رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی در گفتگو با نصر:

شکوفایی ظرفیت های الکترونیکی دانشگاه پیام نور در دوران کرونایی/ آخرین خبرها از نحوه آزمون پایان ترم دانشجویان پیام نور استان

1399/02/10 - 16:48 - کد خبر: 19394 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی گفت: از نظر من کرونا کمک کرد، ظرفیت هایی که در ارائه خدمات الکترونیک و غیر حضوری داریم را به عینه ببینیم و بتوانیم بستر مناسبی را برای برگزاری کلاس های آنلاین فراهم کنیم.

به گزارش نصر، بخشعلی معصومی با حضور در تحریریه آژانس خبری تحلیلی نصر، به تشریح ظرفیت های دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی در برگزاری کلاس های آنلاین و خدمات الکترونیکی برای دانشجویان و اساتید جهت جلوگیری از مراجعه حضوری، در دورانی کرونایی پرداخت و گفت: به دنبال تداوم روند قرنطینه خانگی و تعطیلی کلاس های دانشگاه ها بعد از تعطیلات نوروزی، دانشگاه پیام نور استان با استفاده از امکانات و بستر خدمات الکترونیکی که که پیش از این نیز فراهم بود، تصمیم بر برگزاری کلاس های این ترم به صورت آنلاین گرفت.
وی با بیان این‌که مجوز ارائه خدمات الکترونیکی دانشگاه‌ پیام نور آذربایجان شرقی از زمان صدور بخشنامه سازمان مرکزی، ارائه شده بود، ادامه داد: این دانشگاه در راستای ارائه آموزش مجازی به دانشجویان، برنامه ریزی لازم را انجام و با ارتقا سیستم های موجود، تهیه سرورهای جدید، افزایش پهنای باند و خرید نرم افزارهای مورد نیاز را آماده کرد.
وی با اشاره به مزیت وجود زیر ساخت های آموزش آنلاین دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه ها، افزود: سیستم الکترونیکی LMS دانشگاه پیام نور پیش از کرونا نیز فعال بود و دانشجویان و اساتید با این نوع آموزش آشنایی داشته‌اند، تنها ایرادی که داشت این بود که کلاس‌های مجازی با ظرفیت محدود برگزار می‌شد، از این رو با فراهم نمودن زیرساخت های لازم امکان برگزاری کلاس آنلاین با ظرفیت بالا را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: پیش از ارتقا سیستم حدود ۳۷۰ کاربر به صورت همزمان از آموزش‌ها استفاده می‌کردند و اکنون با افزایش ظرفیت حدود یک هزار نفر به صورت همزمان به سیستم ورود پیدا کرده و از آموزش الکترونیکی برخوردار می‌شوند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان با بیان اینکه این شرایط باعث شد تا متوجه ظرفیت های بالای دانشگاه برای سوق یافتن از آموزش‌های حضوری به سمت آموزش‌های الکترونیکی شویم، اظهار داشت: البته برگزاری منظم و با کیفیت کلاس های الکترونیکی برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این روند به شرطی ادامه می یابد که نظارت و مدیریت کافی بر برگزاری کلاس های آنلاین نیز تداوم داشته باشد.
معصومی در خصوص نقاط منفی و مثبت آموزش های آنلاین و شرایطی که کرونا پیش آورده است، گفت: از نظر من کرونا کمک کرد ظرفیت هایی که در ارائه خدمات الکترونیک و آموزش آنلاین داریم را به عینه ببینیم، از آنجایی که دانشگاه پیام نور نیز دانشگاهی کتاب محور و تقریبا غیرحضوری است زیاد با مشکل روبرو نشد اما سایر دانشگاه های استاد محور مشکلات عدیده داشتند.
وی پیش بینی که از دوران پسا کرونا داشت را چنین بیان کرد: فکر می کنم که برگزاری کلاس های به صورت آنلاین پر طرفدار باشد و این روند مخصوصا در دروس پایه ادامه پیدا کند، قطعا کرونا سبب شکوفایی این ظرفیتی بود که پیش از این نادیده گرفته شده بود.
وی افزود: فقط واحدهای عملی، کارگاهی و فنی که در حال حاضر برگزار نمی‌شود و وضعیت آنها معلق است، امیدواریم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری مبنی بر برگزاری آنها در تابستان گرفته شود.
معصومی در پاسخ به این سوال که آیا کارگروه یا ستادی برای برنامه ریزی این دوران تشکیل شده است، گفت: کارگروهی توسط معاونت تحصیلات تکمیلی دانشگاه در تهران تشکیل شد که هر هفته جلسه ای به صورت ویدئو کنفراس برگزار می شود، همچنین کارگروهی با عنوان آموزش الکترونیکی استان نیز تشکیل دادیم که ضمن تبیین اهداف دانشگاه در کوتاه مدت و بلند مدت و اشاره به اهم کارهای صورت گرفته از ابتدای سال تا کنون در راستای راه اندازی کلاس های الکترونیکی می پردازد و همه وظایف در ستاد استان و مراکز و واحدها بر اساس یک برنامه تدوین و تقسیم بندی شده است تا بتوانیم حداکثر خدمات دهی مطلوب به دانشجویان را داشته باشیم.
وی در ادامه به برگزاری دوره های مختلف آموزش آزاد در دوران کرونا به صورت الکترونیکی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به بروز برخی مشکلات ناخواسته و لزوم برنامه ریزی دقیق در خصوص برنامه های آتی دانشگاه در تمامی حوزه ها، دوره های آموزش آزاد دانشگاه به صورت الکترونیکی در حال برگزاری است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت ایجاد شده در خصوص برگزاری الکترونیکی کلاس های درسی و تبدیل برخی تهدیدها به فرصت ، شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش دانشگاه در تمامی حوزه ها باشیم.
رئیس این دانشگاه ادامه داد: به واسطه زیرساخت موجود در دانشگاه و تقویت و تکمیل آن، همه علاقه مندان به یادگیری تخصص های روز جامعه می توانند از این شرایط ایجاد شده و امکانات الکترونیکی دانشگاه پیام نور برای کسب مهارت و تخصص مورد نیاز خود بهره مند شوند و آماده هستیم این خدمات به هر مرکز آموزشی که نیاز به زیرساخت دارد ارائه دهیم.


 
وی در رابطه با نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه پیام نور استان، اظهار داشت: در حال حاضر، ابلاغی در خصوص نحوه برگزاری آزمون نهایی ترم صورت نگرفته است که به صورت حضوری، الکترونیکی و یا از طریق ارزشیابی توسط اساتید صورت خواهد گرفت، اما به محض ابلاغ به دانشجویان ارائه خواهد شد، اما احتمال می دهیم به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شود، از طرفی شرایط لازم برای برگزاری آنلاین را نیز فراهم کردیم چون روند شیوع کرونا نا مشخص است.
معصومی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در حال حاضر دانشگاه پیام نور 24 هزار دانشجو در سطح استان دارد که 21 هزار و 100 نفر آنها در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سیستم آنلاین بهره مندند، همچنین دارای ۲۹ مرکز دانشگاهی در آذربایجان شرقی و یک هزار و 100 استاد که 266 نفر آنها هیئت علمی ثابت هستند.
وی در خاتمه به افزایش 10 درصدی تعداد دانشجو اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تعداد دانشجو نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این نشان از اعتمادیست که به این دانشگاه دارند، دانشگاه پیام نور همواره تلاش داشته است استاندارهای لازم آموزشی را رعایت کند.
انتهای پیام/
شکوفایی ظرفیت های الکترونیکی دانشگاه پیام نور در دوران کرونایی/ آخرین خبرها از نحوه آزمون پایان ترم دانشجویان پیام نور استان گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار