معاون وزیر نیرو:

افزایش تعرفه خرید برق از تجدیدپذیرها به زودی ابلاغ می‌شود

1402/09/12 - 15:30 - کد خبر: 104020 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تعرفه خرید برق از تجدیدپذیرها افزایش یافته و به زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش نصر، محمود کمانی در همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع برق منطقه‌ای تهران افزود: این افزایش برای فعالان انگیزه خوبی ایجاد می‌کند.
وی به وجود ناترازی در برق کشور اشاره کرد و از احتمال افزایش پنج درصدی آن در سال آینده خبر داد.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو برای کاهش این ناترازی، برنامه‌های زیادی در زمینه توسعه نیروگاه‌ها دارد.
کمانی با بیان اینکه تابستان امسال پیک اوج مصرف برق به ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید، بیان کرد: امسال میزان اوج مصرف به ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده بود که در واقعیت دو هزار مگاوات بیشتر از پیش‌بینی رخ داد.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران ادامه داد: این میزان مصرف در حالی بود که میزان تولید به ۶۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده بود که ناترازی ۱۲ هزار را نشان می‌دهد.
کمانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر تابستان امسال گرما بیشتر از سال‌های قبل بود که در مدت دو تا سه ماه عمدتاً ۱۰ هزار مگاوات ناترازی را رقم زد، اما با تلاش‌های صورت گرفته شبکه برق پایدار ماند.
وی تاکید کرد: یکی از مواردی که به پایداری شبکه کمک کرد وارد مدار شدن پست ۴۰۰ کیلوولت قم بود که در مدت کوتاهی به مدار آمد و کمک موثری به پایداری شبکه کرد.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه ناترازی گاز هم از عواملی است که تامین برق پایدار را با چالش روبرو می‌کند، ادامه داد: در سال به طور روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود، در حالی که در زمستان‌ها حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: این حجم بالای مصرف در بخش خانگی امکان تامین گاز برای نیروگاه‌ها را محدود می‌کند؛ زیرا نیروگاه‌ها نیاز به ۲۱۰ تا ۲۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز دارند.
رئیس ساتبا خاطرنشان کرد: برخی مواقع نیاز گاز نیروگاه‌ها فقط تا یکصد میلیون متر مکعب تامین می‌شود که خود این امر شرایط تامین برق را دچار مشکل می‌سازد.
کمانی گفت: این شرایط چاره‌ای برای نیروگاه‌ها نمی‌گذارد تا از سوخت مایع بهره‌مند شوند تا تامین برق ممکن شود و این موضوع ممکن است احتمال قطعی برق را به همراه داشته باشد.
وی افزود: میزان مصرف گاز در بخش خانگی روبه افزایش است و احتمال مدیریت آن در کوتاه‌مدت فراهم نیست؛ بنابراین چاره کار رفتن به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که با این روند دیگر امکان تامین گاز مسیر نیست و باید به سرعت به توسعه تجدیدپذیرها پرداخت.
کمانی به برگزاری کنفرانس جهانی کاپ اشاره کرد که موضوع مهم آن کنترل تغییرات آب و هوایی است.
وی افزود: در این کنفرانس مقرر شده تا سال ۲۰۵۰ افزایش دما نباید بیش از ۱.۵ درجه شود و همه کشورها باید برای این موضوع اقدام کنند.
رئیس ساتبا خاطرنشان کرد: راهکار این موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان شده که تا سال ۲۰۳۰ جهان باید ۱۱۰ هزار گیگاوات انرژی تجدیدپذیر ایجاد کنند.
کمانی گفت: موضوع مهم در این زمینه کاهش قیمت تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر است که برخی قیمت‌ها از چهار هزار دلار به ۵۰۰ دلار کاهش یافته و این برای فعالان نویدبخش است.
وی افزود: فرصت خوبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص در بخش فتوولتائیک به‌واسطه این کاهش قیمت‌ها فراهم شده که باید از آن استفاده کرد.

مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
معاون وزیر نیرو به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و گفت: مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری برای این بخش در نظر گرفته شده است.
کمانی به اخذ سه مجوز از شورای اقتصاد اشاره کرد و گفت: یک مجوز برای توسعه چهار هزار مگاوات است که برنده‌های مناقصه سه هزار مگاوات آن مشخص شده و به‌زودی کارهای اجرایی را آغاز می‌کنند.
وی ادامه داد: مجوز چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات هم اخیراً اخذ شده که در بازه یک ساله باید انجام شود و تاکنون مناقصه چهار هزار مگاوات مشخص شده است.
رئیس ساتبا راه‌اندازی تابلوی برق سبز بورس انرژی را راهکار دیگری برای توسعه تجدیدپذیرها برشمرد و گفت: این موضوع در غرب آسیا برای نخستین بار در ایران رقم خورد.
کمانی ادامه داد: صنایعی که از این محل برق خریداری کنند مشمول محدودیت نمی‌شوند.
وی افزود: سال آینده قیمت در این تابلو افزایش خواهد یافت که خریداران برق از این محل قطع برق نخواهد داشت.
معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تهاتر برق صنعت و نیز ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان هم برای توسعه تجدیدپذیرها است.
انتهای پیام/
افزایش تعرفه خرید برق از تجدیدپذیرها به زودی ابلاغ می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار