در نشست خبری نمایش «بیگانه» مطرح شد:

فعالیت ۴۰۰۰ نفر فعال حوزه هنر نمایشی در تبریز با دو سالن تئاتر نیمه استاندارد!

1402/11/02 - 16:21 - کد خبر: 107314 نسخه چاپی

نصر: کارگردان نمایش «بیگانه» گفت: ما یک جامعه آماری ۴۰۰۰ نفری تئاتری در تبریز داریم با دو سالن که یک سالنش را هم ما خودمان از سیستم گرمایشی تا سیستم نور و میزانسن تجهیز کردیم؛ کار ما با این تعداد بازیگر در یک سالن کوچک محکوم به اجراست!

به گزارش نصر، علی کاظمی وند، کارگردان نمایش «بیگانه» درباره روند تولید این نمایش گفت: تمرینات این نمایش از ۶ ماه پیش شروع شد و متن آن به صورت کارگاهی توسط محمد خدایاری نوشته شد. ژانر این اثر سایکودرام یا درام روانشناختی است؛ سبکی که من چهار اجرای آخر خود را به این شکل به روی صحنه برده ام. این نمایش قسمت دوم سه گانه ایست که در قسمت اول با نمایش «کت واک» در سال ۱۴۰۰ به روی صحنه تئاتر شهر رفت. به واسطه اینکه نگارش اثر گسترش یافت، از تعداد بازیگران توانمند زیادی از استان استفاده کردیم.۲۴ بازیگر در این نمایش حضور دارند که در کاراکتر های مختلف از بیگانه بودن در اجتماع ،خانه و هر مکان دیگری صحبت می‌کنند. 
وی افزود: داستان در ادامه «کت واک» با میزانسن و طراحی صحنه متفاوت،  دکتری را در محیط آزمایشگاه معرفی می کند که در طول ۱۳۰ دقیقه، سعی دارد نفراتی را که از جامعه انتخاب کرده است، طبق برنامه‌ای که جهت کاشت تراشه برای کنترل افراد دارند، پیش ببرد و در نهایت خواسته شان به ثمر نمی‌نشیند. داستان را در فضای هوش مصنوعی پیش بردیم به صورتی که یک پیش‌بینی داشته باشیم از اتفاقاتی که در جامعه آینده به واسطه هوش مصنوعی اتفاق خواهد افتاد.  

جایگاه مخاطب در نمایش بیگانه
کاظمی وند در سوال خبرنگار نصر در خصوص زمان طولانی خارج از حوصله مخاطب اظهار داشت: معتقدم وقتی اثری را می‌سازی نباید فکر کنی که زمان نمایش چقدر می‌شود. شما از یک ۲۴ ساعت ۳ ساعت را برای دیدن نمایش بیگانه اختصاص می‌دهید تا ببینید مفهوم بیگانه در این نمایش چیست. تم داستان و هدایت کارگردانی به سبک پست مدرن است. در داستان پست مدرن زمان تعیین کننده نیست؛ جذابیت اثر ما در این است که هر زمان وارد نمایش شوید، متوجه داستان خواهید شد و می توانید کلیت اثر را درک کنید. در چنین نمایش‌هایی مخاطب هر برداشتی که از نمایش می‌کند درست و دقیق است و نیاز به توضیح آن نیست. روایت غیر خطی رویه کارگردانی من است به همین واسطه سال‌هاست اثر روی صحنه برده‌ام و به واسطه صفحات مجازی و صحبت‌هایی که بعد از اجرا با مخاطب داشتیم، برداشت مثبتی را شاهد بودیم. 
وی خاطرنشان کرد: داستان اصلی نمایش سوار بر تئاتر مستند است. کارگردانی را نشان می‌دهیم که اثر تئاتری را تولید می‌کند و  آزمایشگاه، داستان تئاتر آن کارگردان است. کاراکتری که ساختم کاملا سلیقه ای را خواستم به زبان مادری صحبت کند.
این کارگردان اذعان داشت: تبریز جز معدود شهرهایی است که در ماه چندین هنرمند و کارشناس در حیطه تئاتر به صورت فعال می‌افزاید. ما در این لحظه در یک جامعه آماری ۴۰۰۰ تئاتری در این شهر داریم با دو سالن که یک سالنش را از سیستم گرمایشی تا سیستم نور و میزانسن ما  تجهیز کردیم و کار ما با این تعداد بازیگر در یک سالن کوچک محکوم به اجراست. اثر من به واسطه عریض بودن طراحی صحنه‌اش اگر عمقی در سالن محیا بود، بسیاری از سوالات در ذهن مخاطبی که با نمایش ارتباط نگرفته، حل می‌شد. امکانات در شرایط فعلی در این شهر که رضایت بخش نیست. اجراهای ۱۰ روز ۱۰ روز که در مجموعه تئاتر شهر هست ما را مجاب کرد که این سالن را مجهز و در آن اجرا کنیم. 
کاظمی وند افزود: ای کاش افرادی که در این شهر مسئولند شرایطی را فراهم کنند تا افرادی که به عنوان سازندگان تئاتر به سمت تهیه کنندگی می‌روند بتوانند هموار تر این مسیر را بروند. واقعیت این است که هر تهیه کننده‌ای که وارد این شرایط می‌شود به واسطه تمام سختی‌هایی که متحمل می‌شوند، بار دوم به سمت آن نمی‌آید. 

نتیجه این سه گانه چیست
کارگردان نمایش «بیگانه» گفت: انسان‌های تجربه‌گرا به دنبال مطرح کردن سوالند و ما در این سه اثر هدفمان همین است.  ایده این نمایش زمانی به ذهنم رسید که در اپلیکیشن‌های مجازی دریافتم که ما بیشتر از چند دقیقه نمی‌توانیم به زندگی افرادی که در این فضا فعالند نگاه کنیم. در نتیجه ما در این نمایش، هر صحنه را زیر ۵ دقیقه روایت می‌کنیم و نمایش بیش از ۱۳۰ دقیقه ادامه نمی یابد و می خواهیم واکنش این مخاطبان را در خصوص این موضوع ناب در یابیم. اینکه داستان سوم این سه گانه به کجا ختم می‌شود، به صورت تجربی بر ما آشکار خواهد شد.
وی افزود: من به واسطه علاقه شخصی ام به استنلی کوبریک، معتقدم بیگانه شاید در رگه‌هایی شبیه به داستان هایی است که در ادیسه فضایی مطرح می‌شود. نگاه به یک موضوع خاص شباهت‌های خاص را هم دارد. هر دوی ما داریم به یک مسئله نگاه می‌کنیم و از انسان‌های غیر هوشمند به غیر انسان‌های هوشمند رسیدیم. در چیدمان شخصیت ها ما از کاراکتر «جی»که غیر انسانی هوشمند است تا اساطیر در نمایش داریم که از زئوس و آفرودیت الهام گرفته شده است. ما سعی کردیم این افراد را دور هم جمع کنیم تا اثری که به ادعای خودمان متفاوت است را به روی صحنه ببریم.
گفتنی است، این نمایش تا ۱۵ بهمن هرروز ساعت ۱۸ در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز و سالن تئاتر مستقل به روی صحنه می‌رود.
انتهای پیام/
فعالیت ۴۰۰۰ نفر فعال حوزه هنر نمایشی در تبریز با دو سالن تئاتر نیمه استاندارد! فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار