یادداشت/

مردم خسته از وعده‌ ها

1403/04/10 - 11:31 - کد خبر: 115660 نسخه چاپی

نصر: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که بر طبق تقویم رسمی کشور باید در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌ شد، با وقوع سانحه‌ای تلخ و پیش‌بینی نشده در اردیبهشت ۱۴۰۳ که منجر به شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیئت همراه وی شد، در مسیر برگزاری زودهنگام قرار گرفت.

تاریخ برگزاری این انتخابات مصادف با ۸ تیر ماه و یک روز بعد از چهلم شهدای خدمت اعلام شد و اما موضوعی که این انتخابات را به چالش کشید و دور دوم برد، عدم مشارکت اکثریت مردم بود.
۴۰ روز پیش مراسم تشیع پیکر شهدای خدمت با حضور خیل عظیم جمعیت برگزار شد و در فضای مجازی نیز ویدیوهای مراسمات و ابراز احساسات عموم جامعه نشان از عمق حزن و اندوه مردم از این حادثه تلخ داشت.
 مراسم با شکوه تشییع  بدون برنامه ریزی و هماهنگی های قبلی برگزار شد و حضور گسترده  بدلیل علاقه ذاتی آنها به این شهدای خدمت بود که ادای احترامی تاریخی را آفرید.
این در حالی است که، امروز ۴۰ روز از آن حادثه تلخ گذشته است و دو جریان سیاسی اصلی کشور با تمام توان و قدرت ستادی و میدانی خود و با استفاده از توان رسانه ای و تبلیغاتی به میدان رقابت آمدند.
اما صبح روز شنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۳ پس از شمارش آرا و آمار منتشر شده از میزان مشارکت نشان داد که تنها ۳۸.۵ درصد از مردم در انتخاباتی با این حجم از تبلیغات رسانه ای شرکت کردند و این آمار در مقابل تعداد شرکت کنندگام در مراسم تشییع جنازه شهدای خدمت همچون شکستی سنگین بود.
وقتی خرید ارزان ترین خودرو بازار یعنی پراید با حقوق قانون کار تقریبا ۳۰ ماه طول می کشد، سبد غذای خانواده ها کوچک شده است و همه اقشار جامعه دغدغه معیشت و اقتصاد دارند، ریشه در مشکلات بنیادین و چند ساله دارد که عام مردم مسببین این شرایط را هم حزبی ها و کابینه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می بینند و با این اوصاف چگونه میتوانند امیدوار به آینده کشور و ایجاد تغییر اساسی باشند.
جامعه دیگر گوش شنوا برای وعده پوشالی ساخت مسکن و کاهش تورم و ده ها وعده غیر قابل باور نامزدهای انتخاباتی را ندارد و اگر گزینه ریاست جمهوری هدف اخذ رای مردم و جذب اعتماد آنها را دارد باید درد عمیق جامعه را درک کند و نه اینکه گوش های خود را به شنیدن صدای خرد شدن استخوان های یک ملت زیر فشار ناعدالتی و تبیعض و نگاه از بالا ببندد.
رده های عالی رتبه کشور و دولت باید با تحلیل دقیق و عمیق میزان مشارکت پایین در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که جامعه جوان ایرانی از تمام شعارها، وعده‌ها که هیچ بلکه از سیاهی نیز عبور کرده اند و انتظار شنیده شدن دارد پس باید صدای محکم و رسای این ۶۱.۵ درصد را بشنوند.
دولتمردان بهتر است علت یابی کنند که چرا حضور پر شور مردم در آیین تشییع جنازه شهدای خدمت در حماسه جمهور و روند اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور آن هم در شرایط حساسی کشور بدون رئیس جمهور در حال اداره است، تکرار نشد.

به قلم علیرضا احمدی
انتهای پیام/
مردم خسته از وعده‌ ها

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار