خبر/

بارش‌های آبان کمتر از حد انتظار

1402/09/05 - 11:34 - کد خبر: 103455 نسخه چاپی

نصر: در حالی که بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی انتظار می رفت بارش های خوبی در آبان داشته باشیم، اما این اتفاق نیفتاد.

به گزارش نصر، سومین ماه سال آبی در حالی شروع شده که بارندگی‌های آبان کمتر از میانگین بلندمدت بود.
تاج بخش، رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به کم بارشی‌های آبان گفت: «ما در مهرماه بارش‌های بیشتر از میانگین بلند مدت را در کشور تجربه کردیم اما در آبان ماه متاسفانه این اتفاق نیافتاد».
میانگین بارش‌های دو ماه گذشته ۲۶ میلی متر ثبت شد و نسبت به دوره بلندمدت یک میلی متر کاهش داشته است. این آمار نشان می‌دهد پیش بینی‌های سازمان هواشناسی تاکنون به طور کامل محقق نشده است.
احد وظیفه، رئیس مرکز اقلیم سازمان هواشناسی در سوم آبان امسال گفته بود: «انتظار داریم به طور کلی در پاییز و نیمه اول زمستان بارندگی‌ها در حد میانگین بلند مدت و بیش از آن باشد».
خانم تاج بخش نیز در ۲۹ شهریور امسال خاطرنشان کرده بود «تقریبا در کل کشور بارش‌ها خوب است ضمن این که پاییز دیررس نداریم».
به گفته رئیس مرکز اقلیم سازمان هواشناسی، حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا و تشکیل الگوی پایدار در شرق اروپا تا خاور میانه منجر به تضعیف سامانه‌های بارشی در ایران و غرب آسیا شده است.
خانم تاج بخش نیز درباره به وقوع نپیوستن پیش بینی این سازمان گفت: «غالب داده‌ها و اطلاعات و الگوهای پیش بینی جهانی در منطقه ما و بخصوص در غرب آسیا بارش‌های بیشتر از میانگین بلندمدت را پیش بینی کرده بودند، البته احتمال ۳۰ تا ۵۰ درصدی هم وجود دارد که پیش بینی‌ها رخ ندهند».
حالا پیش بینی‌های جدید سازمان هواشناسی بیانگر آن است که نمی‌توان به بارش‌های آذر هم امیدوار بود.
ضیائیان، رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی در این خصوص گفت: «در یکی دو هفته پیش رو، بارش خیلی مناسبی نداریم. شاید بارش‌های جدی و موثر، از هفته یا دهه آخر آذر شروع شود».
به گفته مسئولان سازمان هواشناسی ادامه روند کم بارشی تا پایان زمستان دور از انتظار نیست.
خانم تاج بخش با اشاره به کم بارشی‌ها گفت: «در شورای عالی آب این موضوع با آقای رئیس جمهور مطرح شد، بنابر این حتما در حوزه‌های مدیریت آب و کشاورزی باید برنامه‌هایی برای احتمالات بدبینانه بارش را مد نظر قرار دهیم».
انتهای پیام/
بارش‌های آبان کمتر از حد انتظار منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار