معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی؛

ممنوع‌التصویر بودن رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز کذب است/بالای 80 درصد مردم استان نکات و توصیه های لازم را رعایت می ‌کنند

1399/01/12 - 09:58 - کد خبر: 17468 نسخه چاپی

نصر: معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی گفت: آخرین چهارشنبه سال و خرید شب عید به ‌عنوان دو عامل مهم در انتقال و شیوع ویروس کرونا محسوب می شوند.

به گزارش نصر، "علیار راستگو" در نشست خبری ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: از زمان شروع و شیوع ویروس کرونا در کشور با تمام دستگاه های مرتبط چه در بحث مداوا و چه در بحث پیشگیری هماهنگی ‌های لازم را به ‌عمل آوردیم و تمام تصمیمات استانی با ستاد ملی کرونا هماهنگ بوده است. همچنین فردا صبح جلسه ستاد ملی کرونا از طریق ویدئو کنفرانس به همراه استاندار استان برگزار خواهد شد.
وی به اجرای طرح "کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان" همگام با سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این طرح از جمعه هفته پیش در چهار بخش (ممنوعیت تردد خودرویی، ممنوعیت صنوف، ممنوعیت اداری و ممنوعیت اماکن) اعمال شده و تا 20 فروردین ادامه خواهد داشت.
راستگو افزود: «ممنوعیت تردد خودرویی» یکی از طرح های کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان است که که در این راستا در 87 نقطه استان ایستگاه کنترل در نظر گرفته شده و نزدیک به یک ‌هزار و 567 نیروی انسانی به‌ صورت سه شیفته در این ارتباط فعالیت می‌ کنند؛ به این منظور که تنها افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر هستند  و ورود سایر افراد ممنوع است.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی با بیان اینکه از زمان آغاز طرح به 25 هزار خودرو تذکر داده شده است، ابراز کرد: تعداد کمی نیز به دلیل سرپیچی از دستور پلیس مشمول 500 هزارتومان جریمه و یک ماه توقیف خودرو شده‌ اند که در این راستا 99 خودرو توقیف و 650 فقره جریمه شامل خودروهای متخلف از دستورات قانونی شده است. کدملی، پلاک خودرو، بیمه ‌نامه خودرو مدارکی است که برای تشخیص افراد بومی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که تردد از اتوبان‌ ها، آزاد راه ها و کنارگذرها برای ورود به دیگر شهرها مشکلی ندارد. همچنین برای خودروهای امدادی، خدماتی، نظامی و حمل بار هیچ محدودیتی وجود ندارد.
راستگو اذعان کرد: «ممنوعیت صنوف غیر ضروری» دومین طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان است که خوشبختانه در این راستا همراهی لازم از سوی اکثر اصناف شکل گرفته است. طبق این طرح، هر واحد صنفی که از این قانون تخطی کند، اتحادیه مربوطه موظف است واحد مزبور را به مدت یک ماه پلمب کند که در این راستا تا به امروز نزدیک به 30 هزار اخطار به صنوف متخلف داده شده که 587 صنف پلمپ شده‌ اند.
وی تصریح کرد: برخی از صنوف که تامین کنندگان مایحتاج مردم هستند، مانند فروشگاه‌ ها، نانوایی ‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌ ها، دامپزشکی ‌ها، سوپرمارکت‌ ها، سبزی فروشی‌ ها، میوه فروشی ‌ها و مراکز فروش محصولات پروتئینی مانند ماهی و مرغ فروشی و قصابی ‌ها، جایگاه‌ های سوخت، دفاتر پیشخوان، تاسیسات و تعمیرات منازل، مراکز پخش دارو و مواد غذایی منعی برای فعالیت ندارند و می توانند دایر باشند.
راستگو عنوان کرد: «ممنوعیت اماکن» سومین طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان است لذا فعالیت همه اماکن عمومی از قبیل پارک ‌ها، بوستان ‌ها، باشگاه ‌های ورزشی، استخر ها و… ممنوع است.
وی با بیان اینکه برخی ادارات و بانک ‌ها با یک سوم ظرفیت دایر هستند، گفت: «ممنوعیت اداری»چهارمین طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان است. دو سوم کارکنان می ‌توانند دور کاری کنند.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی اظهار کرد: بالای 80 درصد مردم استان نکات و توصیه های لازم را رعایت می ‌کنند و مابقی افراد باید با خودمراقبتی، توصیه ‌های پزشکی و ماندن در خانه را جدی بگیرند تا بتوانیم زنجیره انتقال کرونا را شکست دهیم.
راستگو خریدهای عید و چهارشنبه سوری را عامل افزایش ابتلا به ویروس کرونا دانست و گفت: طبق آمارهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تجمع های چهارشنبه‌ سوری و خرید شب عید، تعداد مبتلایان و فوتی ‌ها را افزایش داد و به همین دلیل از مردم میخواهیم که رعایت کنند.
وی با بیان اینکه چهار بیمارستان دولتی نیز پشتیبان بیماران کرونایی هستند، ابراز کرد: نقاهتگاه 150 تخت خوابی برای سپری کردن دوران نقاهت بیمارانی که مکان مناسبی در خانه‌ هایشان ندارند ایجاد شده است.
وی به غربالگری 80 درصد مردم آذربایجان ‌شرقی اشاره کرد و گفت: در بحث طرح غربالگری بسیج ملی، جزو استان‌ های خیلی سبز محسوب می شویم؛ همچنین در سطح شهرستان‌ های استان، حدود 90 درصد مردم غربالگری شده‌ اند که با درصد 67 درصدی غربالگری در تبریز، این میزان به طور متوسط در استان به 80 درصد می ‌رسد.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی ضمن تقدیر و قدردانی از سپاه و بسیجیان استان، خاطرنشان کرد: بی تردید سپاه و بسیج در طرح بسیج ملی و غربالگری و گندزدایی شهر نقشی چشمگیری داشتند چراکه بسیجی ‌های استان با تمامی نیرو و امکانات ضدعفونی و گندزدایی تبریز و شهرستان‌ها را برعهده گرفتند.
راستگو با اشاره به اینکه سپاه در آماده ‌سازی بسته ‌های معیشتی نیز پیشقدم بوده است، ادامه داد: همچنین نیروهای انتظامی در تمام نقاط استان پای کار هستند و وظیفه سنگینی بر دوش آن ها است.
وی گفت: شهرهای هوراند، چاراویماق و خدا آفرین جزو شهرهایی با فراوان کم بیماران کرونایی و شهرهایی چون سراب، شبستر، مرند، میانه، مراغه، اهر و تبریز نسبت به جمعیت خود از شهرهای با فراوان زیاد محسوب می ‌شوند.
وی با اشاره به اینکه روزهای 12 و 13 فروردین کلیه پارک ‌ها و بوستان‌ ها تعطیل هستند، افزود: نگران 13 فروردین هستیم، اگر نتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم، معلوم نیست این بیماری تا چه زمانی خواهد بود.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی گفت: مصرف بنزین تا قبل از اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال دو میلیون و 700 هزار لیتر بود که حالا به دو میلیون و 200 هزار لیتر رسیده است. کاهش 500 هزار لیتری مصرف روزانه بنزین در استان بعد از اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا نشان از کاهش ترددهای جاده ‌ای و تردد بین شهری است. اما حمل و نقل بار با توجه به ضرورت تامین کالاها و نیازهای اساسی شهروندان، همچنان ادامه دارد.
راستگو با اشاره به اینکه زمان پیک بیماری در استان مشخص نیست، گفت: ما مسئولان اجرایی و علوم پزشکی نمی ‌دانیم چه زمانی به پیک بیماری خواهیم رسید و زمان پیک و کاهش بیماری در استان بستگی به رعایت بهداشت مردم دارد.
وی به عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در ایام تعطیل اشاره کرد و گفت: به هر میزان که ایام تعطیل داشته باشیم به تقویم آموزشی اضافه می شود و نمردم گرانی از این بابت نداشته باشند.
وی به دفن بهداشتی زباله ‌های بیمارستانی و البسه های کادربیمارستانی تاکید کرد و گفت: لازم است دانشگاه علوم پزشکی پسماند های بیمارستانی را به مانند گذشته بی خطرسازی کند.  در این راستا اصول بی خطرسازی، نظارت و دفن آن ها را به دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پسماند شهرداری تبریز، بهداشت و محیط زیست استان تذکر داده ایم.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی تاکید کرد: به دنبال شیوع کرونا، رسیدگی به کمبود برخی اقلام بهداشتی وظیفه کمیته اقتصادی ستاد مبارزه با کرونا است 43 واحد تولیدی در استان خط تولیدی‌شان را تغییر داده و به تولید مواد ضدعفونی کننده اختصاص داده ‌اند، اما لازم به ذکر است که روزانه بیش از 4000 ماسک و 8000 دست کش فقط در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز استفاده می‌ شود.
جانشین رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا درباره شایعه ممنوع التصویری صومی اظهار کرد: چیزی به اسم ممنوع التصویری به خاطر صحبت ‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی درباره قرنطینه وجود ندارد، امروز در جلسه‌ ای که بود تاکید کردیم آقای صومی باید خودش مصاحبه کند و اتفاقا از جمله کسانی که از آن ها حمایت می‌کنیم آقای صومی است.
وی درباره حواشی ماجرای زندان تبریز گفت: در قانون آمده که اطلاع رسانی مسائل امنیتی اگر مربوط به جاسوسی و ضدجاسوسی باشد برعهده وزارت اطلاعات، اگر مربوط به اغتشاش و اعتراض باشد برعهده معاون سیاسی و اگر مربوط به سرقت باشد برعهده ناجا است؛ پس از هماهنگی و صحبت با مقام‌ های قضایی مرتبط، مقرر شد تا روابط عمومی دادگستری استان، خبری در این خصوص منتشر کند. وظیفه ما اطلاع رسانی درست است، در غیر این صورت مردم از رسانه های بیگانه پیگیری خواهند کرد.
راستگو همچنین با اشاره به در پیش بودن جشن نیمه شعبان در روزهای آتی گفت: خیلی دوست داشتیم امسال نیز همانند سال‌ های گذشته جشن نیمه شعبان را با شکوه تمام برگزار کنیم اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده، از مردم می‌خواهیم از ایجاد ایستگاه ‌های صلواتی یا پخش شیرینی و دیگر مواد خوراکی پرهیز کنند.
وی در پایان اظهار کرد: از رسانه ‌های استان نیز در این زمینه قدردانی می‌ شود که آرزو داریم این بیماری هر چه سریع ‌تر با یک همت عمومی تمام شود.
انتهای پیام/
 ممنوع‌التصویر بودن رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز کذب است/بالای 80 درصد مردم استان نکات و توصیه های لازم را رعایت می ‌کنند سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار