در ورکشاپ آشنایی با صنایع دستی آذربایجان مطرح شد:

لزوم انتخاب مکانی مناسب برای ارائه صنایع دستی

1403/03/26 - 08:12 - کد خبر: 114764 نسخه چاپی

نصر: مکانی که همه هنرمندان صنایع دستی بتوانند در آن فضا به فروش و ارائه هنر دستشان بپردازند، در شهر تبریز وجود ندارد و همین موضوع می تواند علت بی علاقگی و عدم فرهنگ سازی مردم در برخورد با صنایع دستی استانمان باشد. 

به گزارش نصر، یکی از اقدامات جذاب فرهنگی که این روزها در تبریز به چشم می خورد، برگزاری ورکشاپ های هنری زنده است که از جانب هنرمندان و با هماهنگی مدیران فرهنگی رقم می خورند. در صبح پنجشنبه به سراغ ورکشاپ صنایع دستی در خانه تاریخی شربت اوغلی رفتیم.
کارگاه آشنایی با صنایع دستی آذربایجان، همزمان با هفته بزرگداشت صنایع دستی و در ادامه نشست های تخصّصی بنیاد ایرانشناسی در این مکان برگزار شد.
 «طاهری خسروشاهی» رئیس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی در حاشیه این ورکشاپ گفت: همزمان با هفته بزرگداشت صنایع دستی و پس از برگزاری نشست تخصصی روز ملّی فرش که هفته گذشته و با استقبال جمعی از هنرمندان و فعالان این حوزه برپا شد، اکنون این کارگاه در پی همکاری خانه هنرمندان و صنایع دستی تبریز و مجمع میراث یاران گردشگری، در محل خانه شربت اوغلی برگزار شده است.
وی افزود: در این کارگاه جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی در رشته های مختلف هنری مثل معرق کاری، فرش و گلیم، چرم دوزی، میناکاری، کریستال بافی، تذهیب و عروسک سازی و سفال و مس و...، به ارائه آثار هنری و صنایع دستی خود می پردازند و شهروندان و مراجعه کنندگان به بنیاد ایرانشناسی که اغلب از هنرمندان و پژوهشگران هستند، از نزدیک در جریان فعالیت های هنری شرکت کنندگان در این کارگاه قرار می گیرند.
وی ضمن اشاره به اکثر شرکت کنندگان این ورکشاپ که بانوان هستند، اظهار داشت: آنچه امروز مهم است، دغدغه و گلایه‌های این قشر گرامی از جامعه است که علاوه بر اینکه خود کارآفرینی کرده‌اند، بستری نیز برای آموزش دادن به افرادی که توانایی حضوری آموزش دیدن ندارند، فراهم آورده‌اند. بنابراین لزوم حمایت از این هنرمندان به ویژه امر بسیار مهم تعیین یک محل دائمی مناسب و درون شهری برای فعالیت هنری این عزیزان امری بسیار لازم و ضروری است.
«دانیال توفیقی» مدیرعامل مجمع میراث یاران گردشگری استان در خصوص ایده این اقدام نو ، به همفکریشان با مدیران خانه هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و افزود:
مردم عادی، تاکنون میزان ظرافت و ریزه کاری اقدامات هنری صنایع دستی را از نزدیک ندیده اند. می خواستیم مردم سختی این کار ها را ببینند. در طی این اقدام برخی مردم در صدد لمس صنایع دستی و علاقه مندی و اموزش دیدن این هنر اقدام نمودند. 
وی برگزاری این ورکشاپ یک روزه در محل خانه شربت اوغلی را به قدمت تاریخی محله سرخاب نسبت داد و گفت: خانه هنرمندان در این خانه ساکن اند و با اجازه بنیاد ایرانشناسی، کارگاه های صنایع دستی در اینجا دایر است. بازدید اعضای انجمن های ناشنوایان، خانه داران و کتاب خوان ها، اتوبوس های تبریز گردی و مردم عادی و هنرمندان، بازدید از این ورکشاپ را به ۱۵۰ نفر رساندند و این درحالی است که اداراتی که موظف به حمایت از این اقدام بودند، پس از یک هفته پیگیری، یک روز قبل پوستر ورکشاپ را پخش کردند و تبلیغات رسانه ای هم نداشتیم چرا که رسانه ها فقط به صورت مادی به این مراسمات می نگرند و از آنجایی که ما مردم نهادیم، توقعات مالی در تبلیغ این اقدامات فرهنگی غیر منطقی است. با این حال بازدید خوبی داشتیم.
وی افزود: قشر خاصی از مردم به این گونه اقدامات اهمیت می دهند. این چنین اقدامی به فرهنگ سازی زیر بنایی نگاه مردم به صنایع دستی کمک می کند و با گسترش چنین اقداماتی، فرهنگ همگانی می شود.
وی به حضور «محمد اسداللهی» مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استان و «خانم عباس زاده» معاون امور اجتماعی سازمان های مردم نهاد استانداری و «موسی زارعی» شهردار منطقه ۱۰ اشاره کرد و گفت: در طی این دیدار پیشنهاد شد که در فرهنگسرای این منطقه و محوطه مقبرة الشعرا این اقدام پا گیرد. همچنین از جانب شهرداری منطقه دو پیشنهاد شد که در بازارچه های مناطق از این هنرها بهره بگیریم. دکتر اسداللهی در خصوص مطالبه مکان و شرایط بازاریابی قول پیگیری دادند. 
توفیقی یادآور شد: امروز هرچند اصلی ترین بانی ها نیامدند ولی قرار است با کمک شهرداری و اداره میراث فرهنگی، این ورکشاپ در سه ماه تابستان در محلی دائمی برپا شود.
وی در پایان به برنامه های آتی مجمع اشاره کرد: قصد داریم کارگاه های اموزشی بازاریابی مخصوص هنرمندان صنایع دستی به صورت رایگان برگزار کنیم. قرار است در سالن همایش و با حضور کارشناسان معتبر، راه های صحیح ارائه محصول و برخورد با مشتری به هنرمندان اموزش داده شود تا بدین وسیله راه های فروش آثارشان هموار تر شود.
به گزارش نصر، از جمله آثار صنایع دستی این ورکشاپ مینا کاری و فیروزه کوبی روی آثار مسی، کارهای مینیاتوری با آبرنگ بود. همچنین آثار سرامیکی با رویکرد خلق آثار ایرانی و نوستالژی که از جانب انجمن هنرمندان صنایع دستی تبریز و از زبان «آیدین قاسم پور» مدیر عامل این انجمن برای میهمانان تشریح و توصیف شد. آثار ممقان دوزی با نخ های های ابریشمی رنگی، آثار گلیم و فرش از برند «داراخ» که دانشجویان فرش با هدف ورود دوباره گلیم های قدیمی به زندگی های مدرن، این آثار را در قاب چوبی ارائه کردند. «تنور زیباسازان تبریز» با مدیریت برادران دادروان یکی دیگر از زیبایی های خاص این ورکشاپ بود که تنور، شومینه، ساج خانگی و ... با گل رس می سازند که در جهت حفظ سلامتی مردم، با امنیت تضمین شده ای این هنر را که پنج نسل در خانواده شان جریان داشته، ارائه می کردند.
آثار دست دوز چرمی خانم حمزه ای را دیدیم که از سال ۹۶ به این هنر می پردازد و معتقد است در منطقه آذربایجان به صنایع دستی چنان بهایی داده نمی شود و چنین کارگاه هایی سختی این هنر را به مردم نشان می دهند.
برند «سِوملی گولجاق» که اخیرا در فضای مجازی به فروش آثار خود می پردازد، با رویکرد احیای لباس اذربایجانی، عروسک های قجری بامزه می سازد که از تصویر گری های داستان ها و افسانه های آذری جان گرفته اند. در هنراپلیکه دوزی برند «رزانیرشاپ» گل های اپلیکه بر انواع پارچه ها سوار می‌شوند و رو میزی های زیبا ساخته می شوند.
در معرق کاری و منبت کاری، تماما ظرافت و تمرکز در آثار به چشم می خورند و «ملوبیدبگ» کیف های کریستال دوزی شده را به نمایش گذاشته بود.
همه این هنرمندان مطالبه گر مکانی دائمی و شایسته برای نمایش آثارشان و دعوت مردم به تماشا و خرید این هنر بودند و خطاب به مدیرانی که برای بازدید آمدند، مشکل نبودن فضای مخصوص را بار ها مطرح کردند و قول پیگیری گرفتند. 
انتهای پیام/
لزوم انتخاب مکانی مناسب برای ارائه صنایع دستی فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار