رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با «نصر»، تاکید کرد:

رتبه نخست کشوری آذربایجان شرقی در کاهش مرگ مادران باردار/ توضیحات صومی در خصوص فوت دو مادر باردار در تبریز

1398/10/07 - 13:39 - کد خبر: 10533 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی، گفت: آذربایجان شرقی در کاهش مرگ مادران باردار رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش نصر، "محمدحسین صومی" رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار نصر در خصوص تبعات مرگ مادران باردار، مطرح کرد: کاهش مرگ حتی یک مورد از مادران باردار برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه فوت مادر مشکلات زیادی را به همراه داشته و خانواده‌ او فرو می‌پاشد، به همین دلیل توسعه‌ی اقدامات ارزشمند برای حفظ جان مادر و نوزاد برای ما بسیار مهم است.

صومی با بیان اینکه بهبود شاخص مرگ مادران باردار يكي از اركان توسعه خدمات بهداشتي و درماني براي جوامع رو به رشد به شمار مي رود، گفت: در اين خصوص آذربایجان شرقی با توسعه و ارتقا کیفیت ارائه خدمات به مادران باردار رتبه هاي خوبي در سطح كشور و منطقه به دست آورده است.
وي به مراكزي به عنوان هتل و حامله سرا براي مادران باردار روستايي در فصول سرد و بارندگي در آذربايجان شرقی اشاره کرد و گفت: اين مراكز در كاهش آمار مرگ مادران باردار تاثيرگذار بسزایی داشته که به دنبال آن مادران باردار روستایی و شهرستانی نشاه گذاری و تا انتهای روز بارداری تحت نظر متخصصان مراکز بهداشتی مربوطه قرار می گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با تاکید به اینکه طی سال 97 میزان مرگ مادران باردار در استان به 7 فوتی رسیده است، ادامه داد: طی سال های اخیر یکی از مهم ترین اهداف دانشگاه علوم پزشکی استان تجهیز کامل و همچنین تامین نیروی کارامد در مراکز بهداشتی و خدماتی در راستای نظارت همه جانبه بر وضعیت مادران باردار بوده که به دنبال تلاش های نیروهای پر تلاش این مجموعه میزان مرگ مادران باردار در استان به 7 فوتی از میان 100 هزار نفر رسیده که در این زمینه رتبه یک کشوری را در کاهش مرگ مادران باردار به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید به اینکه مرگ 7 مادر باردار مذکور نیز به سبب پیشینه پزشکی آنان بوده ادامه داد: در سال های اخیر با ورود موثر متخصصان حوزه زنان به ابداع روش های جلوگیری از مرگ و همچنین کاهش عوارض زایمان، شاهد کاهش چشمگیر مرگ مادران باردار در استان بوده ایم که به دنبال ارتقا کیفیت خدمات درمانی مرگ نوزادان نیز در استان کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص مراجعه مادران باردار مشکوک به ابتلای آنفولانزا به بیمارستان های استان در ماه های اخیر، گفت: طی مدت زمان مذکور 150 مادر باردار با علائم تنفسی در بیارستا های استان بستری شده بودند که 44 درصد از آن ها نتایج مثبتی را در ابتلا به آنفولانزا نشان دادند اما به دنبال مراقبت های مستمر و ویژه بخش زنان با نظارت متخصصان این امر خوشبختانه هیچ مرگ مادر بارداری را شاهد نبویم.

وی آموزش های قبل و بعد از بارداری، تامین متخصص زنان در مراکز درمانی و بهداشتی سراسر استان، تقویت چرخه اصلاح زنجیره مراقبت سلامت و به ورزی را از دیگر اقدامات مهم و موثر در راستای کاهش میزان مرگ مادران باردار در آذربایجان شرقی عنوان کرد.
صومی در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگار نصر مبنی بر علت فوت اخیر 2 مادر باردار در بیمارستان های الزهرا و امام رضا تبریز، اظهار داشت: پرونده مادران باردار فوت شده در تبریز با پیشینه پزشکی به ثبت رسیده بود که مرگ هیچ کدام از آن ها به سبب سهل انگاری یا قصور پزشکی نبود چراکه روند درمان هر دو با ورود فوق تخصصان این حوزه همراه بود و با نظارت آن ها پیش می رفت اما با توجه به دخالت بیمار بر روند درمان و همچنین ترخیص به رضایت خود، موجب تشدید وضعیت نامناسب شده و پس از مراجعه مجدد علی رغم اعمال عملیات ضروری، متاسفانه مادر فوت شد اما بدلیل اینکه پیش از این خطر احتمالی پیش بینی شده بود با ختم بارداری نوزاد خارج شده و در حال حاضر در صحت کامل به سر می برد.
انتهای پیام/
 رتبه نخست کشوری آذربایجان شرقی در کاهش مرگ مادران باردار/ توضیحات صومی در خصوص فوت دو مادر باردار در تبریز نویده رئوف فرد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار