خبر/

خطر ۴۸ هکتار سکونتگاه غیرمقاوم بر سر تبریز

1398/10/23 - 13:34 - کد خبر: 11933 نسخه چاپی

نصر: تبریز با معضل وجود ۴۸ هکتار مناطق مسکونی غیرمقاوم و در معرض خطر در حاشیه‌های این کلان‌شهر مواجه است که برون‌رفت از آن در سایه جدیت در اجرای طرح بازآفرینی شهری ممکن است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، با وجود اینکه کلان شهر تبریز در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری، پیشگام بوده و تجربه موفق ساخت و واگذاری ۱۷۶ واحد مسکونی به ساکنان مناطق حاشیه ای را در کارنامه خود دارد، اما به نظر می رسد تهدیدات ناشی از وجود کمربند طولانی سکونتگاه های غیرمقاوم و در معرض خطر بسیار فراتر از انگاره های ذهنی نهادینه شده در نزد نهادهای تصمیم ساز است.
بر اساس آمار منتشر شده در حالی که آذربایجان شرقی کمتر از پنج درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده است، ۱۵ درصد بافت ناکارآمد شهری شامل بافت فرسوده و حاشیه نشین در این استان قرار دارد.
همچنین گفته می شود ۳۰ درصد از جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند که بازپافرینی آنها سالانه به چند هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
بر اساس آمار منتشر شده بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱.۸ میلیون نفری تبریز در محله های هدف طرح «بازآفرینی شهری» زندگی می کنند که برای بازسازی آنها یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.


۴۸ هکتار از حاشیه شهر تبریز در معرض خطر قرار دارد

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که  ۴۸ هکتار از حاشیه شهر تبریز در دامنه کوه عون بن علی، منطقه غیرمقاوم و در معرض خطر به حساب می آید، گفت: این منطقه در صورت وقوع زلزله آسیب جدی خواهد دید؛ بر این اساس ساخت واحدهای جایگزین در محل‌های امنی که امکان ساخت‌وساز وجود دارد، باید به صورت جدی دنبال شود.
محمدرضا پورمحمدی گفت: یکی از معضلات اصلی تبریز بحث اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشینی است که باید با عزمی راسخ و جدی برای این معضل چاره‌اندیشی شود.
وی افزود: جایگزینی ۱۷۱ واحد مسکن غیررسمی با واحدهای تازه‌ساخت، تجربه موفقی است که باید ادامه یابد.
وی بر لزوم تبدیل مناطق غیرقابل سکونت به فضای سبز شهری تأکید کرد و گفت: استفاده از این مناطق برای ساختن فضای سبزی می‌تواند به زیباسازی چهره شهر کمک کند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین درخصوص مشکلات طرح‌ ساخت مسکن جایگزین از جمله تجمیع فرهنگ های مختلف در یک نقطه از شهر، گفت: مشکلات یکجانشینی و آپارتمان‌نشینی به خاطر تفاوت فرهنگی در گذشته مطرح بود؛ اما اکنون با تدابیری از بروز این مشکلات جلوگیری می‌شود.
پورمحمدی اظهار کرد: شورای شهر تبریز به صورت جدی به این مسأله ورود کرده و دولت نیز برای تامین زمین و زیرساخت‌ها و تسهیلات بانکی با تمام توان پای کار خواهد بود.
وی از اهتمام جدی دولت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری خبر داد و بر تلاش جدی مسئولان برای اجرای کامل و بی‌نقص این طرح تأکید کرد.


درخواست بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات حاشیه‌نشینی تبریز

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان این‌که تداوم ساخت و ساز در بافت حاشیه‌نشین در واقع تبدیل کوچه‌های تنگ به قبرستان است، اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای رفع برخی مشکلات حاشیه نشینی و بافت فرسوده را خواستار شد.
فریدون بابایی اقدم با اشاره به بخشنامه وزارت کشور در خصوص خزانه متمرکز گفت: شورای شهر باید شهرداری را موظف به یک کاسه کردن هزینه ها و درآمدها کند.
وی با انتقاد از بی توجهی به رعایت قوانین در ساخت و سازها اظهار کرد: فقدان انضباط اجتماعی و ساخت و سازهای غیرمجاز برای شهر مشکل‌ساز است.
عضو شورای شهر تبریز با اشاره به تجربه سفر اخیر اعضای شورا و شهرداری به مشهد و بازدید از روند ساخت و ساز در آن کلان شهر  گفت: طی بازدید چند ساعته از شهر مشهد شاهد هیچ ساخت و ساز غیرمجازی در این شهر نبودیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه برخی در ساخت و سازها اصلا شهرداری را به حساب نمی‌آورند، برای نظم بخشی به ساخت و سازها، ایجاد معاونت پایش در شهرداری تبریز را پیشنهاد داد.
بابایی‌اقدم با بیان اینکه قرار بود سازمان عمران و ساخت و ساز شهری ایجاد شود، اظهار کرد: در شهرهای مختلف، شهرداری ها دفاتر تسهیل‌گری را ایجاد کرده‌اند که در تبریز فقط استانداری به این امر ورود کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: شهرداری مشهد از طریق سازمان بازآفرینی و شورای اجتماعی محلی توانسته است در تقویت توان اجتماعی شهرداری و شورا مفید باشد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز از اعضای شورای‌ شهر خواست تا از تجربیات و دستاوردهای شهرهای دیگر الگو بگیرند.


۱۵ درصد از بافت ناکارآمد شهری کشور در آذربایجان شرقی است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اعلام کرد: ۱۵ درصد از بافت های ناکارآمد شهری کشور در این استان متمرکز است.
ابوالقاسم سلطانی با اعلام اینکه مجموع مساحت بافت های ناکارآمد شهری در این استان ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار شامل سکونتگاه های غیررسمی، سه هزار و ۵۰۰ هکتار و بافت فرسوده پنج هزار و ۸۰۰ هکتار است، گفت: ۵۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد.
وی اعلام کرد: ۳۲ درصد جمعیت استان آذربایجان شرقی معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این بافت‌های ناکارآمد سکونت دارند.
وی گفت: ۱۵ عنوان پروژه به منظور اجرایی شدن برنامه بازآفرینی شهری پایدار در محلات ناکارآمد و فرسوده در سال جاری در حال انجام است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت عملیاتی دارد.
وی اعلام کرد: بیش از ۴۷ میلیارد تومان برای ساماندهی این مناطق اختصاص یافته است و به کل استان تزریق خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید ۴۸ محله ناکارآمد و فرسوده شهری از هشت شهرستان در آذربایجان شرقی بازآفرینی شود، گفت: در این راستا ۱۸ محله برای سال ۹۷ در اولویت اجرای برنامه بازآفرینی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه ۶ هکتار زمین به منظور جابجایی ساکنین سکونتگاه های غیررسمی توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، در اختیار شهرداری گذاشته شده است، گفت: تعداد واحدهای در حال ساخت برای جابجایی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی ۶۰۰ واحد و تعداد واحدهای تحویل داده شده ۱۷۱ واحد است.
وی یادآوری کرد: اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی متعهد شده که ۹۴۰ تن قیر به شهرداری برای آسفالت معابر محلات تحویل دهد و تاکنون ۷۵۰ تن از این میزان را تحویل داده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اعلام کرد: برای برنامه جامع اقدام مشترک استان آذربایجان شرقی دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان و برای برنامه جامع اقدام مشترک شهر تبریز یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، پروژه تعریف شده که باید انجام شود.
سلطانی اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت عمده ما شناسایی زمین های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان و سازمان های دولتی برای اختصاص به اجرای مصوبات برنامه بازآفرینی شهری است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل انقباضی بودن طرح جامع تبریز، با محدودیت واگذاری زمین برای اجرای سیاست های برنامه بازآفرینی شهری در این کلانشهر مواجه هستیم.

انتهای پیام/
خطر ۴۸ هکتار سکونتگاه غیرمقاوم بر سر تبریز خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار