نمایشگاه عکاسی «تبریزه باخیش» در خانه هنر تبریز/

عکاسی از بناهای تاریخی، راهی برای توسعه گردشگری آذربایجان

1403/06/05 - 12:54 - کد خبر: 119538 نسخه چاپی

نصر: خانه هنر تبریز، بنایی تاریخی با قدمتی ۸۰ ساله در ضلع شمالی باغ گلستان است که در روزهای آغازین شهریور ماه ۱۴۰۳، به مناسبت روز عکاسی، میزبان هنرنمایی عکاسان خوش ذوق تبریزی است. 

به گزارش نصر، «حسن شعاعی» عکاس و کیوریتور این نمایشگاه، از شرکت ۲۳ نفر هنرمند عکاس در نمایشگاه «تبریزه باخیش» می گوید: این نمایشگاه با هدف نشان دادن اماکن و فضاهای تاریخی تبریز توسط عکاسانی که به این حوزه علاقه مند اند، با ۶۸ قطعه عکس برپا شده است. اکثر این عکس ها در روز ملی تبریز در اواسط مرداد ماه گرفته شده اند. برخی عکس ها اماکنی را نشان می دهند که عمومیت مردم ما با آنها غریب اند. مانند عکاسی از چهار منار، خانه ستارخان و ... هم از جمله کارهای خاصی است که برای بازدیدکنندگان تازگی دارند. 
مدیر «گروه عکاسی ارکین» درباره فعالیت های این گروه هنری می گوید: گروه عکاسی اَرکین، دوسال است که فعالیت خود را با کسب مجوز رسمی سازمان فرهنگی شهرداری تبریز و اداره‌کل میراث فرهنگی رسمیت بخشیده. این دومین نمایشگاه گروه ماست که در جهت اشاعه فرهنگ و هنر و همچنین تاریخ شهرمان برگزار کردیم. اولین نمایشگاه ما در گالری شهر کتاب با موضوع مسائل اجتماعی در تبریز برگزار شد. 
 

وی به برنامه پنجشنبه های ارکین اشاره کرد: یکی از فعالیت های دائمی گروه ما، تورهای پنجشنبه گردی ماست که با اعضای گروه به اماکن تاریخی چون بازار و موزه ها سر می زنیم و عکاسی می کنیم. از اهداف این برنامه ها، علاوه بر فرهنگ‌سازی و ایجاد انگیزه هنری، آموزش عکاسی با موبایل است. همزمان با این تورها، ورکشاپ هایی محیطی در خصوص تنظیم نور، زاویه و رنگ که بسیار مورد نیاز عکاسان است، برگزار می کنیم و می آموزیم که عکاسی فقط با دوربین نیست و تکنیک های عکاسی با موبایل را تجربه می کنیم. گروه ما با استقبال جوانان و هنرمندان، رو به پیشرفت است و گام های بزرگ تری در جهت فرهنگ سازی پیش رو داریم.

فضای عکاسی تبریز و ارزشی که مردم به این هنر می دهند
شعاعی اذعان داشت: در تبریز اساتید بزرگی چون استاد جدیدالاسلام، استاد شب خیز، استاد جامع سردرودی و ... هستند که بسیار برای هنر این شهر زحمت کشیده اند تا جو و نگاه به هنر عکاسی تغییر کند. باید اعتراف کرد که قبلاً فضا خیلی بسته بود. مثلا در بازار، نمی گذاشتند که عکس بگیریم و ما را مزاحم کار خود می پنداشتند. اما امروزه فضا تلطیف شده، ولی باز هم به خاطر اینکه جامعه سنتی ما، با تکنولوژی ارتباط خوبی ندارد، هنوز جای کار باقی است.
وی در بیان اقدامات حمایتگرانه سازمان های مسئول می گوید: اداره کل میراث فرهنگی ورکشاپ ها و برنامه هایی همچون مراغه گردی، تور های ارس گردی و ... برگزار کرده که برای فرهنگ سازی گام های مفیدی هستند. سازمان فرهنگی شهرداری تبریز هم خیلی حمایت می کنند. چنانچه این سالن را در اختیار ما قرار دادند تا نمایشگاه برگزار کنیم. 
 

اولین عکاس خانه کشور در تبریز
«دانیال توفیقی» مدیرعامل مجمع میراث یاران گردشگری استان آذربایجان شرقی از تاریخ عکاسی در تبریز می گوید:  تبریز شهر اولین‌هاست و یکی از این اولین‌ها، عکاسی و دوربین عکاسی است که از تبریز سر برآورده و اولین عکاسخانه کشور در تبریز احداث شده است؛ ناصرالدین شاه در دوران ولیعهدی، اولین دوربین عکاسی را به تبریز آورد و اولین سلفی تاریخ را از خود در آینه گرفت. پس از اینکه دوربین عکاسی رایج شد، اولین عکاسخانه در «پاساژ کوچه سی» احداث می شود که خیلی از اولین‌های شهرمان در آن منطقه بوده از جمله اولین کافه، اولین پیاده راه کشور، اولین کلیسای کاتولیک و ... می توان گفت در تبریز، بیشترین عکس تاریخی ثبت شده و استاد جدید الاسلام از عکاسان بنام تبریز، خیلی از این عکس‌ها را جمع آوری کرده اند. 
وی افزود: بر اساس همین تاریخ ارزشمند، در هفته بزرگداشت تبریز در ۱۴ و ۱۵ مرداد، ویژه برنامه‌هایی تدارک دیدیم. بیشتر عکس های این مجموعه حاصل همین ویژه برنامه‌ها و عکاسی هاست. اولین ویژه برنامه، جهت آشنایی با مشروطه آذربایجان با عنوان «گردشگری مشروطه» بود که با اتوبوس گردی و بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی آن دوران رقم خورد. دومین برنامه آشنایی با موزه‌های خصوصی شهر بود که از موزه آرشیو تبریز و ... بازدید کردیم. سومین ویژه برنامه هم «تبریز قاجاری» بود.
وی اهداف مجمع میراث یاران گردشگری استان را بر می شمارد و می گوید: هدف ما توسعه گردشگری، حفظ و احیای میراث فرهنگی و حفظ و ترویج صنایع دستی است.
برای کمک به عکاسان با فراهم کردن امکاناتی چون اتوبوس‌های گردشگری و تبریز گردی و هماهنگی بازدید از مکان‌های تاریخی، هم در راستای اهداف خودمان عمل می کنیم و هم در حد توانمان، حمایت های معنوی و سخت افزاری را از هنرمندانمان دریغ نمی کنیم. 
 

 توفیقی در پایان اذعان داشت: در فضای گردشگری معتقدم از نظر زیر ساختی عقب مانده ایم. اما هرچه جذابیت های گردشگری را بیشتر نشان دهیم و اتوبوس های تبریز گردی رونق بگیرند، حوزه گردشگری توسعه می یابد و زیر ساخت ها در پی این توسعه، پیش می روند. در تبریز تا احساس نیاز ایجاد نشده، کاری انجام نمی‌شود! در نتیجه ما با چنین نمایشگاه هایی می توانیم مثلا فضاهای در حال تخریب را نشان دهیم تا مسئولین در پی مرمت آنها بر آیند. 
گفتنی است، «دانیال توفیقی» اخیراً به عنوان دبیرکل نهضت ملی مشارکت های اجتماعی در آذربایجان شرقی منصوب شد. وی دبیری کانون گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و مدیریت اجرایی اتوبوس های تبریزگردی را در رزومه خود دارد و در این مقام، به ارزیابی ان جی او ها می پردازد و نواقص ان جی اوها را با کمک استانداری و دیگر ارگان‌ها حل می‌کند. 
این گزارش حاکی است، نمایشگاه «تبریزه باخیش» روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه افتتاح شد و تا روز ۳ شهریور  از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در خانه هنر باغ گلستان برپا خواهد بود. 
انتهای پیام/
عکاسی از بناهای تاریخی، راهی برای توسعه گردشگری آذربایجان فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار