ترجمه/

خلاقیت شهر فونیکس برای آموزش مصرف درست آب به شهروندان

1402/12/16 - 18:44 - کد خبر: 109885 نسخه چاپی

نصر: بحران آب یکی از جدی‌ترین چالش‌های بشر در دهه سوم قرن ۲۱ است، بحرانی که در سایه کم‌توجهی حکومت‌ها و ساده‌انگاری مردم هر روز شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد.

به گزارش نصر، با اینکه در برخی موارد، شاهد تلاش‌های خلاقانه برای آگاهی‌بخشی جمعی در مورد این بحران هستیم. در این ارتباط، شهر فونیکس آمریکا، از بازی کامپیوتری شبیه‌ساز مدیریت آب برای آموزش نحوه استفاده درست آب به شهروندان استفاده می‌کند.
تیم حفاظت از بخش خدمات آب شهرداری فونیکس برنامه کامپیوتری با عنوان " شبیه ساز خشکسالی"را  برای کمک به درک بهتر این موضوع طراحی کرده است که چرا حفاظت از منابع آب مهم است و هنگام تصمیم گیری در مورد مدیریت آب چه مسائلی می‌بایست مد نظر قرار گیرد. این بازی به‌عنوان یک منبع آموزشی طراحی شده است تا به ساکنین استنباط شهودی بهتری از کمبود منابع آبی و اهمیت مدیریت و مصرف درست آن بدهد.
در بازی شبیه‌سازی، نقش سیاست‌گذار آب برای یک شهر بزرگ - تحت تأثیر یک خشکسالی سخت - به بازیکنان واگذار می‌شود که به خانواده‌ها، شرکت‌ها و مزارع خدمت می‌کند. به رهبران شهر ذر این بازی فرصتی داده می شود تا ظرف سه سال مشکل کمبود آب را حل کنند.
در این بازی خلاقانه و فکری، از طریق یک داشبورد تعاملی، بازیکنان ۹ دور فرصت دارند تا بهترین سیاست‌ها و برنامه‌هایی را انتخاب کنند که نه تنها به نفع ساکنان باشد، بلکه مصرف آب و هزینه‌های آب را قبل از اینکه خیلی دیر شود و آب شهر تمام شود، کاهش می‌دهند.
شهرهای سراسر ایالات متحده با پیچیدگی های مختلفی در مدیریت کوتاه‌مدت و بلندمدت منابع آب مواجه هستند. در شهر فینیکس، بیش از ۱۰۰ سال است که برنامه‌ریزی استراتژیک مرتبط با حفظ آب یک هدف بوده است. به همین علت است که فونیکس دارای یک مجموعه آب قوی و متنوع است و همیشه به دنبال راه‌هایی برای افزایش منابع و در عین حال تشویق ساکنان به پذیرش فرهنگ حفاظت است.
الیجا تانگنبرگ، متخصص منابع آب و یکی از خالقان بازی شبیه ساز خشکسالی می‌گوید:" مساله آب پیچیده است، اما هر جامعه‌ای برای پیشرفت به این منبع حیاتی متکی است. ما می‌خواستیم این بازی را توسعه دهیم تا به ساکنین عادی کمک کنیم تا بفهمند اقدامات مدیریت آب چگونه انجام می‌شوند و این انتخاب‌ها چگونه بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارند". گفتنی است این بازی در حال حاضر در مرحله آزمایش بتا است و شهر به دنبال بازخورد عمومی است.
ویرجینیا اسوک، متخصص منابع آب و یکی دیگر از خالقان این بازی اعتقاد دارد م: «هدف تیم حفاظت از آب فونیکس این بود که دانشموزان  را از طریق بازی‌ای که به آنها قدرت می‌دهد، درگیر کند. آنها باید از مهارت های تفکر انتقادی برای اتخاذ تصمیمات سیاست خشکسالی برای شهر خود استفاده کنند و در عین حال عوامل اقتصادی و اجتماعی را برای رفع نیازهای هر شهروند متعادل کنند.
به نظر می‌رسد علاوه بر چالش های ناشی از اتخاذ استراتژی‌های غلط مدیریت منابع اب در سطح کلان، و عدم اجرای قوانین تدوین شاده مرتبط در سطح مدیریت خرد، یک نوع سهل‌انگاری عمومی در بدنه شهروندی جوامع حاکم است و هنوز خیلی‌ به وخامت اوضاع منابع آبی در دسترس شهرها پی نبرده‌اند و تلاش‌های خلاقانه بیشتری برای آموزش شهروندان در سطح مدارس و خانوده ها نیاز است.

رضا عالش‌زاده
انتهای پیام/
خلاقیت شهر فونیکس برای آموزش مصرف درست آب به شهروندان منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار