عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز؛

شهردار تبریز به بازوهای قوی تری نیاز دارد/ عدم شفافیت در نظام مهندسی همچنان وجود دارد

1399/03/31 - 12:29 - کد خبر: 21992 نسخه چاپی

نصر: شبنم اکبری نامدار عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میهمان “سازه خبر” نخستین و پربازدیدترین رسانه تخصصی صنعت راه و ساختمان شمال غرب کشور بود و از نزدیک با روند فعالیت های این رسانه تخصصی آشنا شد. وی با حضور در جمع خبرنگاران سازه خبر به سوالات آنها پیرامون پروژه های اجرا شده در تبریز، مدیریت شهری، سازمان نظام مهندسی ساختمان، ضرورت توجه بیش از پیش به رشته معماری و اهمیت این رشته در بروز بحران ها و … پاسخ داد.

به گزارش نصر به نقل از سازه خبر، شبنم اکبری نامدار در ابتدای گفتگوی خود در خصوص وضعیت کمی و کیفی پروژه های عمرانی اجرا شده و در حال اجرا در کلانشهر تبریز گفت: شاید تنها ۲۰ درصد از پروژه های اجرایی در تبریز قابل قبول باشد و بقیه در سطح مطلوبی نیستند بر آیند یک پروژه زمانی ارزشمند خواهد بود که توسط افراد توانا و با ایده های با ارزش انجام شود و تمام ارکان آن از طرح ابتدایی تا اجرا توسط افراد کارآمد پایه ریزی شود . اگر می بینیم که  در مسیر صحیحی قدم بر نمیداریم بهتر است از بازو های کمکی استفاده کنیم که تجربه و اجرای درستی در گذشته در این زمینه داشته اند.
وی افزود: همین موضوع در کشور های حوزه خلیج فارس به وضوح قابل مشاهده است، صنعت و تکنولوژی را وارد پروژه های خود کرده اند که این امر باعث شده تا فرهنگ آن کشورها نیز دستخوش تغییرات شود شاید اگر با دید باز تر و توسعه محور تری نگاه کنیم شاهد ارتقا کیفیت سطح پروژه های انجام شده در شهر تبریز خواهیم بود.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در خصوص مقایسه وضعیت توسعه تبریز با سایر کلانشهرهای کشور اظهار داشت: به ظاهر شهر تبریز به عنوان شهر مدرن شناخته میشود اما باکیفیت و زیبا نیست و اشل هایی مانند زیرگذر و روگذر و ساختمان های بلندمرتبه بی کیفیت، متر و معیار خوبی برای مقایسه نیستند و این هم به  فشرده بودن تبریز بر میگردد. بواقع تبریز در شرایط یکسانی با سایر کلانشهر ها مثل اصفهان نیست و راه های توسعه یکنواخت شهری به دلیل وجود صنایع مادر برای تبریز عملا وجود ندارد و  توسعه های خارج از شهر تبریز مثل شهرهای جدید سهند از غرب و یاشهر جدید شهریار از سمت اهر نمیتواند تاثیر زیادی داشته باشد .
دکتر نامدار در ادامه با بیان اینکه رشته معماری و شهرسازی در کلانشهر تبریز جوان محسوب می شود افزود: پتانسیل ها و توانمندی های بسیاری در مهندسان این شهر مشاهده می شود که متاسفانه آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و نتیجه این بی توجهی بی کیفیتی برخی پروژه های اجرا شده در این کلانشهر بوده است.
این استاد دانشگاه در ادامه در مورد عملکرد شهرداری تبریز و در راس آن ایرج شهین باهر اظهار داشت: یکی از خصوصیات مثبت اقای شهین باهر آشنایی وی با ایده های جوان و همچنین همکاری با این نسل است و سعی میکند به نرمی و ملایمت امورات شهرداری را هدایت کند ولی من معتقد هستم در کنار آن نیاز به بازو های قوی دارد تا افکار توسعه ای خود را در شهر بهتر پیش ببرد.
وی افزود : دوران ابتدایی حضور ایشان در سمت شهرداری تبریز با شدت و ضعف بسیاری همراه بود ولی در ادامه  عملکرد قابل قبول تری پیدا کرد، به ویژه در زمینه نهضت آسفالت که اگر برآیند خوبی از نظر کیفیت در سال های آینده داشته باشد، می توان عملکرد مثبتی را برای کارنامه آقای شهین باهر در نظر گرفت.
نامدار در خصوص اینکه آیا بهتر است شهردار توسط مردم به صورت مستقیم انتخاب شود یا خیر، اظهار داشت: در اینصورت موجودیت شورای شهر به عنوان نماینده قانونی مردم برای انتخاب شهردار زیر سوال میرود  اگر انتخاب اعضای شورای شهر توسط مردم به درستی انجام شود ساختار فعلی مناسب ترین روش برای انتخاب شهردار است .
وی در خصوص عملکرد سایر شهرداران تبریز نیز گفت: از بین شهرداران گذشته آقای نوین قدرتمندتر عمل می‌کرد و کارها را با شتاب زیادی به جلو می‌برد و همچنین آقای نجفی هم تحولات گسترده‌ای در شهرداری ایجاد کرد ولی متاسفانه چون دوران تصدی مدیران بلند مدت نیست برنامه های بلند مدت نیز ریخته نمی شود که این یک نقطه ضعف اساسی در مدیریت شهری می باشد.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص وضعیت فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی اظهار داشت:  کماکان با همان روند گذشته و عدم شفافیت مواجهیم و با آغاز به کار هر دوره شاهد فضای تعاملی هستیم ولی آنطور که باید به انتها نمی رسد و با شروع زمان انتخابات تعامل ها کنار می‌رود و افراد منافع شخصی و گروهی خود را به اهداف سازمانی ترجیح می دهند.
 
وی در ادامه در مورد نقاط ضعف و قوت سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در این دوره انتظار داشتیم به دلیل حضور مهندسان جوان در کنار مهندسان با تجربه  در هیئت مدیره، اتفاق های خوبی برای نظام مهندسی و مهندسان  بیافتد و قدم های روبه جلویی در زمینه تعامل با وزارت راه و شهرسازی برداشته شود و به طور کلی نقش پررنگ تری چه در بخش مدیریتی چه در بخش اجرایی رخ دهد ولی متاسفانه اینطور نشد ولی در کل زمانی میتوانیم از تاثیر گذار بودن دوره ای حرف بزنیم که آثار و عملکرد آن به عینه دیده شود و در فضای شهر توسط مردم ملموس باشد.
نامدار بزرگترین چالش نظام مهندسی ساختمان را درآمد مهندسان دانست و گفت: بزرگترین دغدغه یک مهندس درامد میباشد و ضمن اینکه همراه با آن شان واقعی یک مهندس باید حفظ شود. اما نسبت به دهه های قبل شاهد این هستیم که مهندسان به نوعی زیردست کارفرمایان شده اند . بواقع تا زمانیکه ضعف در قانون گذاری وجود داشته باشد رویه به همین منوال خواهد بود .
نامدار در بخش پایانی گفتگوی در پاسخ به این سوال که حال و روز رشته پرطرفدار معماری و کیفیت آموزشی این رشته در حال حاضر چگونه است، اظهار داشت: بواقع شاهد وضعیت مطلوبی در این زمینه نیستیم، نکته بسیار آزار دهنده این است که دانشجویان ما حتی از مفاهیم پایه ای معماری حتی در مقاطع بالاتر هم بی اطلاع هستند و فقط به دیده مهندسی به این رشته نگاه می کنند و فکر میکنند که با بلد بودن چند نرم افزار تخصصی می توانند معمار شوند ،در حالیکه اینطور نیست. فردی که می‌خواهد معمار شود باید تلفیقی از سایر هنرها از جمله ادبیات، نقاشی، فلسفه و موسیقی را در خود پرورش دهد تا بتواند به عنوان یک معمار شناخته شود.
وی افزود: تخصصی عمل کردن و مهارت محور بودن معماران میتواند یکی از راه حل های برون رفت از وضعیت فعلی باشد.اگر معماران  بتوانند در بخش های مختلف همچون نور پردازی،طراحی داخلی، کف سازی، نما و … به صورت تخصصی وارد شوند و فعالیت نمایند میتواند در بهبود شرایط قدم مثبتی باشد و بازارهای جدیدی را برای این رشته ایجاد نمایند.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز همچنین به اهمیت و جایگاه رشته معماری در زمینه پیشگیری از بحران هایی همچون کرونا که گریبانگیر بشر می شود اشاره کرد و اظهار داشت: معماری می تواند راهکار های موثری درجهت جلوگیری از ورود آلاینده‌ ها، ویروس ها و طوفان های نمک و بیماری ها به زندگی انسان ارائه کند. در همین بحران اخیر کرونا به عینه مشاهده کردیم که ساختمان هایی که به صورت اصولی و با تکنیک های معماری احداث شده بودند و دارای فیلتر و لاین ورودی هستند چقدر در قرنطینه افراد مبتلا به کرونا توانستند یاری گر خانواده ها باشند به جرات می توان گفت علم معماری می‌تواند به کمک سلامت بشر آمده و باعث افزایش کیفیت و کارایی فضاها گردد.
انتهای پیام/
شهردار تبریز به بازوهای قوی تری نیاز دارد/ عدم شفافیت در نظام مهندسی همچنان وجود دارد منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار