مسعودی فر با حضور در تحریریه نصر:

برخورد با مفسدان اقتصادی دانه درشت اعتماد به قوه قضاییه را تقویت می کند

1399/03/30 - 16:59 - کد خبر: 21953 نسخه چاپی

نصر: هفته قوه قضاییه فرصتی شد تا تحریریه نصر میزبان "رضا مسعودی فر " مستشارقضایی و مدیر کل پیشگیری‌های امنیتی، انتظامی و اقتصادی قوه قضاییه باشد.

به گزارش نصر، در این دیدار صمیمی معاون اسبق اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی به سئوالات سردبیر نصر پاسخ داد.
 مسعودی فر،  پیشگیری از وقوع جرم را بهتر از مجازات مرتکبان جرم دانست و گفت: در کل دنیا پیشگیری سه فرآیند دارد که اولین فرآیند آن پیشگیری های اولیه؛ فرهنگی و اجتماعی است که این پیشگیری ها معمولا از مدارس شروع می شود تا دانش آموزان قانون گرا تربیت شوند، چرا که این دانش آموزان بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال که وارد جامعه می شوند، اثر این آموزش ها را اعمال می کنند.
مسعودی فر دومین فرآیند را پیشگیری های ثانویه یا وضعی دانست و افزود: در این جا بحث انتظامی هم مطرح است که فرصت های وقوع جرم را از میان برمی دارد؛ مانند استفاده از دوربین های مدار بسته در سطح شهر.
وی اصل سوم را پیشگیری های ثالثه یا حقوق قضائی دانست و خاطرنشان کرد: اگر مجازات به موقع و متناسب با جرم باشد و به نحوی جامعه از این مجازات مطلع شود، این خود قدم بزرگی در پیشگیری از وقوع جرم محسوب می شود.

راهکارهای پیشگیری از فساد اداری
مدیر کل پیشگیری‌های امنیتی، انتظامی و اقتصادی قوه قضاییه به بحث تعیین ساز و کار نحوه ورود و مشارکت قوه قضائیه در پیشگیری از فساد اداری اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از کلی مطالبات و انجام اقدامات تخصصی به ۱۲ راهبرد در این خصوص رسیدیم که در جلسه اخیر شورای عالی پیشگیری قوه قضاییه هم مطرح و کلیات آن تصویب شد؛ هر ۱۲ راهبرد مبتنی بر قوانین کشور است‌.
وی ادامه داد: شفافیت، رفع تعارض منافع، مسئولیت پذیری مدیران، دخالت دادن سازمان های مردم نهاد در بحث افشاگری فساد، استفاده از فناوری، تقویت دستگاههای نظارتی را از جمله این ۱۲ راهبرد است.

افشای جرم های اقتصادی
مدیر کل پیشگیری‌های امنیتی، انتظامی و اقتصادی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال سردبیر نصر که به نظرتان رسانه ای کردن دادگاه های مفسدان دانه درشت اقتصادی چه تاثیری در اعتماد یا سلب اعتماد عمومی می گذارد؛ گفت: وقتی مردم ببینند هر فرد در هر سمت و رده و مسئولیتی که دارد، حتی در خود قوه قضائیه، اگر مرتکب جرم یا خلاف شد حتما با وی برخورد می شود؛ ضمن عبرت برای سایرین، باعث بیشتر شدن اعتماد مردم به دستگاه قضایی می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ارائه مستندات به مردم محدودیت هایی داریم، گفت: قوه قضائیه باید در بحث رسانه ای و افکار عمومی و مردمی تلاش بیشتری کند و به مردم مستندات ارائه دهد، اما در این زمینه محدودیت هایی هم داریم و بعضی موارد را نمی توانیم فاش کنیم.
مسعودی فر ادامه داد: طبق ماده ۳۶ قانون فقط جرائم اقتصادی که مبلغ آن بالای ۱۰۰ میلیون تومان باشد قابلیت انتشار و رسانه ای کردن دارند.

مبارزه بی امان با فساد
مسعودی فر به نقش رسانه ها در کاهش التهابات جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: رسانه ها نه تنها در کاهش التهابات جامعه بلکه در پیشگیری از وقوع جرم نقش بی بدیلی دارند و مانند یک دستگاه نظارتی رفتار مدیران را رصد می کنند. و اکثر مدیران از افشاگری رسانه ها واهمه دارند.
وی با اشاره بر اینکه برخورد با فساد مقطعی و مقید به زمان خاصی نیست، اذعان داشت: مبارزه بی امان با فساد از مسئولیت های اصلی قوه قضائیه محسوب می شود و خوشبختانه در دستگاه قضایی به حد کافی بخش های نظارتی داریم.
انتهای پیام/
برخورد با مفسدان اقتصادی دانه درشت اعتماد به قوه قضاییه را تقویت می کند امیر کریم زاد شریفی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار