رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران تشریح کرد:

سرقت هویت فرش ایرانی

1402/11/01 - 18:30 - کد خبر: 107243 نسخه چاپی

نصر: فرش ایرانی با طرح‌‌‌هایی از چهارگوشه این سرزمین که هر کدام در کنار یکدیگر نقشه ایران را به زیبایی و کمال بر گستره ایران پهن می‌کنند، نماد هویت، ملیت و اصالت و شناسنامه این دیر کهن است. اما متاسفانه در سال‌های گذشته این هویت فرهنگی ایران توسط برخی کشورها سرقت شده است؛ میراثی که این روزها حال خوشی ندارد؛ چراکه رونق خود را از دست داده است و با وجود ظرفیت‌‌‌های لازم برای اینکه به رونق و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند، امکانات لازم و کافی برای تولید و صادرات را ندارد.

به گزارش نصر، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی اتاق اصناف تهران، این موضوع را تایید کرده و از شرایط نابسامان فرش ایرانی سخن گفته است. مسعود سپهرزاد گفت: متاسفانه تحریم‌‌‌ها به قوت خود باقی هستند و ما مشکلات زیادی در حوزه فرش داریم. این بازار در رکود کامل به سر می‌‌‌برد و متاسفم که از سوی دولت هم حمایت آن‌‌‌چنانی نمی‌‌‌شویم و به‌‌‌جای اینکه با توجه به تحریم ما را حمایت کنند، قدمی برای ما برنمی‌‌‌دارند. وی با تاکید بر اینکه فرش دستباف، کالایی استراتژیک است، توضیح داد: حدود ۱۰ تا ۱۵ و در نهایت ۲۰‌درصد این کالا، مصرف داخلی داشته و مابقی باید صادر شود، ولی ما فرش‌‌‌های انباشته در بازار کشور داریم و کورسوی امیدی که درِ بازارهای جهانی به روی ما باز شود مشاهده نمی‌شود!
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران با اشاره به فعالیت سایر رقبا بیان کرد: رقبای فرش ایرانی از ما پیشی گرفته و مشغول فعالیت هستند و این به دلیل ‌حضور نداشتن ما در بازارهای جهانی است که آنها عرض‌اندام می‌کنند. متاسفانه کشورهایی مانند پاکستان، نپال و تا حدودی چین فرش ایرانی را به نام خود صادر می‌کنند و به این صورت هویت فرش ایرانی را مخدوش کرده‌اند. سپهرزاد در پایان گفت: نقشه‌‌‌هایی بوده که از ما کپی کرده‌‌‌اند، اما رنگ‌‌‌آمیزی جدید و به سلیقه مشتری روی آن پیاده کرده‌‌‌اند؛ دلیلش هم این است که سال‌های متمادی است در نمایشگاه‌‌‌ها حضور داشته و با مشتری در تماس هستند و با سلیقه آنها آشنا هستند، در حالی که ما از مشتری دور هستیم و ممکن است ایراداتی در رنگ‌‌‌های ما باشد، اما اصالت فرش و طراحی‌‌‌هایی که در فرش ایران وجود دارد، کاملا توسط کشورهای دیگر کپی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انتهای یام/
سرقت هویت فرش ایرانی روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار