رئیس دانشگاه تبریز در تحریریه نصر توضیح داد:
تغییر ترکیب جمعیتی دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز | ۹۵ درصد دانشجویان خارجی عراقی هستند | روند فعلی جذب ایراد دارد
1403/11/20 - 15:11 - کد خبر: 130838
نسخه چاپی
نصر: رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز، با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود و هممرزی با کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان، ظرفیت بالایی در جذب دانشجویان خارجی دارد.
به گزارش نصر، محمدتقی اعلمی، با حضور در تحریریه آژانس خبری تحلیلی نصر ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت های اخیر این دانشگاه به ابهاماتی پیرامون افزایش جذب دانشجویان بینالمللی واکنش نشان داد و افزود: پذیرش دانشجویان بینالمللی یک فرصت ارزشمند برای ارتقای جایگاه علمی کشور است و ما باید به این موضوع بهعنوان یک راهبرد اساسی نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز، بینالمللیسازی دانشگاهها یکی از عوامل کلیدی در رتبهبندی جهانی آنها محسوب میشود، افزود: دانشگاهها زمانی میتوانند در سطح بینالمللی رقابت کنند که در تعامل علمی با سایر کشورها، جذب نخبگان خارجی و توسعه همکاریهای مشترک موفق عمل کنند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مزایای جذب دانشجویان بینالمللی، ارتقای کیفیت علمی دانشگاهها و ایجاد یک مرکز علمی معتبر در منطقه است، ادامه داد: این امر نهتنها به افزایش تعاملات فرهنگی و اجتماعی منجر میشود، بلکه بستر مناسبی برای رشد مهارتهای ارتباطی دانشجویان نیز فراهم میکند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر، حضور دانشجویان خارجی موجب افزایش سرمایه اجتماعی، اشتغالزایی، توسعه دامنه نفوذ فرهنگی و حتی ایجاد امنیت پایدار در منطقه میشود.
اعلمی با بیان اینکه امروز، صنعت بینالمللیسازی آموزش عالی در جهان به گردش مالی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده و این روند به سرعت در حال گسترش است، گفت: در کشور ما نیز، طبق احکام برنامه هفتم توسعه، باید تعداد دانشجویان بینالمللی به ۳۲۰ هزار نفر برسد، درحالیکه در حال حاضر مجموع دانشجویان خارجی در دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد حدود ۶۰ هزار نفر است که از میان دو هزار و ۴۰۰ مرکز آموزش عالی کشور، تنها ۲۰۹ مرکز مجوز جذب دانشجوی بینالمللی را دارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز، به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و هممرزی با کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان، ظرفیت بالایی در پذیرش دانشجویان بینالمللی دارد، ادامه داد: در حال حاضر، ۹۵ درصد دانشجویان بینالمللی این دانشگاه از کشور عراق هستند، اما ما در نظر داریم این ترکیب را متنوعتر کنیم. در این راستا، مطالعاتی برای جذب دانشجویان از سایر کشورهای همسایه، هند و شمال آفریقا انجام دادهایم.
رئیس دانشگاه تبریز اضافه کرد: در حال حاضر، دانشگاه تبریز حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر دانشجوی خارجی دارد و در سطح کشور، تنها پنج دانشگاه مجوز پذیرش کارمندان عراقی را که با مأموریت تحصیلی در ایران تحصیل میکنند، دریافت کردهاند، با توجه به اینکه وزارت علوم عراق از سال آینده این مجوز را لغو خواهد کرد، امسال با رشد قابلتوجه تعداد دانشجویان عراقی مواجه بودهایم.
وی در ادامه به رتبهبندی علمی، دانشگاه تبریز در سالهای اخیر اشاره کرد و رشد و توسعه قابلتوجه آن را حائز اهمیت خواند و افزود: در حوزه مهندسی، رتبه ۳۰۱ تا ۴۰۰ جهان را کسب کردهایم، در حوزه علوم اجتماعی، علوم فیزیک و علوم کامپیوتر در بازه ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار داریم، در حوزه علوم زیستی رتبه ۵۰۱ را به دست آوردهایم و در حوزه بهداشت و علوم بالینی نیز رتبه ما بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ قرار دارد، در مجموع، رتبه جهانی دانشگاه تبریز در سالهای اخیر حدود ۱۰۰ پله ارتقا یافته و در حال حاضر در محدوده ۵۰۱ تا ۶۰۰ دانشگاههای برتر جهان قرار دارد.
اعلمی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه برای ارتقای جایگاه دانشگاه، تمرکز ما بر افزایش کیفیت آموزش، گسترش ارتباطات علمی بینالمللی و پذیرش دانشجویان خارجی است، افزود: در حال حاضر، حدود ۵۰ عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در مأموریتهای پژوهشی خارج از کشور به سر میبرند که این امر تأثیر بسزایی در بهبود جایگاه علمی دانشگاه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: با وجود جایگاه مطلوب علمی ایران در سطح جهانی، در حوزه فناوری همچنان با چالشهایی روبهرو هستیم. در حال حاضر، ایران از نظر تولید علم در رتبه ۱۷ جهان قرار دارد، اما در حوزه فناوری هنوز جایگاه مناسبی نداریم. یکی از مشکلات اصلی، نداشتن پیوستگی در زنجیره ارزش علم و فناوری است.
وی با بیان اینکه ما در فرآیند آموزش، پژوهش، نوآوری، تولید و نهایتاً اقتصاد دانشبنیان با چالشهایی مواجه هستیم که باید برای حل آنها برنامهریزی کنیم، ادامه داد: در همین راستا، دانشگاه تبریز اخیراً مجوز پارک علم و فناوری را دریافت کرده است و برنامه ما این است که با گسترش شرکتهای دانشبنیان، نقش مؤثرتری در توسعه فناوری ایفا کنیم.
این مقام مسئول افزود: خوشبختانه در سطح کشور نیز اقدامات خوبی در زمینه توسعه فناوری آغاز شده است، قانون جهش تولید دانشبنیان این امکان را به دانشگاهها میدهد که از ظرفیت معافیتهای مالیاتی صنایع، سرمایهگذاری بخش خصوصی و بخش دولتی بهره ببرند و از طریق اجرای طرحهای تحقیق و توسعه در صنعت، جایگاه خود را در این حوزه ارتقا دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، ایران تنها نیم درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص میدهد، گفت: در حالی که این رقم در سطح جهانی بهطور متوسط ۳ درصد است. هدف ما این است که با اجرای سیاستهای مناسب، سهم تحقیق و توسعه را افزایش دهیم و از این طریق به رشد اقتصاد دانشبنیان کمک کنیم.
انتهای پیام/
گلناز پورنامی