کوهی؛

آذربایجان‌‌‌ شرقی رتبه ششم سالمندی کشور را دارد

1402/09/02 - 13:27 - کد خبر: 103290 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌‌‌شرقی با اشاره به خطر افزایش جمعیت سالمندی استان گفت: در زمان کنونی این استان رتبه ششم سالمندی کشور را بین استان‌‌‌ها به خود اختصاص داده است.

به گزارش نصر، زهرا کوهی افزود: ادامه این روند موجب بروز مشکلاتی در آینده در آذربایجان شرقی می‌شود و باید با ارائه مشوق‌‌‌های لازم زمینه ازدواج و فرزندآوری در جامعه فراهم شود.
وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌‌‌سازی در حوزه جمعیت و خانواده اظهار کرد: رسانه‌‌‌های جمعی، مراکز فرهنگی و دانشگاهی و استادان حوزه جمعیت و خانواده باید در این زمینه نقش بیشتری ایفا کرده و زوج‌‌‌های جوان را به فرزندآوری ترغیب کنند.
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌‌‌شرقی با اشاره به فاصله ۵ساله بین ازدواج و فرزند اول گفت: این موضوع خطرناک بوده و تبعات منفی آن در آینده گریبانگیر جامعه و خانواده‌ها می‌شود. کوهی با اشاره به اینکه به شدت با ناباروری اولیه در جامعه مواجه هستیم، ادامه داد: این روند هزینه‌‌‌های ناخواسته‌‌‌ای را در آینده به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل و نهادهای خدماتی مانند بیمه‌‌‌ها را با مشکل مواجه می‌‌‌کند.
وی با تاکید بر الگوسازی مناسب از خانواده‌‌‌های دارای چند فرزند در جامعه، یادآور شد: در آذربایجان شرقی تعداد خانواده‌‌‌های دارای بیش از سه فرزند کمتر بوده و باید خانواده‌‌‌ها به فرزندآوری بیشتر سوق داده شوند. مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌‌‌شرقی با اشاره به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: در این طرح، دولت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر حمایت‌های مختلفی می‌‌‌کند که از جمله واگذاری زمین رایگان از سوی راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است.
کوهی افزود: با اجرای این طرح در استان، تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه زمین به خانواده‌‌‌های دارای سه فرزند و بیشتر در شهرستان‌‌‌های مختلف استان واگذار شده است. وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در اجرای این طرح دارای رتبه زیر ۱۰ و در جایگاه ششم قرار دارد، اظهار کرد: متولی واگذاری زمین در روستاها و شهرهای زیر ۲۰‌هزار نفر جمعیت، بنیاد مسکن و در شهرهای بالای ۲۰‌هزار نفر جمعیت، راه و شهرسازی است. مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌‌‌شرقی با اشاره به اینکه تبریز از مراکز جمعیتی بالای ۵۰۰‌هزار نفر است، گفت: با توجه به مشکل زمین در این شهر، زمین مورد نظر در اجرای این طرح در شهر جدید سهند، شهریار و شهرهای حومه تامین می‌شود.
اقامت کاری، درآمد دلاری؛ کارآفرینی جهانی؛ یک مدیر بین‌المللی شوید...!
کوهی ادامه داد: در اجرای این طرح از خانواده‌‌‌های دارای سه فرزند، هزینه آماده‌‌‌سازی زمین اخذ می‌شود ولی از خانواده‌‌‌های دارای چهار فرزند و بیشتر هزینه‌‌‌ای اخذ نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه برای استفاده از این طرح باید همه فرزندان از یک مادر باشند، یادآور شد: خانواده‌‌‌های دارای سه فرزند و بیشتر که از خدمات دولتی استفاده کرده‌اند مشمول این طرح هستند. مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌‌‌شرقی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات از دیگر حمایت‌‌‌های دولت برای حمایت از خانواده و فرزندآوری است، گفت: در این طرح برای فرزند اول تا پنجم و حتی بالاتر نیز وام اختصاص می‌‌‌یابد.
کوهی میزان وام برای فرزند اول را ۳۰۰ میلیون ریال، فرزند دوم ۶۰۰ میلیون ریال، فرزند سوم ۹۰۰ میلیون ریال، چهارم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و پنجم و بالاتر را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد. وی همچنین اظهار کرد: دولت از خانواده‌‌‌های دارای دوقلو، سه‌‌‌قلو و بیشتر نیز حمایت‌‌‌های مختلفی انجام می‌‌‌دهد و هزینه‌‌‌های درمانی آنها را  نیز تامین می‌‌‌کند.

امین بیل‌‌‌ساز 
انتهای پیام/
آذربایجان‌‌‌ شرقی رتبه ششم سالمندی کشور را دارد روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار