یک دادگاه آمریکا خرید و فروش گرام را ممنوع کرد/

ارز مجازی تلگرام متوقف شد

1399/02/25 - 12:11 - کد خبر: 20220 نسخه چاپی

نصر: تلگرام پس از ۲ سال و نیم تلاش پروژه پلت‌فرم بلاک‌چین خود TON و ارز مجازی‌‌‌اش Gramرا به‌دلیل حکم یک دادگاه آمریکایی کنار گذاشت، پروژه‌ای که به گفته این شرکت مانند ارزهای مجازی چون بیت‌کوین و اتریوم بر اصل تمرکززدایی استوار بود اما از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری بسیار از آنها برتر بود.

به گزارش نصر به نقل از دنیای اقتصاد، کنار کشیدن از پروژه بلاک‌چین را پاول دورف در یک پست اعلام کرد و در ابتدای آن از مهندسان شرکت برای تولید یک پلت‌فرم باز، رایگان و غیرمتمرکز تشکر کرد. او گفت در صورتی که پلت‌فرم TON با تلگرام تلفیق می‌شد پتانسیل ایجاد انقلابی در ذخیره‌سازی یا انتقال سرمایه و اطلاعات ایجاد می‌کرد.
پاول دورف حکم یک دادگاه در ایالات‌متحده را دلیل توقف این شبکه اعلام کرد. او گفت: تصور کنید که تعدادی از افراد سرمایه خود را برای ایجاد یک معدن طلا به کار بگیرند تا بعد طلای استخراج شده را بین خود تقسیم کنند. بعد یک قاضی بیاید و جلوی سرمایه‌گذاران معدن را بگیرد و چنین استدلال کند که سرمایه‌گذاران در این معدن طلا به‌دنبال سود هستند. آنها نمی‌خواهند طلا را برای خود استخراج کنند بلکه می‌خواهند آن را به دیگران بفروشند. به همین دلیل شما اجازه دادن طلا به آنها را ندارید.
دورف با انتقاد از این حکم دادگاه آمریکا نوشت: در تلگرام شبکه TON نقش معدن و Gram نقش طلا را داشت و سرمایه‌گذاران هم برای این موضوع قرار بود دور هم جمع شوند اما یک قاضی حکم داده که مردم حق خرید و فروش گرام را ندارند درحالی‌که گرام چیزی شبیه بیت کوین است که خرید و فروش می‌شود. به گفته بنیان‌گذار تلگرام حکم دادگاه نه تنها شامل داخل آمریکا بلکه شامل کل جهان هم شد چراکه قاضی استدلال کرده ممکن است یک شهروند آمریکایی راهی برای دسترسی به TON پیدا کند. بنابراین گرام نباید اجازه توزیع در هیچ جای جهان داشته باشد ولو اینکه ممکن است برای کشور دیگری مفید باشد.
به گفته دورف این تصمیم دادگاه به این معنی است که کشورهای دیگر هم حق تصمیم‌گیری درباره آنچه خوب یا بد است را برای شهروندانشان ندارند. اگر آمریکا به‌طور ناگهانی تصمیم گرفت قهوه را ممنوع کند حتی یک کافی‌شاپ در ایتالیا نباید قهوه را بفروشد چراکه ممکن است یک شهروند آمریکایی به آنجا برود. او در ادامه نوشت: متاسفانه قاضی آمریکایی در یک مورد حق دارد: ‌ما مردمی که خارج از آمریکا زندگی می‌کنیم می‌توانیم برای رئیس‌جمهور خود رای بدهیم یا نمایندگان مجلس را انتخاب کنیم اما وقتی بحث مالی یا تکنولوژی پیش می‌آید وابسته به آمریکا هستیم (خوشبختانه قهوه این‌گونه نیست). آمریکا با استفاده از قدرت دلار و سیستم مالی خود قادر به بستن هر بانک یا حساب بانکی در سراسر جهان است. این کشور با استفاده از قدرت خود اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه نرم‌افزار اپل و گوگل حذف می‌کند. متاسفانه ما ۹۶ درصد مردم جهان همچنان وابسته به تصمیم‌گیران انتخاب شده توسط ۴ درصد مردم جهانیم.
به گفته دورف ممکن است در آینده وضعیت تغییر کند اما درحال‌حاضر ما در یک دایره وحشی هستیم و نمی‌توانیم تعادل بیشتری را به یک دنیای بیش از حد متمرکز بدهیم. با این حال تلاش کردیم اما این پرچم را به کارآفرینان نسل‌های آینده می‌سپاریم؛ به برنامه‌نویسان آینده که این پرچم را بردارند و از اشتباهات ما درس بگیرند. دورف در ادامه نوشت: من این پست را می‌نویسم تا رسما اعلام کنم مشارکت فعال تلگرام در TON پایان یافته است. ممکن است در سایت یا در جایی نام من یا TON را ببینید اما به هیچ کدام اعتماد نکنید و به آنها پول و دیتا ندهید. درحال‌حاضر هیچ‌کدام از تیم ما درگیر این پروژه نیستند بنابراین اگر شبکه‌ای را مبتنی بر تکنولوژی TON دیدید باید بدانید ما هیچ نوع ارتباطی با آن نداریم و از آن پشتیبانی نمی‌کنیم. پس مراقب باشید و اجازه ندهید کسی شما را گمراه کند. می‌خواهم این پست را با آرزوی موفقیت برای تمام کسانی که برای تمرکززدایی، تعادل و برابری در جهان تلاش می‌کنند به پایان ببرم. شما در جنگ درستی مبارزه می‌کنید. این جنگ ممکن است مهم‌ترین نبرد نسل ما باشد. امیدوارم شما در جایی که ما شکست خوردیم بتوانید پیروز باشید.

دور نخست موفق تامین سرمایه TON
تلگرام توانست در ابتدای عرضه ارز مجازی خود برای برخی از سرمایه‌گذاران این عرصه موفقیت چشمگیری داشته باشد. در دور نخست عرضه این ارز ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران بزرگ جذب شد. با نزدیک شدن به موعد عرضه اولیه مشخص شده که تعدادی از سرمایه‌گذاران مشهور سیلیکون ولی که پیش‌تر در حوزه ارزهای مجازی سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند علاقه‌ای به‌حضور در عرضه اولیه تلگرام ندارند؛ از جمله آنها شرکت مشهور سرمایه‌گذاری اندرسین هورویتز، Union Square Ventures و Bessemer Venture Partners هستند. در همین حال سرمایه‌گذاران جسورانه مشهوری که اما پیش از این البته تجربه‌ای در حوزه ارزهای مجازی نداشته‌اند به حضور در این عرضه اولیه علاقه نشان داده‌اند از جمله بنچمارک، سکویا کپیتال، Kleiner Perkins Caufield & Byers k و همچنین سرمایه‌گذار یوری میلنر که به‌طور شخصی قرار است در عرضه شرکت کند. پس از موفقیت در دور نخست این پیام‌رسان به‌دنبال دور دوم عرضه ارز مجازی برآمد. در آن زمان این شرکت اعلام کرد قصد دارد با استفاده از سرمایه جذب شده برای ارز دیجیتالی خود، یک پروتکل جدید را به منظور رقابت با پلت‌فرم «Ethereum» راه‌اندازی کند.

دستور کمیسیون بورس و اوراق بهادار
در مهرماه سال گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا رسما به شرکت تلگرام اطلاع داده که فروش ارز دیجیتالی این شرکت با نام گرام را متوقف کند. به گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) شبکه TON که قرار است توزیع ارز دیجیتالی تلگرام را برعهده داشته باشد نتوانسته ۷/ ۱ میلیارد دلار فروش توکن این ارز دیجیتالی را در موعد مقرر انجام دهد بنابراین عرضه این توکن‌ها یا به نوعی این ارز دیجیتالی در تاریخ پیش‌بینی شده یعنی ۳۱ اکتبر خلاف مقررات است. رگولاتور بورس آمریکا همچنین شکایتی را علیه تلگرام در دادگاه منهتن ثبت کرد که منجر به حکم و این تصمیم شرکت شد. مقررات‌گذاران آمریکایی بسیار تاکید داشتند که عرضه‌کنندگان ارز دیجیتالی حتما باید مجوزهای لازم را از این نهاد بگیرند. بسیاری معتقدند این اقدام رگولاتوری بورس آمریکا حمایت از ارز دیجیتال لیبرا فیس‌بوک و مقابله با رقبای آن بود.
انتهای پیام/
 ارز مجازی تلگرام متوقف شد روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار