شمارش معکوس برای پیشروی بورس

1402/09/11 - 12:12 - کد خبر: 103912 نسخه چاپی

نصر: چند ماهی است شاخص کل بورس در بی‌تحرکی محض به سر می‌برد. این نماگر از ابتدای تابستان نتوانسته در مدار صعودی حرکت کند و عملکردی مثبت را به ثبت برساند. در واقع رونق رخت‌بسته از بورس بر تردید سرمایه‌گذاران افزوده است.

به گزارش نصر، همه شاخص‌های سهامی با بلاتکلیفی در انتظار محرک قدرتمند برای عبور از کانال پرحاشیه ۲میلیون واحد هستند. در ماه های اخیر شاخص کل بورس از یک سو به دلیل نبود محرک قوی و از سوی دیگر متزلزل شدن وضعیت متغیرهای اثرگذار آثاری از رونق را به نمایش نمی‌گذارد. اما بررسی‌ها از تغییر رفتار سهامداران خرد نشان‌دهنده این است که بورس هنوز شانسی برای ورود به فاز صعودی دارد.
با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با رونق سرمایه‌گذاران حقیقی روبه‌رو شده‌اند، می‌توان این پیام را دریافت کرد که قیمت سهام از ارزندگی خارج نخواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی شاهد رفتارهای هیجانی از سمت سهامداران عمدتا خرد نخواهیم بود. با توجه به وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار و شرایط بازارهای رقیب به نظر می‌رسد این وضعیت به ماه‌های آینده نیز سرایت کند. بررسی روند بازار سهام بیانگر این است که از اواسط آذرماه ارزش معاملات خرد رو به بهبود برود. در تمامی بازارهای موازی رکود موج می‌زند. در حال حاضر نگاه بازار به دلار حواله ارزی دوخته شده است، به همین دلیل می‌توان عنوان کرد که پرونده روند فرسایشی بازار سرمایه در حال بسته شدن است. البته برخی گمانه‌زنی‌ها آغاز پاییز را نقطه عطف بازار مذکور مطرح می‌کردند، اما این سناریو به دنبال بروز تنش‌های منطقه‌ای، محقق نشد.
اما در ماه‌های آینده انتظار می‌رود شاخص کل بازار و اکثریت سهام  ۲۰درصد رشد را تجربه کنند. نکته حائز اهمیت در این میان این است که در ماه‌های باقی‌مانده احتمال بازگشت نسبی اعتماد وجود دارد. در صورت عملی شدن این سناریو، ارزش معاملات نیز افزایش خواهد یافت و می‌توانیم پایان دوران رکودی در بازار سهام را اعلام کنیم. اما تا زمانی که بازار به رونق بیفتد، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود برای در امان ماندن از ریسک‌های سهامی به صورت غیر‌مستقیم سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به اینکه بازارها به طور سنتی از اواسط زمستان جهش‌‌های قیمتی را تجربه می‌کنند این موضوع حکایت از این واقعیت دارد که در صورت افزایش ارزش معاملات خرد و جلب نظر سرمایه‌گذاران، بورس در مسیر افزایشی حرکت کند. البته باید دید سیاستگذار اقتصادی برای ادامه سال بر چه سیاست‌هایی تاکید می‌کند. بازار سهام اکنون به یکی از پرابهام‌ترین بازارهای داخلی تبدیل شده و سرنوشت آن به عوامل متعددی وابسته است. اما به طور کلی شواهد نشانگر این است که کفه ترازو به نفع سناریوهای خوش‌بینانه است.
انتهای پیام/
شمارش معکوس برای پیشروی بورس روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار