رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز عنوان کرد:

پرند، نمونه‌ای موفق برای مسکن‌سازی در بافت‌های ناکارآمد تبریز

1399/05/02 - 14:17 - کد خبر: 23821 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز بهره گیری از تجربه موفق مسکن سازی در شهر جدید پرند را برای حل دغدغه بدمسکنی در تبریز کارگشا دانست.

به گزارش نصر، فریدون بابایی اقدم در جلسه مشترک با اعضای شورای شهر جدید پرند اظهار داشت: وجه مشترک بین شهر جدید پرند و تبریز، دغدغه بدمسکنی تبریز و تجربه خوب مسکن سازی در شهر پرند است که می‌توان برای جلوگیری از اتلاف منابع و آزمون و خطا، از تجربه‌های مثبت و منفی پرند بهره گرفت.
او مشکل بدمسکنی را بزرگترین دغدغه مدیریت شهری تبریز عنوان کرد و افزود: بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در مساکن غیر استاندارد زندگی می کنند؛ مساکنی که هدف سیاست بازآفرینی ملی کشور است و در محورهای تاریخی، بافت‌های ناکارآمد، سکونتگاه‌های غیر رسمی و حتی پهنه‌هایی که سابقه روستایی دارند گسترده شده است.
بابایی اقدم تصریح کرد: شهر پرند بین شهرهای جدید ایران نمونه‌ای موفق با تجربه‌ای خوب به شمار می‌رود که سرریز جمعیتی تهران به آنجا انتقال یافته و طی دو دهه، بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این شهر احداث شده است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با بیان اینکه شهر جدید سهند نیز با همین هدف در نزدیکی تبریز احداث شد، گفت: شهر جدید سهند با هدف انتقال سر ریز جمعیتی تبریز طراحی و احداث شد ولی علی‌رغم اقدامات ارزشمندی که آنجا انجام شده، در عمل نارسایی هایی دیده می‌شود.
او ادامه داد: اگر امروز روستاهای اطراف تبریز نرخ های رشد بیش از ۲۰ درصد را تجربه می‌کنند به این دلیل است که ما در شهرهای جدید خود موفق نبوده‌ایم. شهر جدید احداث می‌کنیم تا جمعیت سرریز به آنجا بروند ولی این اتفاق رخ نداده است.
بابایی اقدم تاکید کرد: گاهی حاشیه نشینی از جنس شهری در روستاها رخ می‌دهد ضمن اینکه طبقات فوقانی در مناطق حاشیه نشین احداث می شود. اگر امروز بتوانیم یک گام جلوتر از مردم باشیم بدون شک شاهد چنین اقداماتی نخواهیم بود.
عضو شورای شهر تبریز استفاده از تجربه‌های موفق گذشته را راهکاری برای حل مشکل بافت ناکارآمد شهری خواند و افزود: باید بدانیم آنها از چه الگوها، شرایط و تکنولوژی هایی بهره گرفته اند چرا که اینها موضوعاتی است که در طراحی شهری به آن نیاز داریم.
بابایی اقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر الحاق شهرک جوانان به محدوده شهر تبریز گفت: این جزو اولین قدم‌های ما در حوزه شهرسازی و مسکن سازی خواهد بود. اگر می خواستیم  ۴۸ هکتار بافت مساله دار شهری را سر و سامان دهیم باید این اقدام در نقطه ای انجام می‌یافت ولی جایی را نداشتیم. حالا این زمین خام تامین شده و حالا باید از روند طراحی شهری، ضوابط شهرسازی، ضوابط معماری و... اطلاع یابیم.
او خاطرنشان کرد: تجربه شهر جدید پرند در مسکن مهر برای دهک‌های پایین جامعه احداث شده و کسانی که در بافت های حاشیه تبریز هم زندگی می‌کنند جزو دهک‌های پایین هستند که بررسی چند و چون این موضوع در سایه چنین ارتباطاتی محقق می‌شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز یادآور شد: جلسه خوبی بود با روسای کمیسیون‌های شورای پرند برپا شد. پرند با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری از نرخ رشدهای بالایی برخوردار است.
در این جلسه به تجربه‌های موفق تبریز در زمینه پروژه های سرمایه گذاری در شهرک خاوران، فضای سبز شهری، هویت شهری و کسب عنوان شهر همیشه تمیز و شهر بدون گدا اشاره شد.
انتهای پیام/
پرند، نمونه‌ای موفق برای مسکن‌سازی در بافت‌های ناکارآمد تبریز منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار