چه میزان استرس را در مواجهه با بلای جهانی تحمل می‌کنید؟

1399/05/02 - 12:46 - کد خبر: 23804 نسخه چاپی

نصر: کرونا در گوشه و کنار دنیا جا خوش کرده و بلای جان انسان‌ها، اقتصاد و اجتماع شده است، بلایی که به این زودی‌ها قصد رفتن ندارد و میهمان ناخوانده جامعه بشری است اما تبعات آن از همان روزهای اول در جهان نمایان شد و روز به روز هم اثرات تخریبی آن از جمله تنش‌های روحی، روانی و استرس‌های ناشی از آن تشدید می‌شود و این استرس در افراد متفاوت است اما هر فردی به تناسب شرایط محیطی و شخصیتی خود چه میزان از این استرس را تحمل می‌کند؟

به گزارش نصر، استرس ناشی از بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا آگاهانه قابل کنترل و مدیریت است براین اساس می توان زیان های ناشی از آن را کاهش داد. استرس کنش ذهنی، عاطفی و فیزیکی ما به احساس خطر از عوامل بیرونی یا درونی است و در مقابل برخی از مسائل و اتفاقات اطراف خود انواعی از استرس را بروز می دهیم.
استرس تا زمانی که مخل زندگی عادی و کاهش سطح تحمل و قدرت بدنی و ذهنی فرد نباشد، نمی تواند خطر آفرین و جدی فرض شود اما اگر کارکردهای شخصی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، نیاز است که تدبیری اندیشه شود که استرس کنترل شده و بهترین راه آن نیز مراجعه به روان پزشک است.
کرونا چندین ماه است که  سراسر جهان را فرا گرفته و به یک پاندمی (همه‌گیری جهانی) تبدیل شده است و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده و  شمار زیادی را مبتلا کرده است، کرونا نه تنها یک بیماری، بلکه به یک معضل جهانی تبدیل شده است که بسیاری از رفتارهای اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و مبادلات را در همه ابعاد به هم ریخته است و طبیعی است که در چنین وضعیتی همه به درجاتی از استرس به میزان اینکه چقدر زندگی شخصی و اجتماعی ما تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته، درگیر شده باشیم.
استرسی که می شود آن را کنترل یا مهار کرده و با کمترین میزان ضرر و زیان از آن عبور کرد اما با عدم مدیریت استرس و اضطراب های ناشی از کرونا شاید اوضاع شخصی، خانوادگی و حتی فرصت های کاری هر کدام از ما وخیم تر شود  و آن موقع کنترل آن قدری دشوار تر می شود.
به هرحال چه بخواهیم و نخواهیم کشور ما و جهان درگیر کرونا شده است و با طولانی شدن آن بسیاری از کشورها از جمله کشور ما میزان سطح قرنطینه ها را کاهش داده اند و با اعمال پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی تقریبا زندگی عادی را از سر گرفته اند، اما در این میان رفت و آمدهای شهری، خانوادگی و کاری می تواند خطرآمیز باشد، آنچه ما را از ابتلا به این بیماری در امان نگه می دارد رعایت پروتکل های بهداشتی است و در عین حال حفظ اعتماد به نفس و کاهش استرس های ناشی از اوضاع کنونی.  
اما در این زمینه که استرس دارای چه درجاتی است و با تعیین درجه استرس، میزان سطح استرس چه میزان است و چگونه می توان آن را مدیریت کرده و کاهش داد و اینکه با خود چه بیماری‌هایی را به همراه می آورد با  فربد فدایی متخصص اعصاب و روان به گفت و گو نشستیم که در ذیل می آید:        

کووید ۱۹ در زندگی مردم تغییراتی ایجاد کرده است
این متخصص اعصاب و روان گفت: کووید ۱۹ در حال حاضر در زندگی مردم تغییراتی ایجاد کرده و فشارهای روانی به همراه داشته است، فشارهای روانی ازخفیف‌ترین سطح تا شدیدترین سطح درجه‌بندی شده‌اند و حال باید دید که  افراد در مواجهه با دوران کرونا چه سطح و چند درجه از استرس را دریافت کرده‌اند.
 فدایی  افزود: یکی از زمینه‌های ایجاد مشکلات روانی و استرس فشارهای روانی است که بر افراد وارد می شود. زمانی که جواجع با عوامل ایجاد استرس رو برو می شوند، استرس ایجاد می شود و نیاز است که سازگاری دوباره در جنبه‌های زندگی به وجود بیاید و شخص منطبق با شرایط جدید بتوانند به زندگی خود ادامه دهد.
عضوهیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه کرد: تغییراتی که کوید ۱۹ در حال حاضر در زندگی مردم ایجاد کرده است نیز در این مقوله جا می گیرد اگر فشار روانی که دارای جنبه‌های کمی است و  می‌توان آن را از شدیدترین سطح تا خفیف ترین سطح در یک جدول طبقه بندی و درجه‌بندی کرد.

شدیدترین نوع استرس‌ها مربوط به مرگ همسر است
این متخصص اعصاب و روان تاکید کرد: شدیدترین نوع استرس‌ها مربوط به مرگ همسر با درجه ۱۰۰ است و کمترین فشار روانی گرفتن جریمه رانندگی با درجه ۱۱ محسوب می‌شود.
فدایی افزود: از دیگر درجات استرس می‌توان به فوت یکی از اعضای خانواده می توان اشاره کرد که در این خصوص هر کدام از اعضای خانواده درجه ۶۳ از استرس را می گیرند و فردی که دچار بیماری یا بیماری کرونا می شود نیز درجه استرس ۵۳ را دریافت می کند و مسائل و عوارض دیگری که ناشی از بیماری کرونا است مانند، بیکاری با درجه ۴۷ را می توانیم نام ببریم و به دلیل شرایط و نگرانی های خاص که در خانواده به وجود می‌آید و افراد می‌توانند به استرس با درجه ۴۴ درگیر شوند.
وی تصریح کرد: همچنین در زمان شروع کرونا که کسبو کار دچار تغییراتی شد، درجه استرس به ۳۹ رسید و در شرایطی که شرایط مالی افول و کاهش یافت و در مسیر های شغلی تغییراتی ایجاد شد درجه استرس ۳۸ درجه شد، در شغل رستوران‌داری شغل فرد در اثر کرونا دست خوش تغییراتی می شود و در چنین مشاغلی افراد به غذاهای بیرون بر اکتفا می کنند در این خصوص هم استرس این افراد مطابق با درجه ۳۶ درجه بندی شده است.

گرفتن وام به تنهایی می تواند درجه ۳۱ استرس را به همراه داشته باشد
وی به استرس های دیگر زمان شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: در زمان شیوع کرونا افرادی ناچار به گرفتن وام هستند، گرفتن وام به تنهایی می تواند درجه ۳۱ استرس را به همراه داشته باشد و چنانچه افرادی هم وام دریافت کرده اند و برای پرداخت اقساط خود به اشکال برخوردند از درجه ۳۰ استرس برخوردار خواهند شد.
عضوهیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد: بنابراین در استرس های مربوط به دوران کرونا با توجه به جدولی که در خصوص استرس‌ها ذکر شد، باید دقت کنیم با جمع‌بندی ببینیم که افراد چند درجه از استرس را دریافت کرده اند.

استرس در سطح متوسط، ۳۷درصد ابتلا به  برخی بیماری ها را به همراه دارد
این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: چنانچه استرس افراد در این خصوص تا ۱۵۰ درجه باشد این نوع استرس کم و عادی تلقی می شود و اگر میزان استرس از ۱۵۰ تا ۲۰۰ باشد این نوع استرس متوسط قلمداد می‌شود و در حد ۳۷ درصد به افراد مبتلا استرس یا بیماری‌هایی از جمله سکته قلبی و مغزی، احتمال بروز تصادفات، زخم معده، زخم اثنی عشر، کمر درد، حوادث ناشی از کار و همینطور سردردهای میگرنی را مبتلا خواهد کرد.
فدایی افزود: اگر چنانچه سطح استرس افراد بین درجات ۲۰۰ تا ۳۰۰ باشد این افراد ۵۰ درصد دچار بیماری هایی که ذکر شده خواهند شد چنانچه سطح استرس بالای ۳۰۰ درجه باشد افراد در این خصوص ۸۰ درصد احتمال دارند به بیماری‌های نامبرده دچار شوند.

گفت وگو در باره کرونا افراد را دچار اضطراب بیماری می کند
این متخصص اعصاب و روان گفت: کرونا خود عواقب و نتایجی را به دنبال دارد که یکی از عوامل مهم آن ایجاد بیماری است که فرد را مبتلا می‌کند، اما جدای از بحث بیماری و مبتلا شدن افراد به کرونا در جامعه شاهد هستیم که افراد در خصوص کرونا گفت وگو می کنند و مواردی را می شنوند که دچار اضطراب بیماری می شوند، اضطراب می‌تواند شامل این باشد که افراد فکر می‌کنند به کرونا مبتلا شده اند یا اینکه در آینده مبتلا خواهند شد و به این ترتیب افراد در معرض نگرانی های متعدد قرار می گیرند که شاید با ابتلا به کرونا نتوانند به امورات زندگی خود برسند، اگر این نگرانی و اضطراب همراه با این باشد که به مدت ۶ ماه طول بکشد این افراد حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

افراد در دوران کرونا شاید نتوانند تکالیف اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند
فدایی با اشاره به اینکه کرونا یک عامل استرس زای شدید است، گفت: کرونا فقط فرد را مبتلا نمی کند، بلکه جامعه را نیز مبتلا می کند که همراه با آن مواردی مانند درگیری ها و پرخاشگری ها را شاهد خواهیم بود و در حال حاضر نیز با آن مواجه هستیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از نتایج کرونا در جامعه این است که افراد ممکن است تکالیف اجتماعی خود را نتوانند به خوبی انجام دهند، مانند این که نتوانند مالیات خود را پرداخت کنند، بنابراین کرونا یک عامل استرس زا است و می تواند به بهداشت روانی افراد صدمه بزند.
این متخصص اعصاب و روان تاکید کرد: ضروری است که همه افراد برای در امان ماندن از کرونا نکات بهداشتی و پروتکل های بهداشتی را به‌ صورت کامل رعایت کنند در غیر این صورت نه تنها خود مبتلا به کرونا می شوند، بلکه عوارض و نتایج حاصل از آن به جامعه و بهداشت روانی افراد نیز ضربه وارد می کند.
فدایی گفت: مسئولان نیز از زمان شروع کرونا با توجه به شرایط خاص کنونی کشور در حد امکانات کشور سعی و تلاش خود را انجام داده‌اند، اما مردم هم باید دقت کنند برای انجام کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشوند و خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار ندهند.
وی تاکید کرد: این طبیعی است که با شرایط سخت اقتصادی کنونی دولت به تنهایی نتواند امور اقتصادی و ۸۰ میلیون نفر را تامین کند و مردم نیز باید سرکار بروند و کسانی که امکان دارند برای انجام کارهای غیر ضروری از منزل خارج نشوند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا در معرض این بیماری قرار نگیرند.
عضوهیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه مراجعه مردم در همه جهان به روانپزشک کاری دشوار قلمداد می‌شود و به راحتی به روانپزشک ها مراجعه نمی کنند، تاکید کرد: در کشور ما نیز این طور است، اما کوشش ما روانپزشکان بر این است که در مرحله نخست از بیماری پیشگیری کنیم و افراد خود را در معرض بیماری قرار ندهند.
 فدایی تاکید کرد :اما در این خصوص حمایت های اجتماعی نیز بسیار مهم است که افراد به خصوص در زمان هایی مانند شیوع کرونا باید بیشتر به یکدیگر کمک کنند بیشتر نسبت به یکدیگر رحم و شفقت داشته باشند تا کمتر دچار استرس های ناشی از این بیماری و تبعات اجتماعی آن قرار بگیرند.
انتهای پیام/
چه میزان استرس را در مواجهه با بلای جهانی تحمل می‌کنید؟ خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار