پیاده‌روهای متحرک/ سرعت بخشیدن به پویایی شهری

1399/02/08 - 16:55 - کد خبر: 19279 نسخه چاپی

نصر: شهرسازان به طور فزاینده ای در مورد چگونگی ظهور و کاربرد پیاده روهای متحرک در سایر مناطق در شهرها تحقیق می کنند.

به گزارش نصر به نقل از شهریار، این تحقیق با نگاهی دقیق تر به برخی از ایده ها برای استفاده خلاقانه از پیاده رو های متحرک جهت بهبود تحرک شهری و ارائه راه حل دوستدار محیط زیست نسبت به وسایل حمل و نقل سنتی (ماشین، اتوبوس، مترو و غیره) می پردازد.


پیاده روهای متحرک
پیاده روهای متحرک طی چندین دهه تحرک مسافران را تسریع کرده است. آنها در فرودگاه های بسیار بزرگ حضور دارند. آنها بصورت شبانه روزی، امکان جابجایی سریع به دروازه های ورود و خروج را فراهم کرده و بخش اساسی در تمام محل های فرودگاهی محسوب می شوند.
زمانی، پیاده رو های متحرک باعث جلب عموم می شدند. سیدنی اکسپرس یکی از طولانی ترین پیاده رو های متحرک جهان است. در دهه ۱۹۶۰ افتتاح شده و طول آن ۲۰۷ متر است و در منطقه تجاری واقع شده است. سیدنی اکسپرس راه را برای ظهور فناوری های آینده نگر در سایر شهرها هموار کرده است. در سال ۱۹۲۴، آتلانتا نیز یک پروژه "سیستم ترانزیت با بسترهای متحرک زیرزمینی" را در پیش گرفته بود که هرگز به اتمام نرسید.
ایده ترکیب پیاده رو های متحرک با جاهای دیگری جز فرودگاه ها اخیراً دوباره ظهور کرده است. کارشناسان پویایی شهری در حال بررسی مجدد مزایای استفاده گسترده از پیاده رو های متحرک در سطح شهر هستند. از مزایای آن می توان به تقلیل جمعیت در پیاده روها، رفع چالش های پویایی، ایجاد گذرگاه به سوی دیگر مدل های حمل و نقل و ارائه امکانی جدید برای یک سیستم حمل و نقل انبوه زیست محیطی اشاره کرد.


سیستم ترانزیت مبتنی بر پیاده روهای متحرک
افزایش جمعیت شهری، افزایش روز افزون تعداد خودروها و مسئله جابجایی افراد در سطح شهر برنامه ریزان شهری را مجاب کرده است تا ایده های مختلفی را برای حذف خودروهای شخصی یا به حداقل رساندن آنها بکار گیرند. همه بر این نظر هستند که راه حل آن یافتن حالت های جایگزین و متنوع حمل و نقل شهری است. محققان مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (سوئیس) امکان ارزیابی یک سیستم ترانزیت زیرزمینی را بر اساس پیاده رو های متحرک مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در ژنو سوئیس نیز پیاده راه های ریلی مدل Jetson  طراحی شده اند تا بتوانند در آینده نه چندان دور جایگزین خودروهای شخصی شده و منجر به کاهش ترافیک گردند.
 
 
این مطالعه نشان داد که با فناوری فعلی، این سیستم می تواند ۷.۵۰۰ عابر پیاده را در ساعت جابجا کند. مسافران با سرعت بین ۹ تا ۱۶ کیلومتر در ساعت تردد خواهند کرد، حتی سریعتر از آنچه با اتومبیل خود در طی یک ساعت طی می کنند. پیاده رو های متحرک (از هر دو جهت رفت و برگشت) می توانند در یک خط جاده قرار گیرند. بنابراین آنها هیچ تأثیری در پیاده رو های "عادی" و مسیرهای دوچرخه سواری نخواهند داشت و اینگونه مردم را ترغیب می کنند که خودروهای خود را کنار بگذارند.


ایجاد پیاده روهای متحرک در مرکز شهر
فن آوری پیاده رو های متحرک همچنان در حال پیشرفت است و سطح جدیدی از سرعت، سازگاری و ایمنی را ارائه می دهد. با وجود این، هنوز هم از نظر هزینه، نصب و سازگاری با شرایط خارجی مشکلاتی وجود دارد. برخی از برنامه ریزان پویایی شهری در نظر دارند تا پیاده رو های متحرک را جایگزین نوع عمودی آن (پله برقی) قرار دهند. در حال حاضر ایده هایی برای هدایت ترافیک احتمالی عابر پیاده ها به تونل های بلااستفاده وجود دارد.
یک شرکت معماری پیشنهاد کرده است خط متروی مدور لندن را با سه راهرو از پیاده رو های متحرک جایگزین کند. هر خط با سرعتی متفاوت از ۵ تا ۲۵ کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد. ده ها سال است که پروژه های مشابهی تصور می شود، بنابراین بعید به نظر می رسد که لندن به سرعت در مورد این راه حل تصمیم بگیرد.
 
 
سوار و پیاده شدن
پیاده رو های متحرک در فضای باز در حال حاضر در شهرهایی مانند سانتاندر (اسپانیا) وجود دارد. در این شهر، آنها جایگزین یک نوع خاصی از حمل و نقل نمی شوند بلکه دسترسی به سایر ترانسپورت ها را تسهیل می کنند.
پیاده روی متحرک در Vitoria (اسپانیا) به یک اثر هنری می ماند. هفت پیاده روی متحرک برای کمک به سالمندان و گردشگران در خیابان های شیب دار برای رسیدن به ارتفاعات منطقه تاریخی نصب شده اند.
سیستم های پیشرفته مانند ACCEL همچنین می توانند به عنوان نقاط واسطه ای عمل کرده و دسترسی به ایستگاه های متروی حومه شهر را به مراکز حمل و نقل عمومی وصل کنند و یا اینکه به مسافران خود اجازه می دهند به سهولت مسیر خود را تا ایستگاه های حمل و نقل عمومی سنتی طی کنند و بیشتر به این علت که بر خلاف پله برقی می توان با سبد خرید یا کالسکه و نظیر این وسائل از این وسیله استفاده کرد مورد توجه قرار گرفته اند. ACCEL با اطمینان از یک جریان مستمر، زمان انتظار را از بین می برد و باعث کاهش اتلاف زمان تا ۷۰٪ می شود.


نوآوری برای شهرهای پر استقبال از عابر پیاده
اگر سرمایه گذاری در پروژه هایی برای بهبود حمل و نقل عمومی و راه حل های اکولوژیکی تر (خدمات اتوبوس پاسخگو طبق تقاضا، اتوموبیل شراکتی و غیره) بسیار مهم باشد، ولی زمان آن فرا رسیده است که در مورد راه حل هایی که اجازه می دهند عابران پیاده به راحتی در شهر تردد کنند، نیز پویشی انجام شود. چه چیزی می تواند اکولوژیکی تر از پیاده روی متحرک باشد؟
در نظر گرفتن پیاده رو های متحرک به عنوان وسیله ای برای انتقال انبوه، قطعاً نیاز به تغییر پارادایم دارد، اما تهیه این راه حل ارزش آن را دارد. اطمینان از اینکه عابران پیاده می توانند بدون موانع و ترافیک بصورت مستمر جابجا شوند یا اینکه دیگر کاربران مجبور نیستند منتظر اتوبوس یا مترو باشند، ایده آل خواهد بود. علاوه بر این، افزایش عابرین پیاده باعث می شود مراکز شهر پویاتر شده و بر توسعه فضاهای عمومی تأکید شود.
انتهای پیام/
پیاده‌روهای متحرک/ سرعت بخشیدن به پویایی شهری منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار