رییس مجمع مهندسان آذربایجان شرقی؛

مدیران استان از نیرو های جوان و بومی متخصص در سازمان های مردم نهاد استفاده کنند

1398/12/12 - 15:49 - کد خبر: 15696 نسخه چاپی

نصر: رییس مجمع مهندسان آذربایجان شرقی اظهار کرد: متاسفانه برخی از مدیران در استان ما هستند که اصلا واژه NGO برایشان نامفهوم است و از پتانسیل و توانایی های بالقوه جوانان فعال در این سازمان ها غافل اند، در صورتیکه در کشور های توسعه یافته این موضوع کاملا متفاوت است، بر خلاف اینکه در کشور های توسعه یافته سازمان های مردم نهاد نقش کلیدی دارند اما در کشور ما متاسفانه اینگونه نیست، NGO ها سازمان های مردم نهادی هستند که بصورت داوطلبانه به میدان آمده اند و یقینا عملکرد خوبی را از خود با کمترین هزینه ها به نمایش می گذارند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، بیش از دو هزار و 800 سازمان مردم نهاد در کشور مجوز فعالیت دارند که از این آمار 185 NGO در  آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، مجمع مهندسان به عنوان خانه مهندسان در آذربایجان شرقی از سال 1394 فعالیت خود را بصورت رسمی در حوزه آموزشی و پژوهشی در بیش از 30 رشته مهندسی در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان آغاز کرده است.

"سید جلال میرمحمدی" رییس مجمع مهندسان آذربایجان شرقی عنوان کرد: برای اولین بار است که در کل کشور یک سازمان مردم نهاد کلیه رشته های مهندسی را دور هم جمع کرده است و با دور هم جمع کردن مهندسان تمام رشته ها به بحث و تبادل نظر و همفکری های لازم جهت پیشبرد اهداف مجمع فعالیت می کند در صورتی که سازمان های نظام مهندسی و جهاد کشاورزی در رشته های مربوط به خود فعالیت می کنند.

میرمحمدی با اشاره به خدماتی که برای اعضای مجمع فراهم شده است، افزود: علاوه بر خدمات آموزشی که در قالب کلاس ها، کارگاه ها، سمینارها، کنگره های تخصصی و استارتاپ ها که بصورت رایگان و در برخی موارد با هزینه کمتری برگزار می شود خدمات رفاهی در چندین موارد برای اعضا در نظر گرفته شده است.

وی اذعان کرد: در طول پنج سال گذشته بیش از 250 همایش، سمینار و کنگره در سطوح استانی، ملی و بین المللی با مجوز وزارت علوم برگزار کرده ایم که بسیاری از این سمینارها در راستای راهکار و حل مشکلات شهری برگزار شده است، مجمع مهندسان ضمن مطرح کردن مشکلات در کلانشهر تبریز به پیشنهاد ها و راهکار های مناسب توسط نیروهای جوان و متخصص از جمعیت مهندسان شهر تبریز پرداخت می کند.

میرمحمدی جشنواره گلریزان را یکی از ابتکارات مجمع مهندسان خواند و اظهار داشت: چهارمین دوره جشنواره مهندسان نمونه که هر سال در اسفند ماه توسط مجمع مهندسان همچون امسال برگزار خواهد شد که در این مراسم جشنواره ای با عنوان "جشنواره گلریزان" برای مهندسان جرایم غیرعمدی که زندانی هستند با همکاری ستاد دیه استان برگزار می شود.

وی ادامه داد: به حمد الهی هر سال استقبال خوبی از این جشنواره شده است و مبالغ جمع شده توسط دانشجویان مهندسی یا فارغ التحصیلانی است که با هزینه های اندکی منجر به آزادی همنوعان خود می شوند.

میرمحمدی افزود: در کنار جشنواره گلریزان مراسم تجلیل از خانواده مهندسان شهید در اسفند ماه جزء برنامه های مجمع مهندسان است که متاسفانه تاکنون به این موضوع در کشور کمتر پرداخت شده است.

وی ضمن اعلام برنامه های آتی مجمع درباره شهر هوشمند، اظهار کرد: مجمع مهندسان در راستای شهر هوشمند مجوزات لازم برای برگزاری یک فراخوان در سطوح مختلف را انجام داده است و قرار است همچون فراخوان های قبلی، مقالات و ایده ها جمع آوری شده و از بین آثار ارسال شده داوری و آثار حائر اهمییت بیشتر اعلام شود.

رییس مجمع مهندسان آذربایجان شرقی با انتقاد از مدیران استان اذعان کرد: متاسفانه برخی از مدیران در استان ما هستند که اصلا واژه NGO برایشان نامفهوم است و از پتانسیل و توانایی های بالقوه جوانان فعال در این سازمان ها غافل اند، در صورتیکه در کشور های توسعه یافته این موضوع کاملا متفاوت است، بر خلاف اینکه در کشور های توسعه یافته سازمان های مردم نهاد نقش کلیدی دارند اما در کشور ما متاسفانه اینگونه نیست، NGO ها سازمان های مردم نهادی هستند که بصورت داوطلبانه به میدان آمده اند و یقینا عملکرد خوبی را از خود با کمترین هزینه ها به نمایش می گذارند.

وی در این باره ادامه داد: مدیران استان ما دو نوع اند، دسته اول کسانی هستند که کاملا از سازمان های مردم نهاد بیگانه اند و اطلاعاتی نسبت به این سازمان ها ندارند و دسته دوم مدیرانی هستند که به NGO  ها در قالب یک خیریه نگاه می کنند.

عضو شورای مرکزی مجمع ملی جوانان عنوان کرد: پیشنهاد ما به مسئولین استانی استفاده از نیرو های جوان و بومی متخصص از سازمان های مردم نهاد است، معمولا شرکت های خصوصی کار ها را با هزینه های بالا و کیفیت کمتری ارائه می کنند، اما سازمان های مردم نهاد چون مجمع مهندسان که متشکل از جوانان در تمام رشته های مهندسی هستند با کمترین هزینه بیشترین کیفیت را تحویل خواهند داد.

وی ضمن اشاره به مشکلات NGO ها در استان گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات سازمان های مردم نهاد، تعریف مکان ثابت برای فعالیت است که اکثر NGO ها با این مشکل روبرو هستند و پیشنهاد ما این است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز فرهنگسرا هایی که در اختیار دارد چند اتاق از فرهنگسرا های شهرداری را برای NGO ها در نظر بگیرد.

میرمحمدی ضمن انتقاد از استاندار و نمایندگان مجلس، اظهارکرد: متاسفانه آقای استاندار برخلاف استانداران سابق برای NGO ها وقت نمی گذارند، کمترین حضور در ستاد ساماندهی را دارند، نمایندگان مجلس استان ما هم این وضعیت را دارند، تاکنون کدام یک از نمایندگان مجلس جلسه ای برای شندین مشکلات سازمان های مردم نهاد داشته اند؟

وی در پایان از تلاش های معاونت فرهنگی و امور جوانان استان که در راستای شناساندن NGO های استان تلاش می کنند، تقدیر کرد.

انتهای پیام/
مدیران استان از نیرو های جوان و بومی متخصص در سازمان های مردم نهاد استفاده کنند محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار