مدیرکل امور اداری و توسعه منابع انسانی شهرداری تبریز خبر داد:

۶ شغل کارگری مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور

1399/05/14 - 15:39 - کد خبر: 24538 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور اداری و توسعه منابع انسانی شهرداری تبریزگفت: مجموعه شهرداری در حوزه کارگری ۴۰۹ ردیف شغلی کارگری دارد که ۶-۷ مورد آن مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور مصوب قانون کار ۱۳۷۰ است.

به گزارش نصر، محمدعلی مولاخواه در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: از جمله حوزه‌های کارگری مشمول قانون  مشاغل سخت و زیان‌آور می توان به تنظیف اشاره نمود که شغل فردی اگر از اول خدمت تنظیف باشد، بعد از ۲۰ سال می‌تواند با این قانون بدون شرط سنی و با تمام مزایا بازنشسته شود.
او ادامه داد: سمپاش گیاهان و درختان، کارگران آرامستان‌ها در بخش غسالخانه، مقنّی، نجاتگر و آسفالت‌پز جزو مشاغلی هستند که با ۲۰ سال خدمت بدون شرط سنی می توانند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشست شوند.
مدیرکل امور اداری و توسعه منابع انسانی شهرداری تبریز، با اشاره به ضرورت آموزش قراردادهای کاری بیان کرد: همکاران ما معمولا اطلاعات اندکی  درباره قانون مشاغل سخت و زیان آور دارند و گاهی بعد از ۱۷ سال فعالیت در بخش تنظیف و سختی زیان ‌آور آن، وارد بخش  خدمات میشود که به دلیل بی اطلاعی از شمول این قانون خارج می شوند.
او افزود: گستردگی نیروی انسانی در شهرداری تبریز موجب شده است که از لحاظ آموزشی و اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کنیم ولی اخیرا برنامه‌ای‌ طراحی کرده‌ایم که به تبیین موارد حقوقی قانون مشاغل سخت و زیان آور و قراردادهای بیمه‌ای، کارمند، کارگر، بخش خصوصی، وزارتی، بیمه ای  در مناطق و سازمان‌ها اقدام کنیم.
او ادامه داد: که تا به امروز در ۹ مرکز این کار را انجام دادیم و ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت موقت این برنامه‌های آموزشی را تعطیل کردیم که با بهبود اوضاع، کارگاه‌های آموزشی قرارداد کاری را ادامه می‌دهیم.
مولاخواه، با اشاره به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در بخش کارمندی نیز گفت: در بخش کارمندی، سمت‌های موجود در سازمان آتش نشانی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور است که مصوب قانون استخدامی کشور است و بعد از ۲۰ سال می توانند با هر سنی و با ۳۰ روز،   درخواست بازنشستگی داده و مشمول این قانون شوند.
او در پاسخ به این سوال که آیا فردی می تواند با ۳۰ سال خدمت مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور باشد، خاطرنشان کرد: قانونگذار می گوید که افراد بایستی قبل از ۳۰ سال خدمت بازنشست شده و مشمول دریافت تسهیلات شوند، ولی مازاد بر ۳۰ سال اگر فردی مشغول به کار باشد، سیستم باید جریمه ۴ درصدی پرداخت کند که ۴ درصد جریمه بعد از ۳۰ سال معادل ۱۰۰ میلیون الی ۱۵۰ میلیون تومان است.
مدیرکل امور اداری و توسعه منابع انسانی شهرداری تبریز درخصوص کرگران بخش فضای سبز و گل‌کارها نیز گفت: کارگرانی که با شرکت‌های خصوصی فضای سبز کار می کنند، معمولا حائزین شرایط شرکت‌هاهستند، اما این شرکت ها طرح طبقه بندی مشاغل ندارند.
او ادامه داد: به طور مثال فردی که در فضای سبز فعالیت دارد، بعد از شش ماه فعالیت را رها می‌کند، اما قانون می گوید افراد بایستی ۲۰ سال مداوم و یا ۲۵ سال متناوب دریک شغل فعالیت داشته باشند، به همین خاطر قانون مشاغل سخت و زیان‌آور شامل حال کارگران فضای سبز یا گل‌کارها نمی شود.
انتهای پیام/
۶ شغل کارگری مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار