یک روانشناس مطرح کرد:

هر آنچه که باید در مورد استرس حاد بدانیم

1402/11/23 - 12:03 - کد خبر: 108517 نسخه چاپی

نصر: یک روانشناس با بیان اینکه استرس حاد به صورت ناگهانی شروع شده و دوره‌ی کوتاه دارد، گفت: این استرس شرایطی موقتی است و علائم آن سه تا ۳۰ روز پس از رویداد آسیب‌زا باقی می‌ماند.

به گزارش نصر، رباب بشارت در گفت‌وگویی اظهار کرد: مرگ یکی از عزیزان، خشونت، سانحه رانندگی، بلایای طبیعی و... از جمله علت‌های این نوع استرس هستند.
وی با بیان اینکه در این مواقع شرایطی فراهم می‌شود که فرد دائم با آن صحنه‌ها زندگی می‌کند، افزود: زندگی این فرد با آن صحنه‌ها به ایجاد استرس و اضطراب شدید فرد منجر می‌شود که عملکرد زندگی فرد را مختل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه استرس‌ها ما را هوشیارتر می‌کنند تا از خود مراقبت کنیم، ادامه داد: شناخت علائم این استرس برای والدین مهم است چراکه عدم آگاهی از آن کمکی به درمان و پیشگیری آن نخواهد کرد.
بشارت اذعان کرد: عدم اشرافیت فرد به محیط، بی احساس بودن، عدم واکنش عاطفی، بروز رفتارهای عجیب و... از علائم اختلال استرس حاد می‌باشد.
وی ادامه داد: در این استرس فرد همانگونه که رفتارهای عجیب از خود نشان می‌دهد رفتارهای عادی دیگران نیز برای او عجیب به نظر می‌رسد.
وی به راهکارهایی برای درمان این نوع استرس اشاره کرد و گفت: کشیدن نفس عمیق، ورزش‌های خاص مانند یوگا و شنا، حمایت اجتماعی خانواده، درمان‌های روانشناختی و اصلاحات رفتاری حول محوریت حادثه و دارو درمانی از جمله راهکارهای درمان این نوع استرس است.
این روانشناس خاطرنشان کرد: رفتار درمانی شناختی یکی از درمان‌هایی است که پزشکان معمولا آن را به عنوان نخستین روش درمان برای افراد مبتلا به اختلال استرس حاد توصیه می‌کنند.
وی افزود: برخی از خانواده‌ها چند میلیون برای دعانویس و جادو هزینه می‌کنند اما حاضر نیستند از روانشناسی یا دارو درمانی استفاده کنند که دیدگاه اشتباهی است.
انتهای پیام/
هر آنچه که باید در مورد استرس حاد بدانیم خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار