یادداشت نصر/

بازگشت امید به پایتخت اقتصاد ایران

1402/11/01 - 21:54 - کد خبر: 107252 نسخه چاپی

نصر: امروز روز پرخبر و بسیار مهمی برای آذربایجان شرقی بود؛ ابتدا انتخاب «صمد حسن زاده» به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران و ساعتی پیش انتصاب استاندار جدید و جوان، نوید آغاز تحولات جدیدی را در عرصه مدیریت کلان آذربایجان شرقی داد.

به گزارش نصر، تبریز و آذربایجان به عنوان قطب مهم و راهبردی صنعت و اقتصاد ایران امروز شاهد تحولات بزرگی بود و انتخاب صمد حسن زاده با رای قاطع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان رئیس بزرگترین و اثرگذارترین نهاد بخش خصوصی کشور، باری دیگر جایگاه محکم و غیرقابل انکار تبریز به عنوان قطب صنعت و تجارت ایران را یادآوری کرد.
جایگاه ممتاز تبریز و آذربایجان در سیاست گذاری و مدیریت بخش صنعت کشور یک جایگاه سنتی است و به باور کارشناسان هرگاه مدیران آذربایجانی در راس صنعت کشور بوده اند، منشاء اثر و تحولات مثبت بوده اند. از بنیانگذاری صنعت کشور توسط مرحوم مهندس توکلی در دهه چهل و پنجاه گرفته تا نقش موفق وزیران و مدیران آذربایجانی در وزارتخانه های اقتصادی و بخصوص وزارت صمت. اکنون با انتخاب صمد حسن زاده، کارآفرین خوشنام و پاکدست تبریزی به عنوان رئیس جدید اتاق ایران که پارلمان بخش خصوصی کشور و یک نهاد مهم تصمیم ساز است، روزهای خوشی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور به انتظار خواهیم نشست.
عملکرد صمد حسن زاده در ریاست چهار ساله اتاق بازرگانی تبریز به ویژه پس از طی یک دوره بسیار پرحاشیه پیش از آن، موفق و کارساز بود؛ او با ایجاد شفافیت و باز کردن فضای اتاق برای حضور همه فعالان صنفی و اقتصادی، دانشگاهیان و جوانان و نیز با ایجاد ارتباط منطقی با دولت و مجلس موجب تاثیرگذاری خوب و موفق در فضای صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی شد.
حال همین انتظار و بیشتر از آن با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری بیشتر اتاق ایران در سیاست گذاری و توسعه صنعتی کشور از حاج صمد حسن زاده وجود دارد؛ او خواهد توانست با توجه به روحیه و تجربه های موفقی که داشته، روابط اتاق و دولت را به صورت منطقی ترمیم کند تا اقتصاد ایران نفسی تازه کند.
صمد حسن زاده یک «شخصیت» موثر و موجه اقتصادی است و اضافه شدن «شخصیت» ممتاز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبریز و نیز پشتوانه بزرگ اعتماد نخبگان و نیروی انسانی متخصص خطه آذربایجان و البته همه کشورمان به او، خواهد توانست گره گشای مشکلات اقتصاد از نفس افتاده ایران باشد.
اما آذربایجان شرقی امروز یک خبر مهم دیگر را در سرتیتر رسانه های خود دید و آن انتصاب استاندار جدید و جوانی بود که تازه نفس است و قطعاً عزم خود را برای جبران عقب ماندگی ها و مشکلات گذشته جزم کرده که مسئولیت صدارت استانی به بزرگی و اهمیت آذربایجان شرقی را پذیرفته است.
«مالک رحمتی» یک جوان دهه شصتی و جوان ترین استاندار کشور است که امروز با تصویب هیات دولت، به سمت استاندار آذربایجان شرقی منصوب شد. او با وجود جوان بودن تجربه های خوبی در معاونت وزیر اقتصاد و ریاست سازمان خصوصی سازی، وزارت کشور، آستان قدس رضوی، اتاق بازرگانی ایران، مدیریت در حوزه های صنعتی و معدنی و... کسب کرده است که امیدها را برای رفع موانع توسعه استان زنده می کند.
استاندار جدید آذربایجان شرقی قطعاً به خوبی با ظرفیت های بزرگ توسعه پایدار آذربایجان شرقی و جایگاه راهبردی این استان در کشور آشنایی دارد و امیدواریم با ایجاد فضای همدلی و اعتمادِ به دور از بازی های جناحی و سیاسی، لوکوموتیو توسعه کشور در تبریز باری دیگر استارت بخورد! بازگشت تبریز به جایگاه ویژه و اثرگذار خود در بُعد ملی و منطقه ای یک مطالبه جدی و ضروری است؛ چیزی که متاسفانه در سال های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و نتایج خسارت بار آن نیز در از دست رفتن فرصت های توسعه کشور مشاهده شده است.
انتصاب «مالک رحمتی» به عنوان یک چهره جوان و تحصیلکرده، همچنین این امیدواری را هم ایجاد می کند که از دیدگاه های نادرست امنیتی به تبریز و آذربایجان به عنوان یکی از موانع توسعه استان گذر شود. ایجاد وفاق با نخبگان واقعی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی استان این امکان را به سکاندار جدید کاخ استانداری آذربایجان شرقی خواهد داد تا با دیدی وسیع تر گره از مشکلات توسعه استان بگشاید.
همزمانی انتخاب «صمد حسن زاده» به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران و «مالک رحمتی» به عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی را می توان به عنوان رویدادی مهم و بازگشت امید به پایتخت اقتصادی ایران تحلیل کرد و اینکه در روند توسعه استان ضرورت دارد تا دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر باشند. ما امروز را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با آشتی مدیریت عالی دولت با نخبگان آذربایجان شرقی شاهد بازگشت روزهای پرفروغ کشورمان باشیم؛ بلی، روزهای پرفروغ کشورمان! چرا که می دانیم و می دانند تبریز به مثابه لوکوموتیو توسعه ایران است و توسعه آن موجب رشد و توسعه همه کشور خواهد بود و این واقعیت باید پذیرفته شود.
انتهای پیام/
بازگشت امید به پایتخت اقتصاد ایران محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 15 نظر

پاسخ   سعید   3 ماه پیش  

تبریز نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نظیر ندارد ،بخاطراینکه مردم تبریز از شهرهاوروستاها مهاجرت نکردند که کلان شهر تبدیل شده باشد تبریز مردمان آینده نگر اقتصادی تحصیل کرده،وبابرنامه ریزی مدون توسط فرهیختگان و شایستگان و متخصصان بومی درحال توسعه پایدار خواهد بود انشاالله ،
وازطرفی شهر اولین ها زبان زد عام و خاص است،بازاربزرگ تبریز نشان ازهمت روشنفکران قدیمی تبریز که میراث گرانبهای رابرای مردم تبریز بجا مانده ،وثبت جهانی هم شده ،تبریز افتخار کشور است ،

پاسخ   سعید   3 ماه پیش  

تبریز نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نظیر ندارد ،بخاطراینکه مردم تبریز از شهرهاوروستاها مهاجرت نکردند که کلان شهر تبدیل شده باشد تبریز مردمان آینده نگر اقتصادی تحصیل کرده،وبابرنامه ریزی مدون توسط فرهیختگان و شایستگان و متخصصان بومی درحال توسعه پایدار خواهد بود انشاالله ،
وازطرفی شهر اولین ها زبان زد عام و خاص است،بازاربزرگ تبریز نشان ازهمت روشنفکران قدیمی تبریز که میراث گرانبهای رابرای مردم تبریز بجا مانده ،وثبت جهانی هم شده ،تبریز افتخار کشور است ،

پاسخ   نادرهرزاقوند   3 ماه پیش  

اذرشهر خیابان شهید غفارز

پاسخ   نادرهرزاقوند   3 ماه پیش  

نمی فهمم چه مگی

پاسخ   نادرهرزاقوند   3 ماه پیش  

اقای استاندار برای اولین کاری که ما گاز شهری نداریم به ما گاز شهری بده از همه بهتر مشود حیاط هم ماله حسن فیض پو

پاسخ   علی   3 ماه پیش  

لنگ دیگه جوابگوی این همه لطف نویسنده نیست
پتو بیارید

پاسخ   مهدي اميني   3 ماه پیش  

سلام
احسنت به نيت نصرعزيزاستانمان
احسنت به سهرابي عزيز🌷

پاسخ   صفر گوزلی   3 ماه پیش  

خلیی عالی.

پاسخ   داودامامعلیزاده   3 ماه پیش  

امیدواریم که اینطور باشد !!!

پاسخ   رضا   3 ماه پیش  

پایتخت اقتصاد ایران تبریزه؟؟؟؟؟؟!
بالاترین درآمد رو بعد از تهران که پایخته، استان خوزستان برای کشور داره جهت اطلاع

پاسخ   آدم   3 ماه پیش  

قحطی رجال نیست !تبریز از نظر تاریخی نه تنها در کشور در جهان شهر مهمیست و براحتی این شهر را با افراد ناپخته که در استاندار فقید و استاندارهای بی تفاوتی ک اصفهان را بشهر خود ارجح می دیدید ،ب آشکار دیدیم دست بدست نکنید ما نباید با ملت خود دوشمنی کنیم بدوشمنان مشترک فکر کنید و با خشکاندن دریاچه فکر نکنید ملت نمی فهمد و اگر در عالم خیال فرار بسبک پهلویها و تنها گذاشتن رهبری درزمان بحران هستید عاقبتی شوم در انتظارتان خواهدبود و میانبرترین راه خدمت بمردمست و لاغیر

پاسخ   سعید منزوی   3 ماه پیش  

یاشاسین تبریز یاشاسین ایران

پاسخ   ابرج میرزایی   3 ماه پیش  

من آن بخش از مطالب که مربوط به امنیتی تبریز بود قبول ندارم برای اینکه آذربایجانیها هیچ موقع خود بر ضد ایران کار نکرده اند و خودشان را همواره ایرانی میدانند و برای آبادانی و پیشرفت آن همانند استانشان از جان و دل تلاش می کنند

پاسخ   اکبری   3 ماه پیش  

به همین خیال باشید
نمی بینید پدر خانم مالک رحمتی چه بلایی سر مخابرات آورده ؟

پاسخ   محمد   3 ماه پیش  

این اخبار مایه مسرت است که افرادی با شخصیت متعالی بر سر تصمیمات اقتصاد ملی و مدیریت استانی باشند . آقای مهندس حسن زاده دارای مدیریت عالی ، شخصیت متعالی ، مسلط بر زبان دیپلماسی اقتصادی در سطح ملی و بین المللی بوده و بنده یقیین دارم ایشان حواشی مربوط به اتاق را خواهند بست . استاندار جوان خوشبیختانه از استان بوده و در تصمیمات ملی نقش داشته است . آنچه باعث موفقیت آقای استاندار خواهد بود احصاء مزیتهای نسبی استان و جذب کارشناسان عرصه های مختلف با الهام از مزیتهای نسبی استان و ترسیم برنامه راهبردی بوده است .متاسفانه استان ما بدون ارایه راهبردهای اساسی به استاندار مدیریت میشود و در سالهای اخیر چنان برنامه خوبی را از مدیران استانی ندیدیم
پژوهشیار