خبر/

برگزاری "همایش ملی استکبار ستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی" در تبریز

1399/04/31 - 17:12 - کد خبر: 23710 نسخه چاپی

نصر: هفتمین همایش ملی و چهاردهمین همایش منطقه‌ای مشروطه پژوهی با موضوع" استکبار ستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی"، ۱۴ مرداد ماه سال جاری، همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، رییس همایش ملی استکبار ستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی در نشست خبری در تشریح جزئیات برگزاری این همایش اظهار کرد: تبریز نقش موثر و تاثیرگذاری در انقلاب مشروطه داشته و وظیفه خود می‌دانیم که همه ساله این روز را با برگزاری همایشی با محورها و موضوعات مختلف گرامی بداریم.


 
"عزیز جوانپور" با بیان این‌که انقلاب مشروطه انقلابی بود که انقلاب اسلامی ایران در نتیجه آن به وجود آمد، گفت: معتقدیم اگر دخالت دولت‌های بزرگ و مستکبر مثل انگلیس و روسیه تزاری در مشروطه نبود، مردم ایران می‌توانستند سرنوشت خودشان را رقم بزنند.
وی ادامه داد: متاسفانه دخالت مستقیم بیگانگان باعث شد تا مسیر مشروطه منحرف شده و نهایتا اهداف مشروطه محقق نشده و مشروطه انگلیسی به وجود آمد.
جوانپور تصریح کرد: بعد از ۵۰ سال دیکتاتوری پهلوی، انقلاب اسلامی ایران در راستای اهداف مشروطه متولد شد و معتقدیم که استکبار و قدرت‌های بزرگ در قرن‌های اخیر دخالت‌های نابجایی در امور کشور انجام داده‌ اند.
وی، نبود رهبری منسجم و نبود بصیرت و آگاهی کامل در مشروطه را علل انحراف آن عنوان کرد و گفت: در انقلاب اسلامی نیز بازرگان‌ها و بنی‌صدرها می‌خواستند انقلاب اسلامی را به مسیرهای دیگری منحرف کنند که با فشار مردم نتوانستند. اکنون نیز مستکبران، دشمن اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی ادامه داد: کاهش قدرت شاه به دلیل عقد قراردادهای خارجی و شرایط تحمیلی دشمن نیز از دیگر علل عدالت خواهی مردم در انقلاب مشروطه بود، اکنون نیز دشمنان و مستکبران می‌خواهند با دخالت‌های بی‌جا، انقلاب اسلامی را به سرنوشت مشروطه دچار کنند.
جوانپور با اشاره به همکاری نهادهای مختلف در برگزاری همایش ملی مشروطیت، گفت: برخی تلاش می‌کنند تا نقش تبریز در مشروطه به فراموشی سپرده شود، درحالی‌که تبریز همیشه در نهضت‌های ۱۰۰ سال اخیر پیشرو بوده و خواهد بود.
وی اظهار کرد: با توجه به پیشتازی آذربایجان در پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و ...، امیدواریم بتوانیم در اجرایی کردن گام دوم انقلاب هم پیشتاز باشیم.
وی با بیان این‌که عدالت خواهی خاستگاه مشروطه بود، گفت: مردم به دنبال این مطالبه و تحصن در شاه عبدالعظیم خواستار تاسیس عدالتخانه شدند که آن موقع هنوز حرفی از مشروطه نبود، سپس جنبش تنباکو و اعتراض به استکبار انگلستان اتفاق افتاد.
رئیس همایش ملی استکبارستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب، اضافه کرد: در زمان مشروطه ضعف اقتصادی داشتیم و وضعیت مردم خراب‌تر بود، قدرت‌های بزرگ نیز از این فرصت استفاده کرده و امتیاز می‌گرفتند. در این شرایط فقط وضعیت دربار خوب شده و مقدمات سفر ناصرالدین شاه به اروپا فراهم می‌شد.
وی ادامه داد: امروز نیز نمی‌توان ادعا کرد که عدالت به طور کامل محقق شده، انتظار از دولت برقراری عدالت بوده که قوه قضاییه نیز پیگیر است.
وی گفت: مردم، نه از انقلاب اسلامی، بلکه از تبعیض و بی عدالتی و شکاف بین حرف و عمل ناراحت هستند.
وی با بیان این‌که امسال همایش به شکل مجازی و به شکل نشست‌های محدود تخصصی برگزار می‌شود، اظهار کرد: محدودیتی برای ارسال مقاله نداریم و بررسی‌هایمان تمام نشده و انتخاب‌ها نهایی نشده‌ است.
دبیر علمی هفتمین همایش ملی استکبارستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست خبری با قدردانی از زحمات سازمان جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی استان در برگزاری این همایش اظهار کرد: تبریز و آذربایجان تاریخ پرافتخاری دارد و ما به نوعی مسئولیت معرفی آن به نسل جوان را داریم.
دبیر علمی هفتمین همایش ملی استکبارستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست خبری با قدردانی از زحمات سازمان جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی استان در برگزاری این همایش اظهار کرد: تبریز و آذربایجان تاریخ پرافتخاری دارد و ما به نوعی مسئولیت معرفی آن به نسل جوان را داریم.


 
" مسلم اورنگی" با اشاره به رویارویی مشروطه‌خواهان با محمدعلی‌شاه، اظهار کرد: مشروطه‌خواهان در دوم تیرماه در تهران و سایر شهرها شکست خوردند، اما مشروطه در تبریز همچنان ادامه پیدا کرد و مردم تبریز در مقابل محاصره عین‌الدوله، فرستاده محمد علی‌ شاه مقاومت کردند و این مقاومت طلایی افتخاری است که منجر به پیشروی مشروطه‌خواهی در کشور شد.
اورنگی تصریح کرد: روس‌ها به ستارخان پیشنهاد کردند که پرچم تزاری را بر در خانه‌اش نصب کند، اما ستارخان گفت که "من می‌جنگم که هفت دولت زیر پرچم ایران باشند...".
وی تاکید کرد: نسل آینده باید بدانند که این عزت به راحتی به دست نیامده و تاریخ معاصر نشان‌دهنده آن است، تبریز نیز نقش بسیار پررنگ و موثری در رویدادهای انقلابی در طول تاریخ داشته است.
وی ادامه داد: قیام تبریزیان در چهلم شهدای قم در ۲۹ بهمن ماه باعث شد که حضرت امام (ره) آن را نقطه عطف انقلاب اسلامی بدانند؛ همچنین تبریزی‌ها در هشت سال دفاع مقدس نیز خوش درخشیدند.
دبیر علمی هفتمین همایش ملی استکبارستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی در ادامه با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب ۴۰ سال آینده را رقم می زند، اظهار کرد: نگاه به آینده باید با امید باشد، تاریخ انقلاب پر از تلخی شیرینی و پیروزی است و باید از آن درس گرفت.
وی در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا دلیلی بر برگزار نشدن همایش مشروطیت یا برگزاری ضعیف آن نیست، بلکه با قوت بیشتر و با موضوع استکبارستیزی برگزار خواهد شد.
وی افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی آمریکا علیه کشورمان، لازم است قدر با هم بودن را دانسته و شکرگزار باشیم.
دبیر علمی هفتمین همایش ملی استکبارستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد: همه ما برای معرفی تاریخ غنی و نقش مردم آذربایجان رسالت داریم، همایش ملی مشروطیت نیز در این راستا برگزار می‌شود و کتب متعددی در این زمینه به عنوان رفرنس دانشجویان دکتری رشته تاریخ چاپ شده است.
وی اذعان کرد: این همایش زیر سایه همدلی چند نهاد برگزار می‌شود و هیچ بودجه‌ای برای آن تخصیص نیافته است.
وی، ورود معلمان و آموزش و پرورش به این حیطه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر بتوانیم بحث مشروطه را به انشای دانش آموزان نیز وارد کنیم، ذهن دانش آموزان از همان سنین کودکی و نوجوانی به سمت تاریخ ما معطوف می‌شود.
وی اظهار کرد: همایش ملی مشروطیت، ۱۴ مرداد ماه در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود و برگزاری آن در فضای سربسته یا فضای آزاد، به شرایط شیوع کرونا در استان طی هفته‌های آتی بستگی دارد.
اورنگی تاکید کرد: تلاش داریم تا از صاحب‌نظران این حوزه نیز استفاده کنیم، رسانه‌ها و فضای مجازی نیز باید در انعکاس دستاوردها و محتوای این همایش همکاری کنند.
دبیر رسانه‌ای هفتمین همایش ملی و چهاردهمین همایش منطقه‌ای استکبارستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که باید از وقایع بزرگ و دلایل شکست مشروطه درس بگیریم و در آینده از آن‌ها استفاده کنیم، اظهار کرد: اگر توان علمی و رقابتی ایران در زمان مشروطه بالا بود، هرگز دچار شکست نمی‌شد.


 
"جعفر محسنی" افزود: یکی از دلایل فشار امروزی دشمن نیز باور آن‌ها بر عدم توان علمی و رقابتی ایران است، اگر در این زمینه‌ها پیشرفت کنیم، استکبار برای همیشه از ایران دست برمی‌دارد.
وی تاکید کرد: پیشرفت در زمینه‌های مختلف باید به قدری باشد که علاوه بر تامین نیازهای اساسی خودمان، آن را به سایر کشورها نیز صادر کنیم و جلوی تحریم‌ها و هزینه‌های تحمیلی استکبار را گرفته و ضعف‌هایمان را پوشش دهیم.
وی با اشاره به ماهیت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: جنبه فرهنگی این نهاد انقلابی ایجاد می‌کند تا همیشه در حوزه‌های فرهنگی پیشرو باشیم.
محسنی در پایان با بیان این‌که مسئولیت رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال شیوع ویروس کرونا سنگین‌تر شده است، گفت: با توجه به عدم امکان برگزاری حضوری همایش ملی مشروطه انتظار می‌رود تا رسانه‌ها نیز در انعکاس هر چه بهتر این همایش ما را همراهی کنند.
"همایش ملی استکبار ستیزی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی" در محورهای مختلف از جمله تحلیل محتوای استکبار در اندیشه های سیاسی، ضرورت شناخت استکبار و مبارزه با آن، شاخصه های ثابت و متغیر استکبار، کارنامه ملت ایران در مبارزه با استکبار با تاکید بر نقش مردم آذربایجان، الهام بخشی مردم ایران در صدور مبارزه با استکبار در جهان، استکبارستیزی درسیره علمی و عملی حضرت امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب، نقش رسانه ها و فضای مجازی در تبیین ماهیت استکبار و مبارزه با آن و در نهایت پیامدهای روحیه استکبارستیزی در تاریخ معاصر ایران از مشروطیت تا گام دوم انقلاب اسلامی ایران، برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
برگزاری سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار