سکه وارد کانال ۲۸ شد:

جای‌ پای سفت دلار

1402/08/27 - 15:21 - کد خبر: 102998 نسخه چاپی

نصر: اسکناس آمریکایی در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته مجددا در کانال قیمتی ۵۰ هزار تومانی دچار افت نرخ شد. در حالی که برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند حضور این ارز در کانال پایین‌تر به طول نخواهد انجامید و مجددا به سمت کانال ۵۱ هزار تومانی حرکت خواهد کرد، در بازار روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان ماه نرخ این ارز مجددا روندی کاهشی را ثبت کرد. برخی کارشناسان اخبار آزادسازی دلاری از سوی عراق را از مهم‌ترین کاتالیزور‌های کاهشی بازار ارز در روز‌های اخیر می‌دانند.

به گزارش نصر، البته کاهش کلی سیگنال‌های نگران‌کننده و ریسک‌زدایی از بازار نیز عامل مهمی است که در دو هفته اخیر سبب بازگشت آرامش به معاملات ارزی کشور شده است. در نهایت هر برگ از این ارز در پایان معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته با حدود 100 تومان افت نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 50 هزار و 750 تومان رسید. با کاهشی شدن روند نرخ دلار، قیمت سکه طلا نیز در بازار روز پنج‌شنبه کاهش یافت.
 

هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود 145 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین در رقم  28میلیون و 995 هزار تومان رسید.

خبر جدید بازار دلار؟
با افت ریسک‌های سیاسی ناشی از جنگ غزه در فضای رسانه، آرامش مجددا به معاملات ارزی بازگشت و نوسان نرخ دلار آزاد در بازه قیمتی 51هزار و 100 تا 51 هزار و 300 تومان محدود شد. در نتیجه برخی از معامله‌گران معتقد بودند که رنج جدید بازار کانال 51 هزار تومانی است و احتمال خروج از این کریدور اندک است. اما پس از انتشار خبر آزادسازی منابع ارزی از عراق، بازار دچار شوک کاهشی جدید شد و نرخ دلار آزاد وارد کانال پایین‌تر شد.
در این خبر که آن را پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن به‌نقل از منابع آمریکایی منتشر کرد نوشته شده بود که مجوز دسترسی ایران به مبلغ 10 میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات برق به عراق صادر شده است و در نتیجه ایران می‌تواند این مبالغ را به حساب‌های بانکی خود در اروپا و عمان منتقل کند. بازار روز‌های پایانی هفته گذشته تحت تاثیر این خبر دچار افت قیمت شد و نرخ دلار پس از حدود 18 روز به کانال 50 هزار تومانی بازگشت.
حال با طولانی شدن حضور دلار در کانال پایین‌تر به‌نظر می‌رسد قدرت خبر مذکور بیشتر از ایجاد یک شوک کاهشی بوده و معامله‌گران از رنج‌سازی جدید دلار در نیمه دوم کانال 50 سخن به میان می‌آورند. در نهایت در ساعات پایانی بازار روز پنج‌شنبه قیمت هر برگ اسکناس دلار حدود 100 تومان نسبت به نرخ روز چهارشنبه ارزان شد و در رقم 50 هزار و 750تومان به فروش رسید. روند کلی بازار سکه و طلا نیز در این روز کاهشی بود. قیمت سکه طلا طرح جدید 145 هزار تومان کاهش یافت.
نیم و ربع سکه نیز مشترکا 50 هزار تومان افت قیمت را ثبت کرده و در ارقام 15 میلیون و 200 هزار تومان برای نیم سکه و 10 میلیون و 200هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند.
انتهای پیام/
جای‌ پای سفت دلار روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار