بررسی آمارهای مبتلایان و فوتی‌های کرونا نشان می‌دهد:

تغییر فاز آماری کووید-۱۹

1398/12/22 - 17:03 - کد خبر: 16484 نسخه چاپی

نصر: از شنبه تا چهارشنبه هفته جاری متوسط روزانه مبتلایان بیماری کرونا معادل ۸۵۰ نفر بوده که این رقم در مدت مشابه هفته قبل معادل ۵۰۰ نفر گزارش شده بود. همچنین در این هفته میانگین تعداد فوتی‌های روزانه معادل ۴۲ نفر بوده که در مدت مشابه هفته قبل این رقم معادل ۱۱ نفر گزارش شده است. این موضوع نشان می‌دهد در پنج روز نخست هفته جاری نسبت به هفته قبل، هم در آمار فوتی‌ها و هم مبتلایان تغییر فاز آماری مشاهده می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از دنیای اقتصاد، آخرین آمارها نشان می‌دهد میزان مبتلایان بیماری کووید-۱۹ در روز چهارشنبه ۲۱ اسفند ماه نسبت به روز قبل ۹۵۸ نفر افزایش یافته است. این آمار بیشترین رقم طی چهار روز اخیر است. در روز سه‌شنبه میزان مبتلایان روزانه به میزان ۸۸۱ نفر گزارش شده بود. بیشترین آمار ابتلای روزانه مربوط به ۱۶ اسفند ماه بود که در یک روز یک هزار و 234 مورد ابتلا شناسایی شد.

به نظر می‌رسد آمارهای روزهای پایانی هفته کمی نسبت به ابتدای هفته کاهش یافته و تداوم این موضوع در روزهای آتی می‌تواند یک خبر مثبت درباره مواجهه با این بیماری باشد. البته به نظر نمی‌رسد بتوان پیش‌بینی کرد که در هفته آینده آمارها روند نزولی در پیش بگیرد و از میزان مبتلایان این بیماری کاسته شود. بسیاری از مسوولان نیز عنوان کردند که روند صعودی بیماری می‌تواند تا نیمه فروردین ماه تداوم  داشته باشد.

با آمارهای روز گذشته، میزان کل مبتلایان به رقم 9 هزار نفر تا روز ۲۱ اسفند رسیده است. در یک هفته اخیر، آمار بیماران کانال‌های هزارتایی را جا‌به‌جا کرده است. به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال جاری نیز تداوم داشته باشد. طی یک هفته اخیر روزانه به‌طور متوسط ۸۶۰ نفر به میزان مبتلایان افزوده شده است که این روند تا پایان سال میزان مبتلایان را به رقم ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر خواهد رساند. همچنین متوسط میزان مبتلایان از ابتدای شنبه تا چهارشنبه ۸۵۰ نفر بوده که نسبت به هفته قبل رشد ۷۰ درصدی را ثبت کرده است.

بر اساس آمارها در روز ۲۱ اسفند تعداد فوتی‌های روزانه به رقم ۶۳ نفر رسید. این رقم بیشترین سطح گزارش‌شده طی یک روز از ابتدای انتشار آمارها بوده است. رقمی که در روز ۲۰ اسفند ماه ۵۴ نفر گزارش شده بود و حکایت از افزایش ۷/ ۱۶ درصدی در یک روز دارد. با توجه به این آمار میزان کل فوتی‌ها ناشی از این بیماری از ابتدای انتشار به رقم ۳۵۴ نفر رسیده است.

با توجه به این آمارها می‌توان درصد فوتی‌ها و مبتلایان روزانه را محاسبه کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز ۲۱ اسفند این رقم به ۶/ ۶ درصد رسیده است. این در حالی است که در روز قبل از آن این نسبت ۱/ ۶ درصد گزارش شده بود. این نسبت در چهار روز اخیر همواره بالای ۶ درصد گزارش شده است. در مجموع نیز نسبت فوتی‌ها به مبتلایان کل تا تاریخ ۲۱ اسفند ماه به سطح ۹/ ۳ درصد رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ نفری که تست آنها مثبت شده است، کمتر از چهار نفر فوت کرده‌اند.  آخرین آمارهای استانی نشان می‌دهد همچنان تهران با آمار ۲۵۶ نفر مبتلا در روز در صدر استان‌ها قرار دارد. با این آمار رقم کل بیماران در این استان به رقم ۲۳۷۰ نفر می‌رسد. در روز گذشته اصفهان با ثبت ۱۷۰ نفر مبتلا افزایش قابل توجهی را طی یک روز ثبت کرد تا کل آمار مبتلایان به رقم ۷۸۸نفر برسد.

اما نکته قابل توجه آمار روز گذشته میزان مبتلایان پنج نفری استان گیلان است که نشان می‌دهد میزان شیوع بیماری در این استان در حال کاهش است. در مجموع کل آمار مبتلایان این استان به رقم ۵۲۹ نفر رسیده است. استان مازندران نیز در روز گذشته آمار ۳۲ نفری را ثبت کرد، تا کل آمار این استان نیز به رقم ۹۱۸ نفر برسد. شاید در روزهای آینده میزان مبتلایان استان‌های شمالی کاهش یابد و در سایر استان‌ها روند افزایشی ثبت شود.

انتهای پیام/
تغییر فاز آماری کووید-۱۹ روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار