه به رغم اینکه پیش بینی هایی که حاکی از افزایش بیماری در سطح استان بود، امروزه کنترل و مدیریت بیماری ویروس کرونا در سطح استان در مرحله تثبیت است و این کنترل وضعیت نیز حاکی از همکاری و رعایت مردم است.

وظیفه داریم با رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا، شور و شعور حسینی را به‌ نمایش بگذاریم
با آقای "تقوی" که یکی از مسولان برگزار کننده هیات های عزاداری حسینی در تبریز است، گفت و گویی کردیم. وی درباره  نحوه برگزاری مراسم ‌ها در محرم امسال به خبرنگار نصر گفت: مکتب امام حسین(ع) مکتب ایثار، شهادت و از خود گذشتگی است و امام حسین (ع) باید در فلب های ما جا داشته باشد زیرا محبت حسین در دل مؤمنان هیچ ‌گاه سرد و خاموش نمی ‌شود.
وی افزود: درست است که امسال به‌ خاطر شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری را همانند سال‌ های گذشته نداریم، ولی از همین مراسم دو ساعته و با محدودیت هم می ‌توان کمال استفاده را برد.
وی اظهار کرد: امسال جلسات سخنرانی و روضه ‌خوانی به ‌صورت مستقیم از شبکه ‌های صداوسیما و شبکه ‌های اجتماعی پخش می ‌شود، مردم می توانند در خانه با خواندن دعا و دنبال کردن عزاداری ‌ها از تلویزیون، دل‌ هایشان را امام حسینی کنند.
وی ادامه داد: من در این شب ‌ها هیات ‌های زیادی را سر زدم که بحمدالله هم خادمین و هم مردم در تلاش بودند که به هیچ ‌وجه پروتکل ‌های بهداشتی را زیر پا نگذارند. ما وظیفه داریم با رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا، شور و شعور حسینی را به‌ نمایش بگذاریم.

نذر خون از تاسوعا تا اربعین حسینی
در این راستا مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی به راه اندازی کمپین «نذر خون از تاسوعا تا اربعین حسینی» اشاره کرد و گفت: همزمان با فرا رسیدن ماه محرم در آذربایجان ‌شرقی، پویش «نذر خون از تاسوعا تا اربعین حسینی» راه ‌اندازی شده است.
وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز مستمر مراکز درمانی آذربایجان شرقی به خون و فرآورده‌های خونی، از هم استانی ‌های واجد شرایط اهدای خون درخواست می‌ شود تا درپویش نذر خون، مشارکت کنند.
گزارش نصر حاکی از آن است که هر سال در کنار نذورات رایج، نذرهایی مانند نذر فرهنگی (اهدای کتاب)، نذر خون و نذر خدمت کم و بیش به چشم می ‌خورد که این نذورات امسال بسیار پررنگ ‌تر از قبل شده است؛ اگرچه اجاق بسیاری از هیات مذهبی امسال برای طبخ غذای احسان خاموش است، اما اجاق دل‌ های مردم گرم‌ تر از سال ‌های قبل شده، به ‌طوری که نذورات خود را به سمت و سوی همدلی و گره‌گشایی از کار دیگران پیش برده است.

آخرین آمار شیوع کرونا
بر اساس آخرین آمار سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به 360 تن رسید.
استان‌ های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.
همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

گزارش از سحر مغفرت
انتهای پیام/
 ضرورت عزاداری ایمن در اضطرار کرونا/ هیات ها و دستجات عزاداری ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی اند سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار