یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در گفت و گو با نصر:

مهاجرت فراگیر نخبگان ایرانی؛ نگران کننده تر از کرونا

1398/12/05 - 19:14 - کد خبر: 15285 نسخه چاپی

نصر: مهاجرت به جابجایی افراد از مکانی به مکان دیگر برای در امان ماندن از شرایط نامساعد ویا دسترسی به شرایط مساعد جذب کننده مقصد مهاجرت گفته می شود و برخی کارشناسان معتقدند تا دیروز کشور با پدیده ی مهاجرت نخبگان روبرو بود اما امروزه این پدیده جای خود را با پدیده ای به نام مهاجرت فراگیر که به مراتب بدتر و دردناکتر از پدیده ی اولیه است مواجه شده است.

به گزارش نصر، برای بررسی این موضوع گفت و گویی اختصاصی با دکتر رضا حسینی بقانام، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، عضو جامعه مترجمان رسمی ایران و ترکیه و مترجم رسمی دو زبانه (ترکی استانبولی و انگلیسی)  انجام دادیم تا نظر وی را درباره مهاجرت جویا شویم.
دکتر بقانام در ابتدای این گفتگو در پاسخ به این سوال که "دلایل مهاجرت از ایران و آمارهایی که توسط سازمان های رسمی درباره مهاجرت منتشر شده است چیست؟" گفت: آمار مختلفی از سازمان های گوناگون درباره مهاجرت ارائه شده است به عنوان مثال گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار که در ماه های گذشته منتشر شد نشان می دهد در سال گذشته بیشترین علت مهاجرت جمعیت شاغلان کشور پیروی از خانواده و برای جستجوی کار بوده است به طوری که در این گزارش پیروی از خانواده با 8.49 درصد اصلی ترین دلیل مهاجرت از کشور عنوان شده است.
وی در ادامه سخنان خود افزود: متاسفانه امروزه بیشتر اقشار جامعه از جمله دانش آموزان، دانشجویان، نخبه ها و امثالهم از اقشار مرفه و حتی متوسط جامعه هم به دنبال یافتن راه هایی برای مهاجرت از کشور به ویژه به کشورهای همسایه هستند.
وی در پاسخ به سوال "به نظر شما کدام کشور برای ایرانی ها جهت مهاجرت جذاب تر است؟" نیز چنین پاسخ داد: در بین کشورهای همسایه کشور ترکیه به دلیل همجواری و داشتن شرایط مهاجرت آسانتر نسبت به دیگر کشورها، کشوری است که توجه بیشتر ایرانی ها را به خود جلب کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت ترکیه، هم کشوری مهاجرپذیر و هم مهاجرفرست به شمار می رود به طوری که براساس آمار، تقریبا همه ساله هم میزان مهاجرت از دیگر کشور ها به این کشور و هم میزان مهاجرت شهروندان آن به دیگر کشورها رو به افزایش است به طوری که برای مثال در گزارشی که در جولای سال گذشته میلادی توسط مرکز آمار ترکیه (TÜİK) اعلام شد، با این که میزان مهاجرت شهروندان این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به سال گذشته آن، 7.27 درصد افرایش داشته اما میزان مهاجرت به این کشور نیز در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ با 8.23 درصد افزایش روبرو بوده است که ایرانی ها با 8.6 درصد بعد از اتباع کشورهای عراق، افغانستان، سوریه و ترکمنستان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده اند.
در ادامه گفتگو وی در پاسخ به سوال "علل مهاجرت جوانان از کشور چیست؟" نیز گفت: یکی از دلایل مهاجرت جوانان از کشور بیکاری نیروی تحصیل کرده است و سرخوردگی قشر تحصیل کرده به دلیل بیکاری را می توان از دلایل اشتیاق جوانان به مهاجرت خصوصا به کشور همسایه، ترکیه عنوان کرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که دانشگاه های نسبتا با کیفیت ترکیه از جمله دلایل جذاب برای جوانان ایرانی است گفت: امکانات نسبتا بهتر دانشگاه های ترکیه و بورس هایی که در ترکیه برای اتباع خارجی در نظر گرفته می شود را نیز می توان از عوامل جذاب مهاجرت جوانان ایرانی به این کشور تلقی کرد.
بقانام در ادامه این گفتگو دلیل خروج سرمایه از کشور را هم، نبود ثبات اقتصادی در کشور عنوان کرد و افزود: ثبات اقتصادی نسبتا بهتر موجود در ترکیه سبب می شود تا سرمایه گذاران ایرانی هم به فکر خارج کردن سرمایه خود از کشور افتاده و در مواردی سرمایه خود را از کشور خارج و در ترکیه سرمایه گذاری کنند.
وی با ابراز نگرانی از شیوع کرونا در کشور و بسته شدن مرزها خصوصا توسط کشورهای همسایه به دلیل شیوع این بیماری نیز گفت: بسته شدن مرزها و عدم امکان مسافرت به دیگر کشورها می تواند مشکلات عدیده ای را هم به ایرانی های خارج از کشور و هم خانواده های آن ها در داخل کشور ایجاد کند که این موضوع نیز به نوبه خود نگران کننده است اما مهاجرت نخبگان که سرمایه های آینده کشور محسوب می شوند بسیار نگران کننده تر از هر موضوع دیگری است.
وی در پایان این گفتگو نیز گفت: امیدوارم با رفع موانع سرمایه گذاری و بروکراسی اداری در کشور، شاهد عدم خروج سرمایه، رونق تولید و افزایش اشتغال در کشور شویم که به دنبال آن اشتیاق مهاجرت هموطنان به سایر کشور ها نیز یقینا کاهش خواهد یافت.
گفتگو از: آیدین خطیبی
انتهای پیام/
مهاجرت فراگیر نخبگان ایرانی؛ نگران کننده تر از کرونا آیدین خطیبی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار