خبر/

به‌دنبال ساخت واکسن کرونا از گیاهان

1399/04/11 - 09:48 - کد خبر: 22603 نسخه چاپی

نصر: شرکت کانادایی مدیکاگو واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا تهیه‌کرده است که ریشه گیاهی دارد. این شرکت روشی منحصربه‌فرد را با شعار «کارها را به گیاهان بسپارید» ابداع کرده است. ناتالی چارلزند یکی از مدیران ارشد شرکت مدیکاگو می‌گوید: «ما از گیاهان به‌عنوان کارخانه‌های کوچک استفاده می‌کنیم.»

به گزارش نصر، شرکت کانادایی گیاهان دارویی مدیکاگو از یک نوع تنباکو استفاده می‌کند تا واکسن ویروس کرونا را با عنوان «دبلیو آر ای ال» تولید کند. بر اساس این گزارش که هفته گذشته توسط شبکه خبری «ان‌بی‌سی» منتشر شد، بیش از یک‌صد مطالعه در سراسر جهان در حال انجام است که طی آنها بسیاری از شرکت‌های دارویی سخت می‌کوشند تا در میان نخستین تولیدکنندگان واکسن کرونا قرار بگیرند.

بدیهی است برای آنکه تعداد زیادی از مردم به ایمنی در برابر ویروس کرونا دست یابند بیش از یک واکسیناسیون موردنیاز خواهد بود. به همین دلیل شرکت‌ها به دنبال آن هستند که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ایده‌های خلاقانه واکسنی تولید کنند که هم ارزان باشد و هم به‌راحتی در دسترس عموم قرار گیرد. یکی از این شرکت‌ها مدیکاگو است که درگذشته نیز واکسن آنفلوآنزای پرندگان و آنفلوآنزای فصلی را تولید کرده بود.

این شرکت پس ‌از آنکه به استخدام وزارت دفاع آمریکا درآمد تا واکسنی برای پاندمی آنفلوآنزا تولید کند، حالا تحقیقات خود را به ویروس کرونا معطوف داشته است و روشی متفاوت با گذشته برای تولید این واکسن در نظر گرفته است. روش این شرکت به این‌گونه است که توالی ژنتیکی این ویروس را به یک گیاه نیکوتیانا، گیاهی مشابه با تنباکو تزریق می‌کند. چارلزند در این ‌باره می‌گوید: «ما حتی این ویروس را در آزمایشگاه  مشاهده نکردیم. این گیاهان قادرند در عرض یک هفته واکسن موردنظر را تولید کنند.

سپس ما فقط برگ‌های این گیاهان را برداشت می‌کنیم و از آنها نوعی ماده موسوم به «صابون سبز» می‌سازیم. سپس این «صابون» پالایش می‌شود و به شکل یک واکسن درمی‌آید. با آزمایش روی موش‌ها ثابت‌شده است که این محصول در بدن آنها آنتی‌بادی تولید می‌کند.»
چارلزند در ادامه افزود: «معمولا تولید یک واکسن حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد و حالا ما در تلاش هستیم این زمان را به تنها چند ماه کاهش دهیم.»
انتهای پیام/
به‌دنبال ساخت واکسن کرونا از گیاهان روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار