گزارش اختصاصی نصر | 100 پلاک ورزشی در مقابل 2 هزار موتور سنگین در آذربایجان شرقی

خیابان هایی که جای پیست موتورسواری را گرفته است

1402/10/19 - 08:08 - کد خبر: 106390 نسخه چاپی

نصر: درحالی که روزانه به طور متوسط 10 تصادف جرحی موتورسیکلت در استان رخ می دهد، اما بازهم باوجود برخی امکانات نظیر پیست و مربیان مجرب در رشته موتورسواری، تعداد زیادی از موتورسواران علاقه ای به انجام حرکات نمایشی در پیست مناسب ندارند و انجام حرکات خطرناک در خیابان موجب از دست رفتن جان 47 موتور سوار از ابتدای امسال در استان شده است.

به گزارش نصر، علاقه به برخی هیجانات را شاید نتوان در جامعه انکار کرد و حتی با شدید ترین اعمال قانون ها هم نتوان مقابل آن ایستاد اما با ایجاد برخی بستر ها می توان از برخی فاجعه ها و ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری کرد. علاقه مندی به موتورسواری و انجام حرکات خطرناک یکی از پدیده هایی است که باعث شده بسیاری از جوانان جان خود را ازدست بدهند و تعداد زیادی هم دچار نقص عضو شوند. براساس اعلام رئیس پلیس راهور  استان از ابتدای سال جاری 47 موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را ازدست داده اند و 2600 نفر مجروح شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد افزایش داشته است. همچنین روزانه در معابر درون شهری استان به طور متوسط 10 فقره تصادف جرحی موتورسیکلت اتفاق می افتد که نزدیک به 5 فقره از این تصادفات جرحی شدید می باشند. شاید تعداد کمی از این تصادفات مربوط به موتورسواران عادی باشد اما بیشتر این تصادفات مربوط به افرادی است که با انجام حرکات نمایشی و خطرناک موجب بروز  تصادف می شوند.
رشته موتور سواری شاید در وهله اول یک فعالیت فعالیت ورزشی به نظر برسد اما در این رشته وجود بعد آموزشی سبب شده است که علاقه مندان به هیجان، سرعت و موتورسواری در قالب یک چارچوب سازمان یافته همه موارد گفته شده را تجربه می کنند بدون اینکه اتفاق ناگواری برای آنها رخ دهد. باوجود اینکه  تعداد پلاک های ورزشی برای موتورسواران کمتر از تعداد کل موتور سواران داخل استان است اما همین تعداد کم نشان می دهد که بسیاری از موتورسواران بیشتر به انجام حرکات نمایشی جدا از بعد ورزشی علاقه دارند و عدم تمکین به مسائل ایمنی همچون استفاده از کلاه ایمنی، لباس های مخصوص موتور سواری و عدم حضور در پیست های مخصوص باعث افزایش میزان فوتی های موتورسواران شده است.
سیامک امیرخیزی رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان در گفتگو با خبرنگار نصر در خصوص پلاک های ورزشی گفت: پلاک ورزشی به عنوان کد شناسایی فرد موتورسوار مورد استفاده قرار می گیرد و شخص ورزشکار هیات را از سایر موتورسواران را شناسایی می کنند به این معنی که دارنده این پلاک که تصویر وی هم در گوشه این پلاک نقش بسته و تنها مختص راکب این موتور می باشد و به غیر از وی هیچ کس اجازه استفاده از این موتور را ندارد و حتی راننده موتور اجازه نشاندن نفر دوم را نیز ندارد و تنها می تواند در  پیست  موتور سواری حضور داشته و موتور سواری نماید و همچنین در مناسبت‌های مختلف در همایشات و رژه های داخل شهر و یا جاده و بین شهرستانی حضور رساند و باز این موتورسواران هستند که می تواند با موتور پلاک شده خود در آموزش های مختلف، آماتوری، نیمه حرفه ای و حرفه ای هیات شرکت کنند و همچنین در مسابقات مختلف استانی و کشوری شرکت کنند و موتور سواری که بخواهد مسیر قهرمانی را طی کند بایستی بعد از ثبت نام و گرفتن پلاک ورزشی از خدمات هیات بهرمند شود.
امیرخیزی با بیان اینکه این نوع پلاک ها یک نوع پلاک خاص با شرایط مختص آن بوده و با پلاک های شهربانی بسیار متفاوت است، اذعان داشت: این پلاک به مدت یک سال در اختیار موتور سوار قرار می گیرد و موتورسوار برای دریافت این نوع پلاک باید با قوانین موتورسواری در هیات آشنا باشد که تنها در پیست و همچنین مناسبت های ملی و فرهنگی که از سوی هیات اعلام می گردد اجازه حضور و تردد دارد آن هم در مسیری که هیات با هماهنگی دیگر نهاد ها برنامه ریزی کرده است. 
رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان با بیان اینکه متاسفانه برخی از موتورسواران فکر می کنند که پس از دریافت پلاک ورزشی می توانند در سطح شهر و جاده های بین شهری تردد کنند اشتباه متوجه شدند چرا که دارندگان این پلاک باید طبق قوانین هیات عمل کرده و خروج از آن مساوی با ضبط پلاک و عدم تمدید دوباره خواهد بود.
وی با ابراز تاسف از برگزاری برخی حرکت های به ظاهر ورزشی که هیچ یک از اصول و قوانین هیات موتورسواری و اتومبیلرانی را رعایت نمی کنند، اظهار کرد: برگزاری این نوع حرکت ها که به هیچ وجه مورد تایید هیات استان و هیات‌های شهرستان نیست، اتفاقات و صدمات جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت.
رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی با تاکید بر این موضوع که دوست داران تک چرخ با موتور در بین جوانان خیلی زیاد است، توضیح داد: درست بر خلاف عقاید برخی از اشخاص که حس می کنند ایجاد فرصت و در اختیار گذاشتن فضا برای برخی علایق موجب گسترش بزه می‌باشد مطمعنا در دنیا کارشناسان و متخصصان امر به این موضوع اشراف و توافق دارند که ایجاد بستر مناسب در هر امری با آموزش اصولی و صحیح توام با فرهنگ سازی موجب کاهش آسیب های اجتماعی موضوع خواهد شد. در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان دستگاه آموزش تک چرخ که امنیت کامل دارد طراحی شده و در اختیار آموزش تک چرخ قرار گرفته تا آموزش با جدید ترین متد های روز و در مکان امن زیر نظر مربی انجام بگیرد تا هیچ گونه حادثه ای بروز ندهد و با جذب علاقمندان و آموزش فنی و تربیت و پرورش علاوه بر ایجاد و افزایش نشاط جوانان شاهد کاهش اینگونه حرکات در سطح خیابان ها و ارتقا سطح کیفی و حرفه ای آنها باشیم. 
رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی با انتقاد از برخی صحبت ها در خصوص مناسب نبودن پیست تمرینی هیات اذعان داشت: بعضی ها وظایف مدیر ورزشی و رییس هیات را در ایجاد زیرساخت ها می دانند در حالی که وظیفه  مدیریت، برنامه ریزی، ساماندهی، بکار گیری، هدایت و رهبری مجموعه زیر دست خود می باشد ولی ما از همیشه بدنبال دریافت زمین ایجاد پیست در سطح استان بودیم و تمامی امکانات بوجود آمده نیز از همین نوع تلاش ها نشئت گرفته با این حال   پیستی را که با تلاش و دوندگی زیاد در اختیار و آماده استفاده کردیم شاید برای برخی رشته ها که در کل کشور نیز برگزار نمی شود مثلا مسابقات فرمول یک مناسب نباشد ولی در دیگر رشته ها مثلا رقابت های اسلالوم که به گفته فدراسیون مطبوع با بزرگترین چیدمان، مسابقات کشوری اسلالوم به میزبانی شهر تبریز در حد عالی برگزار شد، جواب گو است و همچنین در رشته درگ در یک مکان و پیست دیگر از همین مجموعه برای استفاده علاقمندان مهیا شده و برای ارتقا سطح ایمنی آن برخی اقدامات از جمله اضافه شدن یک کیلومتر گاردریل و فنس در دستور کار هیات قرار دادیم و دنبال اجرای موضوع هستیم.
علی علیزاده دبیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان تبریز در خصوص فعالیت هیات متذکر شد: هیات روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ آماده پاسخ گویی و ثبت نام با ارائه مدارک لازم از سوی علاقه مندان به ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی بوده و با حضور مربیان مجرب در امر برگزاری کلاس های آموزشی هم برای آقایان و هم بانوان در پیست فعالیت می کند.
 
حامد بناآبادی مسئول کمیته موتورسواری هیات با بیان اینکه آموزش برای نو آموزان بصورت آکادمیک از مبتدی تا حرفه ای انجام می گیرد، اذعان داشت: در کلاس های تئوری از صفر تا صد موتورسواری و همچنین دستگاه موتور برای نو آموزان توضیح داده می شود و در کلاس عملی که در پیست ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز انجام می گیرد و بسته به اطلاعات و تجربیات قبلی موتورسوار در چند جلسه این کلاس ها پیگیری می شود.
بناآبادی هزینه دوره های آموزش موتورسواری در سطح مبتدی برای نوآموزان با کلاس های تئوری و عملی و همچنین در اختیار گذاشتن موتور از سوی هیات، یک و نیم میلیون تومان اعلام کرد.
وی با بیان این موضوع که به طور غیر رسمی نزدیک به ۲ هزار موتور سنگین در شهر تبریز وجود دارد، یادآور شد: از این تعداد حدود 70 الی 100 موتور ریس در شهر تبریز دارای پلاک ورزشی می باشد که هر ساله این آمار متغیر می باشد چرا که برخی از موتورسوار ها بدلیل عدم رعایت قوانین و مقررات هیات سلب پلاک ورزشی شده و نمی توانند برای سال بعد تمدید کنند و بعضا افراد تازه عضو شده به هیات پلاک ورزشی دریافت می کنند.
با این حال بنظر می رسد فراهم سازی بستر های بیشتر در حوزه موتورسواری و جذب علاقه مندان به این رشته به هر طریق ممکن یکی از عوامل اصلی کاهش سوانح موتورسواری باشد که امیدواریم با تکمیل زیرساخت ها، برخورد کافی پلیس و همچنین حضور موتورسواران در محیط های ورزشی شاهد کاهش تصادفات باشیم. 
انتهای پیام/
خیابان هایی که جای پیست موتورسواری را گرفته است حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار