نمایشگاه صنایع دستی فرزانه ترکان در فرهنگسرای نیکدل/

خلاقیت در ابعاد کوچکتر و کاربردی تر 

1403/05/05 - 20:58 - کد خبر: 117332 نسخه چاپی

نصر: آثار هنرمند کارآفرین هفته اول مرداد ماه روشنی بخش فرهنگسرای نیکدل بود.

به گزارش نصر، «فرزانه اسماعیلی ترکان بوری» با نام هنری «فرزانه ترکان» دارنده چندین مقام جهانی در کارآفرینی در عرصه مبلمان دکوراسیون و المان شهری، در گفتگو با خبرنگار نصر از دوران دانشجویی خود گفت که در طرح دانشجویی واحد علوم و تحقیقات با عنوان "طبیعت زنده در مبلمان و دکوراسیون" در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب مدال طلا، جایزه ویژه مسابقات بانوان مخترع، نابغه و کار آفرین دنیا و مدرک جهانی مالکیت های فکری اختراعات سازمان ملل متحد و مرکز زنان جهان شد: هر ساله مسابقه ای در سطح بین المللی مخصوص بانوان نابغه و کار آفرین دنیا در شهر سئول کره جنوبی برگزار می شود و در این دوره از مسابقات که بین زنان بیش از 35 کشور جهان برگزار شد، موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه مسابقات از سوی دولت تایلند شدم.
این هنرمند که ایده پردازی های مفهومی بسیاری در زمینه المان شهری در طول دوران داشته, از سابقه خود در این زمینه می گوید: من در تبریز ۲۰۱۸ المان مفهومی یار مهربان را کار کردم. من ۷۲ طرح به شهرداری ارائه دادم ولی چون میخواستند طرح های مرا خریداری کرده و خودشان کار کنند، من قبول نکردم چراکه به عنوان هنرمند باید بالا سر طرح خودم باشم تا به بهترین نحو ممکن پیش برود. 
یار مهربان اثر مفهومی ای در قاری کورپوسی (پل گاری) است که متاسفانه اکنون تقریبا خراب شده است. در زمینه المان شهری، تبریز خیلی بی مهری دیده و به هنرمندان در این زمینه بها داده نمی شود. 

گروه گل کومه
این عنوان گروهی ۴۰ نفره به مدیریت فرزانه ترکان است که از خانواده کوچک سه نفره خود هنرمند، شکل گرفته و گسترش یافته است: تصمیم گرفتم به جای المان های بزرگ، صنایع کوچکتر و کاربردی تر تولید کنم و امروز این گروه که با حمایت همسر و پسرم و بعد دوستانم رشد کرد، به جایی رسیده که تولیدات هنریمان را افزایش دادیم و از طریق سایتمان با دنیا ارتباط تجاری داریم. معتقدم هنرمند بودن ۵۰ درصد به استعداد ذاتی بر می گردد و ما بقی با حمایت و تلاش اتفاق میفتد. 
این بانوی کارآفرین از فعالیت های اخیر خود و گروه گل کومه می گوید:  مدیریت جهان گردی ایجاب می کرد که دنیا را بگردم و با روحیه و درونیات خودم بیشتر آشنا بشوم. علاقه ام به مبلمان و دکوراسیون هم مرا به این راه هدایت کرد که امروز با گرد همآیی ۴۰ نفر در گروه گل کومه، این نمایشگاه برپا شود و ما در کنار هم انواع صنایع دستی از جمله ظروف سرامیکی، تابلو های دکوری، مجسمه های مفتولی، زیورآلات، چاپ باتیک و ... را ارائه دهیم. 
وی افزود: روزی در این خانه نیکدل بودم و اتفاقی با شهرداری منطقه هشت گفتگویی داشتیم و با معرفی خود و آثارم، آنها ناباورانه مرا به این فرهنگسرا دعوت گرفتند تا نمایشگاهی برپا کنیم. استقبال خوبی از این نمایشگاه شد که باعث شادی من است چرا که ما در این تیم ورک سعی داریم کار های کلیشه ای ارائه ندهیم و من در ایده پردازی هایم همواره مفهومی بودن کار را مورد نظر قرار می دهم و مردم این را درک می کنند. 
گفتنی است آثار این گروه به صورت نمایشگاه دائمی در کوه عینالی برپا است. 
انتهای پیام/
خلاقیت در ابعاد کوچکتر و کاربردی تر  فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار