در گفتگوی نصر با کارگردان نمایش لپرسی مطرح شد/

«لپرسی» روایت پادشاهان خونخوار در صحنه تئاتر تبریز/ تئاتر به تجربه‌های جدید نیاز دارد

1402/09/17 - 21:01 - کد خبر: 104280 نسخه چاپی

نصر: رنگ و بوی خون در صحنه، صدای قهقهه بشری با خوی غیر انسانی، آمیخته با نعره های درنده ای گرفتار در فضایی تاریک، شاخ و جمجمه های آویزان ، پیپ و کتابی ناپیدا، سرگرمی های مفقود بشری!شرارت این فضای جزام گرفته را توصیف می‌کند.

به گزارش نصر، ائلمان نیکمندان، نویسنده و کارگردان نمایش «لپرسی» نمایشنامه اش را این چنین تشریح کرد: پادشاهی خونخوار در زمانی آخرالزمانی در کشتارگاهی زندگی می‌کند. داستان با نگاهی سورئالیستی این پادشاه را توصیف می‌کند که برای بقای خود، تمام افراد طول تاریخ را کشته و میلیون ها سال عمر دارد و اکنون این ظلم ها به زخمی جانکاه در بدن او بدل شده که در پایان او را به کریه‌ترین شکل ممکن از پای در می‌آورد. هدفم گنجاندن داستانی حقیقی در فضایی تخیلی بود. 
«ائلمان نیکمندان» از سال ۸۹ با نمایش «آهنگ های شکلاتی» این حرفه را آغاز کرده است. مدرک کارشناسی رشته کارگردانی و کارشناسی ارشد رشته بازیگری دارد و این سومین اثر کارگردانی اوست. وی منبع الهام اش را این چنین توصیف کرد: چند سالی بود که درگیر بحث خون‌خواری پادشاهان جهان و ظلم آنان به مردم بودم. گروهی با حکومتش و عده ای چون داعش با عقایدش، خون مردم را به شیشه می‌گیرند. دغدغه ظلم صهیونیست در غزه که برای بقای خود انسانیت را فدا می‌کند. دوست داشتم دغدغه ام را به شکلی تئاتری‌‌ و شخصی به روی صحنه نمایش ببرم. منبع الهام من درصدی از داستان زندگی «عبدالله صالح» رئیس جمهور یمن بوده و اکثر نمایشنامه و دیالوگ ها با تخیل خودم به عنوان نویسنده پرداخته شده است. همچنین در برخی دیالوگ‌ها از سخنان دیکتاتورهای بزرگ جهان الگو گرفته ام. 
وی در خصوص روند به اجرا در آمدن نمایشنامه اش گفت: متن نمایش را قبلا نوشته بودم و پروسه اجرای آن را از سه ماه پیش شروع کردیم. حامد تقی‌زاده در نمایش قبلی بنده دستیار کارگردان بود و با توجه به شناختی که از او داشتم، به عنوان بازیگر انتخابش کردم. بیش از دو ماه تمرین کردیم و دو هفته پیش اجرا به روی صحنه رفت. اجرای نمایش و عوامل و تبلیغات آن نزدیک ۱۲ میلیون برای ما هزینه داشت.
 کارگردان «لپرُسی»دیدگاه خود نسبت به تئاتر را پست مدرن خواند و افزود: معتقدم در شهر ما گذر از جریان سنتی به مدرن و پست مدرن کم تر اتفاق افتاده است. تئاتری که امروز با نظر اساتید کار می‌شود، نگاه کلاسیک به این حوزه دارد؛ با داستانی مشخص و ساختار ارسطویی که بیشتر به اصول و درام نمایش توجه دارد. به شخصه به این دست نمایش‌ها علاقه چندانی ندارم و تئاتر تجربی را ترجیح می‌دهم تا بتوانم در آن دنیای شخصی خودم را در گستره تئاتر بگنجانم. 
وی در ادامه از استقبال مخاطبین گفت: استقبال از نمایش با توجه به اینکه تبلیغات ما به موقع صورت نگرفت، خوب بود. فیدبک‌هایی که نسبت به «لپرسی» گرفتیم به دو دسته تقسیم می‌شوند. افرادی که بیشتر به بدنه کلاسیک نمایش پایبند اند، فارق از هنر بازیگر، زاویه دید متن را چندان نپسندیدند و گروه دیگری هم بودند که با این چنین نمایش و متنی ارتباطی درخور گرفتند.
وی در خصوص طراحی صحنه اظهار داشت: در متنی که چند سال گذشته آن را نوشته بودم طراحی صحنه به شکل یک گورستان بود اما وقتی از زاویه دید یک کارگردان به متن نگاه کردم، تصویری که در نظرم آمد کشتارگاهی بود که در آن سلاخی‌ و خونخواری اتفاق می افتاد. جایی که صحبت‌های کاراکتر با دیکتاتورهای اطرافش که به شکل نمایشی از جمجمه حیوانات برای آنها استفاده کرده ایم، در آن شکل می‌گرفت. خوی وحشی‌گری کاراکتر و تحلیل دوگانه انسان و حیوان باعث شد که طراحی صحنه را به صورت یک کشتارگاه داشته باشیم که بنده طراحی صحنه را هم به عهده داشتم.
از دیدگاه وی به تئاتر تبریز پرسیدیم: نگاه من به تئاتر تبریز، نگاهی رو به رشد است ولی فعالیت‌هایی که در این شهر انجام می‌گیرد، از نظر کیفیت رو به نزول است! چراکه تکرار مکررات سبک کلاسیک گذشته چه با کیفیت قوی و چه ضعیف، مانع تجارب نو و اتفاق‌های جدید در حوزه تئاتر شهرمان می‌شود. اساتید و سلیقه مخاطبین را فقط در یک حوزه نگه می‌دارد که در کل باعث جا ماندن این هنر از پیشروی در مسیر جهانی تئاتر می‌شود. امیدوارم نسل جدید ورودیان به تئاتر ضمن درک عمیق این علم دست به شیوه‌های جدید اجرایی که در دنیا در حال اجراست، زده و سطح تئاتر شهرمان را بالاتر ببرند.
این گزارش حاکی است، حامد تقی‌زاده بازیگر، مریم قدرتی تهیه کننده، الهه کاووسی و مهدی جلیلی دستیاران کارگردان، مهدی آتشی مدیر صحنه، مهدی جلیلی طراح پوستر، هانیه شیخان عکاس، کوروش صفایی و علی منافی اجرای نور، سینا شایسته خو طراح نور، علی عطارودی منشی صحنه و اپراتور و ساجد جلیل نژاد به عنوان آهنگساز، ائلمان نیکمندان را در این نمایش همراهی می‌کنند.
نمایش «لپرسی» تا تاریخ ۱۷ آذرماه در سالن قبه زرین تئاتر شهر تبریز میزبان علاقه مندان است.
انتهای پیام/
«لپرسی» روایت پادشاهان خونخوار در صحنه تئاتر تبریز/ تئاتر به تجربه‌های جدید نیاز دارد فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار