روستای تاریخی درسجین زنجان در مسیر جهانی شدن

1403/06/10 - 06:02 - کد خبر: 120009 نسخه چاپی

نصر: روستای تاریخی دُرسَجین وقع در شهرستان ابهر استان زنجان در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته و تحقق این مهم نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی و تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

به گزارش نصر، بسیاری از روستاها دارای پیشینه غنی و تاریخی و مملو از جاذبه های گردشگری و طبیعی و از گذشته های دور، محل و مامنی برای اسکان نژادها و کاربرد گویش ها و زبان های مختلف بوده که با گذشت زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده است.
روستاها علاوه بر نقش آفرینی در رشد اقتصادی و تامین امنیت غذایی کشورها محلی برای رونق گردشگری نیز به شمار می رود و مدیران آن در بسیاری از کشورها می کوشند با ایجاد زیرساخت های لازم و شاخص های اعلام شده این مناطق را به مسیر بهره وری گردشگری سوق دهند.
ایران کهن نیز که از دیرباز دارای فرهنگ غنی و جاذبه های مختلف تاریخی و طبیعی است، روستاهای متعدد تاریخی و گردشگری را در خود جای داده که هر کدام می تواند مکانی پر جاذبه برای گردشگری و حتی جهانی شدن باشد موضوعی که امروزه سازمان جهانی گردشگری" UNWTO" بر آن تاکید دارد.
ابتکار بهترین دهکده های گردشگری توسط این سازمان برای حفاظت از روستاهای گردشگری همراه با مناظر، تنوع طبیعی، فرهنگی، ارزش ها و فعالیت های آنها از جمله خوراک شناسی محلی در سال ۲۰۲۱ راه اندازی و در این سال در مجموع ۴۴ روستا از ۳۲ کشور به رسمت شناخته شد.
همه این روستاها به دلیل منابع طبیعی و فرهنگی خود و همچنین به دلیل اقدامات مبتکرانه، متحول کننده و تعهد به توسعه گردشگری انتخاب شدند.
روستای درسجین از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر در استان زنجان نیز از جمله روستاهای هدف گردشگری است، بنابر اعلام مسوولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این روستا با توجه به ویژگی های خاص، تاریخی بودن و از همه مهتر داشتن جاذبه‌ گردشگری در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته که تحقق این امر مهم و ماندگار در گرو همکاری دستگاه های متولی است.
 

روستای تاریخی درسجین کاندید جهانی شدن
مسوول تهیه پرونده ثبت جهانی روستای درسجین در اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان با اشاره به شاخص های انتخاب روستاهای جهانی، گفت: منابع فرهنگی و طبیعی،ترویج و حفاظت از منابع فرهنگی، پایداری اقتصادی،اجتماعی و محیطی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال، بهداشت، ایمنی و امنیت ۹ شاخص سازمان جهانی گردشگری در این زمینه است.
حسین خمسه با بیان اینکه بهترین روستاهای گردشگری شامل روستاهایی است که نمونه برجسته ای از مقصد گردشگری روستایی با دارایی های فرهنگی و طبیعی باشد، افزود: این روستاها باید ارزش ها،‌ محصولات و سبک زندگی روستایی و جامعه محور را حفظ و ترویج کند و تعهد روشنی نسبت به آن داشته باشد همچنین نوآوری و پایداری بر تمامی جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آن حاکم باشد.
 

این مسوول با تاکید بر اینکه هم اکنون روستاهایی به‌عنوان مقاصد گردشگری اصلی در کشور مطرح هستند، اما در صورت داشتن برند جهانی، نگاه گردشگران خارجی را بیشتر به خود جلب خواهند کرد، گفت:پیش از این پرونده ثبت جهانی برای هشت روستای ایران تشکیل شده است که نتیجه آن پاییز امسال اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه امسال نیز معرفی هشت روستای کشور دارای شاخص های جهانی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است، گفت:هر یک از ۳۱ استان کشور، یک روستا را به وزارتخانه معرفی خواهند کرد که در نهایت هشت روستای برتر برای ارسال به سازمان جهانی گردشگری معرفی خواهند شد.
مسوول تهیه پرونده ثبت جهانی روستای درسجین با بیان اینکه این اداره کل نیز از سال گذشته پس از بررسی، روستای درسجین ابهر را برای معرفی در دستور کار خود قرار داد، ادامه داد: اقدامات مختلفی از جمله ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات این روستا در حال انجام است و در این راستا جلسات مختلفی با دستگاه‌های متولی برگزار شد.مسوول تهیه پرونده ثبت جهانی روستای درسجین با بیان اینکه این اداره کل نیز از سال گذشته پس از بررسی، روستای درسجین ابهر را برای معرفی در دستور کار خود قرار داد، ادامه داد: اقدامات مختلفی از جمله ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات این روستا در حال انجام است و در این راستا جلسات مختلفی با دستگاه‌های متولی برگزار شد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات با مسوولان جامعه محلی، افزود: اهالی روستا ضمن استقبال از پیگیری این موضوع در استان آمادگی خود را برای مشارکت در تهیه پرونده ثبت جهانی روستای درسجین اعلام کردند.
خمسه با بیان اینکه این روستاها به لحاظ خدماتی مشکل چندانی ندارد اما به لحاظ زیرساختی منطبق با شاخص های جهانی باید اقدامات بیشتری در آنها صورت بگیرد، افزود: به عنوان مثال کارهای برای خواناسازی مسیر گردشگری صورت گرفته و همچنین از امحل اعتبارات اداره کل نیز ۱۰۰ تابلونما تهیه شده که نصب خواهد شد.
وی از جمله نیازمندی روستاهای جهانی را تهیه فیلم کوتاه ۲ دقیقه ای به زبان لاتین و تهیه عکس زیبا از فصول مختلف روستا، تدارک رویداد و جشنواره، ثبت آثار طبیعی و تاریخی روستا در فهرست آثار ملی، تهیه کتابچه راهنمای گردشگری روستا و تامین زیرساخت های حمل و نقل آن اعلام کرد.
این مسوول، مستندسازی جاذبه های گردشگری اعم از تاریخی و فرهنگی و طبیعی،تهیه برنامه های اشتغال برای جوانان و زنان و معیشت پایدار، شناسایی یا ایجاد زمینه های ابتکاری برای روستاهای مورد نظر، مناسب سازی و دسترس پذیر نمودن جاذبه ها و خدمات گردشگری شامل تسطیح، ایجاد رمپ، تامین ویلچر،رفع کمبود تابلوهای ۲ زبانه در مسیرهای گردشگری روستاها و در نظر گرفتن برنامه های حمایتی برای اشتغال زنان و جوانان روستا و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را از دیگر اقدامات لازم ذکر کرد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه ابتکارات صورت گرفته باید بر گسترش مفاهیم از قبیل کاهش نابرابری های منطقه ای در درآمد و توسعه منجر شود، گفت:طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، مبارزه با کاهش جمعیت روستایی، پیشبرد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و جوانان و تقویت حاکمیت چند سطحی از جمله اهداف این طرح است.
وی اظهار داشت: بهبود اتصال، زیرساخت و دسترسی به امور مالی و سرمایه گذاری، پیشبرد نوآوری و دیجیتالی شدن در توسعه محصول و یکپارچه سازی زنجیره ارزش،ارتقای ارتباط بین سیستم های غذایی پایدار، حفظ تنوع زیستی، کشاورزی، میراث فرهنگی و غذاشناسی محلی و افزایش آموزش و توسعه مهارت ها از دیگر اهداف این طرح است.
برای دستیبابی به معرفی این روستا به عنوان روستای جهانی گردشگری، همکاری دستگاه های متولی امر ضروری است که در این راستا مکاتباتی نیز انجام شد.خمسه ابراز امیدواری کرد، برای دستیبابی به معرفی این روستا به عنوان روستای جهانی گردشگری، همکاری دستگاه های متولی امر ضروری است که در این راستا مکاتباتی نیز انجام شد.
 

دفتر امور روستایی استانداری، آماده همکاری در تحقق برنامه های جهانی شدن
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری زنجان با بیان اینکه برای طی فرآیندهای جهانی شدن روستای درسجین از هیچ کمکی دریغ نمی شود، گفت:دفتر امور روستایی برای همکاری در حوزه عمرانی این روستا هیچ مشکلی ندارد چون عمران و آبادی این روستاها جزو وظایف ذاتی این دفتر محسوب می شود.
وجیه الله بیگدلی با بیان اینکه به دفعات زیاد از این روستاهای تاریخی و بکر بازدید شده است، افزود: برای تطبیق آنها با شاخص های سازمان جهانی گردشگری باید زیرساخت های این روستاها بیش از گذشته ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مربوط به زیرساخت ها نبود پارکینگ در این روستاهاست، گفت: برای رفع این مشکل به دهیاری اعلام شده است که تسهیلات لازم را برای انجام این امر تخصیص دهد که ایجاد پارکینگ می تواند محلی برای درآمد و همچنین توسعه روستا نیز باشد.
این مسوول با بیان اینکه دفتر امور روستایی استانداری آمادگی دارد برای اخذ تسهیلات این طرح پس از تصویب نهایی آن اقدام کند، گفت: در کنار احداث پارکینگ می توان پارک بسیار خوبی را نیز برای استراحت گردشگران ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: هرچند هشت عدد اقامتگاه بوم گردی در روستای درسجین وجود دارد اما اقامتگاه بزرگ بوم گردی درحد استانداردهای جهانی ندارد و در این زمینه نیز به دهیاری روستا اعلام شده در قالب طرح درآمدزایی آماده کمک و مساعدت هستیم.
این مسوول با بیان اینکه دفتر امور روستایی آمادگی بررسی و تایید طرح های مربوطه را در کمترین زمان دارد، خاطر نشان کرد: برای ارتقای زیرساخت ها نیز موضوع آنتن دهی و پوشش اینترنتی روستا بسیار مهم است و باید از سوی دستگاه های متولی امر مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ۲ بانده کردن مسیر ابهر به روستای درسجین نیز از دیگر اقدامات لازم و مهم در این زمینه است، خاطر نشان کرد: طرح شدن این کار مهم از سوی فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی و تصویب آن در کمیته برنامه ریزی می تواند به شتاب بخشی کارها منتج شود.وی با تاکید بر اینکه ۲ بانده کردن مسیر ابهر به روستای درسجین نیز از دیگر اقدامات لازم و مهم در این زمینه است، خاطر نشان کرد: طرح شدن این کار مهم از سوی فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی و تصویب آن در کمیته برنامه ریزی می تواند به شتاب بخشی کارها منتج شود.
بیگدلی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات این بخش به امور روستایی ارتباطی ندارد و فقط این دفتر می تواند پیگیری های لازم را انجام دهد، افزود:دفتر امور روستایی پای کار است و کمک حال تحقق برنامه های این بخش با همکاری دستگاه ها است.

تلاش برای تکمیل ظرفیت ها و زیرساخت های روستای درسجین
فرماندار ابهر نیز در خصوص اقدامات انجام گرفته در این زمینه، گفت: روستای درسجین به عنوان روستای بکر گردشگری این استان مطرح است و اقداماتی برای تکمیل زیرساخت های آن از سوی دستگاه های متولی امر همانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام گرفته و نگاه ویژه ای به آن است.
احمد ذوالقدر با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های بالقوه این روستا برای تکمیل زیرساخت های آن تلاش می کنیم، افزود: طبق هماهنگی انجام گرفته با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با برگزاری جلسات مختلف موضوع جهانی شدن روستا بیش از گذشته مد نظر قرار گرفته است.
این مسوول با بیان اینکه برگزاری جشنواره های مختلف گردشگری در این روستا پیگیری می شود، گفت: جشنواره انگور از جمله آنهاست که امسال به طور ویژه و با حضور استان های دیگر طی ماه جاری با هدف جذب گردشگری و معرفی این محصول برگزار می شود.
جشنواره هایی مختلف در این روستا پیگیری می شود که جشنواره انگور از جمله آنهاست.ذوالقدر خاطر نشان کرد: این جشنواره باید به جایی همانند جشنواره آش ایرانی در استان برسد تا غرفه داران و بخش خصوصی به راحتی در آن شرکت کنند.
انتهای پیام/
روستای تاریخی درسجین زنجان در مسیر جهانی شدن خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار