نایب رییس انجمن کاریابی های بین الملل کشور؛

فرش قرمز برای نیروی کار در خارج از کشور پهن نیست

1402/11/02 - 21:19 - کد خبر: 107337 نسخه چاپی

نصر: رییس انجمن صنفی کار آفرینی آذربایجان شرقی و نایب رییس انجمن کاریابی های بین الملل کشور با بیان اینکه در اروپا و خارج از کشور برای نیروی کار فرش قرمز پهن نشده است، گفت: در این کشورها نیروی کاری مورد نیاز است که فرد دانش فنی و مهارت کافی را داشته باشد.

به گزارش نصر، خروج نیروی کار دارای مهارت برای هر کشوری زیان آور است و تبعات اجتماعی و خانوادگی برای فردی که کشور را ترک می کند به همراه دارد.
اما در این میان مراکز غیرقانونی هم وجود دارد که تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند و تنها پول برایشان مهم است بر این اساس به دنبال اغوای جوانان یا متخصصان در رشته های مختلف هستند تا به هر طریق ممکنی این نیروها را به کشورهای دیگر منتقل کنند.
این در حالی است که بسیاری از این مراکز غیرقانونی پس از انتقال نیروی کار به خارج از کشور مسئولیتی بر عهده نمی گیرند و فرد در کشور دیگر آواره و سرگردان به دنبال کار است و در خیلی موارد دیده شده که با وعده های توخالی پولشان را از چنگشان درآورده اند.
البته در تمام کشورها برای افرادی که علاقه مند به تحصیل، فعالیت و زندگی در دیگر کشورها هستند، موسسه های کاریابی قانونی و مجازی ایجاد شده است تا حداقل از کمین و تله کلاهبردارانی که ادعای اعزام به کشورهای دیگر را دارند، رهایی یابند.
بر این اساس در هر کشوری، مراکزی برای اعزام نیروی کار به نقاط مختلف جهان وجود دارد و هر فردی با دانش و مهارت مختلف، می تواند با مراجعه به این مراکز، از کشورها و شرکت هایی که طالب علم و مهارت وی هستند مطلع و به طور قانونی و برای مدت زمان مشخص، مشغول کار شوند.
اما در مقابل این مراکز، شرکت ها و مراکز غیرقانونی بسیاری نیز وجود دارد که البته تعدادشان به مراتب بیشتر از مراکز قانونی است و متاسفانه افرادی که دنبال کار با شرایط و حقوق بهتر هستند در دام این شرکت ها گرفتار می شوند و در آخر کار هم سرمایه و هم آرزوهای خود را بر باد رفته می ببینند و در بسیاری از موارد نیز جانشان به خطر می افتد.

ارزآوری و کسب تجربه، ۲ مزیت مهم اعزام نیروی کار به خارج کشور از راه قانونی
رییس انجمن صنفی کار آفرینی آذربایجان شرقی و نایب رییس انجمن کاریابی های بین الملل کشور که با مجوز وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فعالیت می کند، با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی و در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، در مورد مزایا و معایب اعزام نیروی کار ماهر به خارج، اظهار کرد: ارز آوری و کسب تجربه و دانش، ۲ ویژگی و دستاورد این کار است در صورتی که مدیریت شود می تواند منابع مورد نیاز برای کارآفرینی را در کشور تامین و دانش فنی و صنعت روز را به کشور منتقل کند.
نیما باقری فرحبخش اضافه کرد: البته این اقدام و اعزام نیروی کار باید از طریق مراجع و مراکز قانونی صورت گیرد تا هم قابل پیگیری باشد و هم از ضایع شدن حقوق افراد جلوگیری کند.
وی ادامه داد: اگر فردی که خواستار اعزام به خارج از کشور است مسیر را به درستی انتخاب نکند متحمل هزینه ها و ضرر و زیان خواهد شد از این رو بهتر است افراد قبل از اعزام، هدف خود را مشخص کرده و از اعتماد به شرکت هایی که وعده های پوچ و غیرواقعی می دهند، پرهیز کنند.
فرحبخش خاطرنشان کرد: نیروی کار ماهر یکی از نیازهای کشورهای پیشرفته و صنعتی است و با توجه به هزینه بالا و زمانبر بودن کشف و پرورش نیروی ماهر، بیشتر این کشورها ترجیح می دهند که این نیاز خود را حتی از راه غیرقانونی از دیگر کشورها تامین کنند تا هزینه تولید و خدماتشان افزایش نیابد.
وی اضافه کرد: نیروی کار اعزامی باید به زبان انگلیسی نیز تسلط کافی داشته باشد در غیر این صورت مجبور به اشتغال در شغلی غیر از تخصص خود حتی نظافت اماکن با حقوق کمتر می شود که قبول آن برای هر فردی آسان و راحت نیست.
 

 
باقری با تاکید بر اینکه اعزام از طریق کاریابی های مجاز بین المللی برای طرفین بهتر است، گفت: صادرات خدمات فنی به خارج از طریق نیروی ماهر کار، برای کشور و خود فرد ارزآوری دارد و این کاری است که بسیاری از کشورها از مدت ها پیش آن را آغاز کرده اند.
وی افزود: ایران به دلیل داشتن نیروی کار فنی و ماهر، می تواند در این زمینه ارزآوری بیشتری داشته باشد.
وی دیگر مزیت اعزام نیروی کار را کسب دانش و تجربه عنوان کرد و گفت: افرادی که پس از مدت مشخص به کشور برمی گردند کوله باری از دانش و تجربه به همراه دارند چیزی که کشور امروز به آن بیش از هر زمانی نیاز دارد.
باقری همچنین به حمایت سفارتخانه های خارج از کشور از نیروی کار ایرانی حاضر در این کشورها اشاره کرد و آن را بی نظیر خواند.
وی افزود: این افراد به دلیل آنکه از مجاری غیرقانونی اقدام می کنند پس از رسیدن به مقصد، با واقعیت هایی روبرو می شوند که البته برایشان گران تمام شده و سفارتخانه در صورت نیاز، از این افراد حمایت مالی و مکانی کرده و در زمینه بازگشت آنها به کشور همکاری می کنند.


اعمال محدودیت در اعزام کادر درمان به خارج از کشور
باقری با بیان اینکه هر فردی در انتخاب شغل و محل اشتغال مختار است و نمی توان برای آن تصمیم گیری کرد، گفت: به منظور خالی نشدن شبکه درمان کشور از نیروی متخصص و ماهر، محدودیتی در اعزام کادر درمان اعمال شده که کاریابی ها ملزم به رعایت آن هستند.
وی گفت: تلاش داریم تا به جای اعزام کادر نیروی کار ماهر و فنی، فارغ التحصیلان را که بازار کار خوب و سرمایه کافی ندارند اعزام کنیم.
 

پنج درصد اعزام ها از طریق کاریابی های مجاز انجام می شود
نایب رئیس انجمن کاریابی های بین الملل کشور با بیان اینکه ۱۷۰ تا ۲۰۰ کاریابی مجاز در کشور فعالیت می کنند، گفت: تنها پنج درصد اعزام ها از طریق این کاریابی ها صورت می گیرد و بقیه از مجاری غیرقانونی و قاچاق اتفاق می افتد.
باقری ادامه داد: امسال ۲۰ هزار نیروی کار از کشورمان به کشورهای اسکاندیناوی اعزام شده اند، افرادی که از راه قاچاق و غیرقانونی وارد این کشورها شده باشند به طور حتم مشکلاتی در انتظارشان در کشورهای یاد شده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر این مورد رسیدگی سریع نشود و جلوی این کار گرفته نشود دچار بحران در زمینه یاد شده خواهیم شد.
باقری افزود: درست است که کشورهای صنعتی و پیشرفته به دنبال دانش جدید و نیروی تحصیل کرده اند اما اگر این نیرو از طریق قانونی وارد این کشورها نشده باشد مجبور به فعالیت در کارهای غیرتخصصی با دستمزد پایین تر می شوند.

مشکلی برای بازگشت وجود ندارد
باقری یکی از ایرادها و معایب مهاجرت نیروی کار به خارج از راه غیرقانونی را عدم تمایل این افراد به بازگشت عنوان کرد و گفت: بیشتر این افراد در دام گروه های مخالف نظام و دشمنان گرفتار می شوند و حتی از بازگشت آنها جلوگیری می شود در صورتی که این امکان فراهم است و به عینه دیده ام که این افراد مورد بخشش و رافت اسلامی نظام واقع می شوند و مشکلی در بازگشت ندارند.
وی ادامه داد: باید مزیت های بازگشت و مشوق ها را برای این افراد بازگو کنیم و شرایط را برای بازگشت آنها هموارتر سازیم.
باقری گفت: در مقابل ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادی که از سوی کاریابی ها اعزام می شوند پس از اتمام ویزای کاری، به کشور بر می گردند و آنهایی هم که می مانند به علت قانونی بودن مدارکشان، سرمایه و ارز را به ایران می فرستند.


اعزام فارغ التحصیلان داروسازی برای نخستین بار به خارج کشور برای کسب تجربه
باقری با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور و به طور آزمایشی، فارغ التحصیلان رشته داروسازی را برای کسب تجربه کاری به همراه دریافت حقوق به کشورهای اسکاندیناوی اعزام می کنیم، گفت: در حال حاضر یافت شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی سخت شده است و بیشتر تجربه کاری ندارند از این رو، در تلاش هستیم تا موضوع کسب تجربه را از طریق حضور این افراد در شرکت های معتبر داروسازی اروپایی برطرف کنیم و این افراد همزمان که تجربه اندوزی می کنند سرمایه ای نیز برای خود در طول حضور خود در این کشورها، به دست می آورند.
وی ادامه داد: دوره های اعزامی بین ۶ تا ۱۲ ماه است و تاکنون ۱۰ نفر از این راه به خارج اعزام شده اند.
به نظر می رسد اعزام نیروی کار به خارج در صورتی که فرد یا افراد اعزامی دارای مهارت و دانش فنی باشند مزایا و معایبی برای کشور مبداء دارد از این رو این نوع اعزام ها نیز باید تابع برنامه ریزی مشخص در زمینه کار و نیروی کار باشد و این گونه نباشد که با اعزام نیروی کار ماهر به خارج، کشور از مهارت و دانش فنی خالی شود.
بر این اساس موسسه های دارای مجوز با هدف کسب تجربه نیروهای کم تجربه و فارغ التحصیلان جدید را به کشورهایی که طالب نیروی کار ایرانی هستند اعزام می کنند تا ضمن آشنایی با فن آوری های نوین و کسب تجربه مناسب و درآمد پس از مدتی برای خدمت به کشور برگردند. 
انتهای پیام/
فرش قرمز برای نیروی کار در خارج از کشور پهن نیست خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار