گالری گردی این هفته در تبریز /

نمایشگاه های هنری خروجی مالی ندارند

1402/12/22 - 10:16 - کد خبر: 110130 نسخه چاپی

نصر: هفته مان با گالری گردی در خانه فرهنگ آغاز شد و جمله هنرمندی بسیار تأمل برانگیز بود که گفت: نمایشگاه ها که خروجی مالی ندارند. حداقل با هنرمندانی که برای بازدید می آیند معاشرت می کنیم. 

به گزارش نصر، نمایشگاه گروهی آثار خوش‌نویسی اشعار پروین اعتصامی در هفته ای که به روز تولد این شاعره بزرگ ختم می شود، از روز شنبه ١٩ اسفند ماه در نگارخانه استاد میر علی تبریزی برگزار شد که در گفتگو با یکی از شرکت کنندگان نمایشگاه، دریافتیم که نمایشگاه به همت انجمن خوشنویسان تبریز برپا شده است.


 
باران محسنی، از ممتازان انجمن گفت: نزدیک ۶۰ نفر از هنرمندان و هنر آموزان کلاس های انجمن در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و آثار در سبک‌های نسخ، شکسته و نستعلیق از اشعار پروین اعتصامی نگاشته شده‌اند.
همچنین این نمایشگاه  ادای دینی جهت گرامیداشت هشتمین سالگرد درگذشت استاد کاظم دوستی فرد، از خوشنویسان بزرگ این دیار بود. 
در نگارخانه استاد یاسمی با آثار هنرجویان استاد تنهایی مقدم روبرو شدیم.
در بخش اول، حدود بیست اثر از «شادی فعال» هنرمندی که هم در حوزه خطاطی و خوشنویسی، ممتاز با قبولی چلیپا و کتابت بود و هم در تکنیک های مختلف نقاشی دست به قلمو برده را بازدید کردیم.


 
« نزدیک هشت سال است که وارد عرصه هنر شده ام ولی به طور حرفه ای چهار سال است که به صورت اورجینال و ذهنی خلق اثر می کنم و آموزش می بینم.»


 
این خانم هنرمند، ورودش به دنیای هنر و نقاشی را عشق به رنگ ها خواند: من در رشته حقوق تحصیل کرده ام ولی همیشه علاقه وافری به رنگ و متریال هنری داشتم و از همین رو ابتدا با استاد نصیری، خوشنویسی یاد گرفتم و با استاد تنهایی به یادگیری تکنیک‌های آبستره با رنگ اکرولیک و رنگ روغن پرداختم.
در بخش میانی، آثار «وحیده غلامی» را در فضایی کم نور و تم قهوه ای رنگ کلاسیک آثار سورئال بازدید کردیم.


 
او در توصیف هنرش گفت: نزدیک پنج سال است که نقاشی می کشم و به فضای سورئالی در هنر علاقه مندم چرا که می توانم ایده های ذهنی ام را با فضای فرهنگی هنر ایرانی ادغام کنم و با متریال های گوناگون آن را پیاده سازم.


 
او در خصوص مزایای برگزاری نمایشگاه گفت: به نظر من در اولویت اول، شناساندن خود هنرمند و آثار او به مخاطبین هنر هائز اهمیت است. همچنین کسی که بخواهد سطح هنر خود را ارتقا دهد، مشخصاً نمایشگاه می‌تواند در این مسیر به او کمک کنند زیرا هنرمندان حوزه های مختلفی در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند که این خود باعث افزایش تعامل بین هنرمندان و گرفتن فیدبک های مختلف می شود. 
و در بخش پایانی، آثار ٢٨ نفر از هنرجویان آموزشگاه سما به مدیریت خانم«کبری رادپور» گردآوری و به نمایش گذاشته شده بود. این نقاشی ها با تکنیک پاستل گچی اجرا شده بودند و ما با کوچکترین هنرمند این مجموعه مصاحبه شیرین و کوتاهی داشتیم. 


 
«سارا عباسی» ۹ ساله از شاگردان خانم رادپور با دو اثر دختر قو چران و یک ترکیب بندی در نمایشگاه ذوق کودکانه میزبانی اش را با مصاحبه خبرنگار تکمیل می کرد: 
از ۴ سالگی نقاشی یاد گرفته ام و دوست دارم مهندس کامپیوتر شوم. نقاشی را هم ادامه خواهم داد چون نقاشی کشیدن مانع درس خواندن من نیست.
نکته قابل تأمل و تکراری در این مصاحبه ها، گلایه این هنرمندان از فضای هنری تبریز بود.


 
«سطح هنری تبریز را بلندپایه نمی‌بینم و به نظرم این هنر از ریشه باید فرهنگ سازی مجدد شود. برخی رشته‌ها حتی هنوز به عنوان هنر جدید شناخته نشده‌اند که باید به آنها بیشتر بها داده شود تا انگیزه ای برای هنرمند آوانگارد باشد.» 
«به نظرم هنر دست ما حتی پیش پا افتاده به نظر می‌رسد و چنانکه شایسته زحمات یک هنرمند که از جان و سرمایه خود مایه می‌گذارد باشد، به چشم نمی‌آید و این احتمالاً به این خاطر است که بازدهی هنر در زمینه مالی بسیار پایین است و اگر فرهنگ اقتصادی هنر ارتقا یابد، احتمالاً این مشکل هم در نگاه ملت و هم در نگاه مسئولین حل می شود.»
انتهای پیام/
نمایشگاه های هنری خروجی مالی ندارند فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار