امپراتوری زرد در سراشیبی است

هدف‌گذاری ۵درصدی در اقتصاد چین

1402/12/16 - 18:09 - کد خبر: 109884 نسخه چاپی

نصر: چین هدف رشد اقتصادی خود برای سال۲۰۲۴ را ۵درصد تعیین کرده است که بسیار کمتر از رشد دو رقمی است که برای چندین دهه قدرت دومین اقتصاد بزرگ جهان را به همراه آورده است.

به گزارش نصر، الجزیره در گزارش ۵مارس نوشت، کنگره ملی خلق چین (NPC) روز سه‌شنبه رسما از این هدف رونمایی کرد‌؛ زیرا اقتصاد ۱۸تریلیون دلاری این کشور با بادهای مخالف مواجه است. «لی کیانگ»، نخست‌وزیر چین هنگام ارائه اولین گزارش کاری خود که اهداف سیاستی سال را تشریح می‌کرد، گفت: «ما باید سیاست‌ها را به شیوه‌ای هدفمند به مردم ابلاغ کنیم تا یک محیط سیاستی پایدار، شفاف و قابل پیش‌بینی ایجاد کنیم.»
لی گفت پکن با «تغییر مدل رشد» از جمله از طریق اصلاحات مالیاتی، پرورش استعدادها در فناوری، تقویت مصرف داخلی، رفع موانع سرمایه‌گذاری خصوصی و انتشار یک‌تریلیون یوآن (۱۳۹میلیارد دلار) اوراق قرضه دولتی ویژه، پیش خواهد رفت. لی افزود: «ما نباید بدترین سناریوها را نادیده بگیریم و باید برای همه خطرات و چالش‌ها به خوبی آماده باشیم.» وی افزود که هدف دولت ایجاد ۱۲میلیون شغل جدید شهری و هدف‌گذاری نرخ بیکاری ۵.۵درصدی است. لی همچنین گفت که بودجه نظامی چین با ۷.۲درصد افزایش به ۱.۶۶تریلیون یوآن (۲۳۱.۴میلیارد دلار) خواهد رسید. نقشه راه اقتصادی چین که با هدف سال گذشته مطابقت دارد در حالی ارائه می‌شود که اقتصاد چین با چالش‌های متعددی از جمله بحران املاک، کند شدن صادرات، تنش‌های ژئوپلیتیک با ایالات متحده، کاهش جمعیت، بدهی‌های هنگفت و بیکاری بی‌سابقه جوانان دست و پنجه نرم می‌کند.
اقتصاد چین در سال۲۰۲۳ رسما ۵.۲درصد رشد کرد که ضعیف‌ترین عملکرد آن در دهه‌های اخیر بدون احتساب رکود همه‌گیری کووید است. «گری نگ»، اقتصاددان در Natixis در هنگ‌کنگ به الجزیره گفت: هدف رشد حدود ۵درصدی نشان می‌دهد که چین از تعقیب عدد ثابت با اولویت‌های سیاستی دیگر، مانند رقابت فناوری با ایالات متحده و امنیت فاصله گرفته است. وی گفت: «انتظار هر نوع محرک از نوع بازوکا سخت است؛ زیرا دولت فقط به دنبال ثبات در اقتصاد است؛ به این معنی که نرخ رشد احتمالا به آرامی در مسیر کاهش قرار خواهد گرفت.» لی در سخنرانی خود به «چالش‌های متعدد» پیش روی اقتصاد، از جمله شرایط سخت خارجی و «مشکلات انباشته و ریشه‌دار» اذعان کرد. این گردهمایی سالانه از نزدیک توسط سرمایه‌گذاران رصد می‌شود.
سرمایه‌گذاران بین‌المللی با نرخ‌های بی‌سابقه‌ای از چین خارج شده‌اند؛ به‌طوری‌که سال گذشته ۶۸.۷میلیارد دلار سرمایه شرکت‌ها و خانوارها از این کشور خارج شد. «آلیسیا گارسیا هررو»، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در Natixis، گفت که اعلام هدف کاهش کسری مالی نشان داد که پکن «هیچ برنامه‌ای» برای رسیدن به هدف رشد خود ندارد که احتمالا رسیدن به آن دشوارتر از سال گذشته است. گارسیا هررو به الجزیره گفت: «این به آن معناست که ما باید تعجب کنیم که چگونه آنها می‌خواهند به این هدف برسند.» سخنرانی لی در روز سه‌شنبه پس از آن صورت گرفت که مقامات اعلام کردند که نخست‌وزیر برای اولین‌بار از سال۱۹۹۳ کنفرانس خبری در پایان نشست سالانه پارلمان برگزار نخواهد کرد. این اقدام به‌عنوان نمونه دیگری از تلاش‌های شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین برای تمرکز کنترل در دست حزب کمونیست حاکم تلقی شده است.
انتهای پیام/
هدف‌گذاری ۵درصدی در اقتصاد چین روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار