گلدمن ساکس در تازه‌ترین گزارش خود مطرح کرد:

ترمیم اقتصاد جهان در ۲۰۲۴

1402/08/24 - 13:57 - کد خبر: 102854 نسخه چاپی

نصر: گزارش جدید موسسه اعتباری گلدمن ساکس حاکی از آن است که اقتصاد جهانی در سال۲۰۲۴ همانند سال۲۰۲۳ عمل خواهد کرد و بهتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. بر این اساس اطمینان از پایان سیاست‌‌های انقباضی در کنار عملکرد دلگرم‌کننده اقتصادهای بزرگ این چشم‌انداز را به‌وجود آورده که اقتصاد جهان از مرحله سخت عبور کرده و در حال ورود به دوره‌ای امیدبخش است.

به گزارش نصر، برآوردها حاکی از آن است که رشد اقتصاد جهان در سال۲۰۲۴ به ۲.۶درصد می‌رسد که از برآورد ۲.۱درصدی قبل بالاتر است. این گزارش انتظار دارد اقتصاد آمریکا با رشد ۲.۱درصدی از سایر اقتصادهای توسعه‌یافته جهان بیشتر رشد کند. با این حال اقتصاددانان گلدمن ساکس انتظار ندارند که تا میانه سال۲۰۲۴ فدرال‌رزرو بار دیگر در موضع نزولی بگیرد. بخش دیگری از این گزارش بر تداوم روند کاهشی تورم در اقتصاد جهان تاکید دارد.

اخبار امیدوارکننده ۲۰۲۴
گلدمن ساکس گزارش تازه خود از سال۲۰۲۴ را منتشر کرد. گلدمن ساکس یک شرکت چندملیتی شناخته‌شده مستقر درآمریکا است که در حوزه مدیریت دارایی و مدیریت سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌های مالی فعال است. گزارش گلدمن‌ساکس انتظار دارد که اقتصاد جهانی، درست مانند سال۲۰۲۳، در سال۲۰۲۴ نیز از انتظارات بهتر عمل می‌کند. این چشم‌انداز بر پیش‌بینی اقتصاددانان گلدمن‌ساکس از رشد قابل توجه درآمد (در سایه کاهش تورم و بازار کار قوی) مبتنی است و از انتظار آنها مبنی بر احیای تولید با توقف و معکوس شدن سیاست‌های انقباضی نشأت می‌گیرد. احیای تولید در فضایی رنگ و بوی جدی‌تر به خود می‌گیرد که در صورت بروز نشانه‌هایی از افت رشد اقتصادی، بانک‌های مرکزی ممکن است به سیاست‌های تسهیل‌گرانه نیز متوسل شوند. به گفته کارشناسان، آنچه مسلم است عبور جهان از بخش سخت ماجراست و این بیمه اقتصاد جهان در مقابل وقوع رکود است.

رشد به کجا می‌رسد؟
پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی جهان در سال آینده به‌طور متوسط سالانه ۲.۶درصد افزایش یابد؛ درحالی‌که پیش‌بینی قبلی مورد اجماع اقتصاددانان که از سوی بلومبرگ منتشر شده بود، عدد ۲.۱درصد را نشان می‌داد. درواقع، پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی گلدمن ساکس برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۲۴ خوش‌بینانه‌تر از برآوردهای دیگر است. البته باید توجه داشت که اقتصاد جهانی در سال۲۰۲۳ نیز بهتر از آن چیزی بود که بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند.
پیش‌تر برآورد گلدمن ساکس نیز نسبت به اقتصاد جهانی در سال۲۰۲۳ خوش‌بینانه بود؛ اما عملکرد سال۲۰۲۳ حتی از این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه نیز بهتر عمل کرد. در حال حاضر نرخ بیکاری در تمام اقتصادهای مورد بررسی گزارش گلدمن‌ساکس حدود نیم‌ واحد درصد کمتر از دوره پیش از کرونا است. نکته مهم این است که این بهبود حتی در برخی از اقتصادهای کلیدی که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی بسیار پایینی داشته‌اند، مانند منطقه یورو، قابل مشاهده است.

تورم در مدار افت
نکته قابل توجه در میان اقتصادهایی که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تورم نسبتا زیادی را تجربه کرده‌اند این است که نرخ رشد اقتصادی و اشتغال آن به طرز عجیبی بالا بوده است. با این حال اکنون می‌توان دید که تورم در این کشورها روند نزولی به خود گرفته است. طبق گزارش گلدمن‌ساکس، با متعادل شدن عرضه و تقاضا، می‌توان فروکش کردن تورم در کالاهای اساسی را مشاهده کرد و برآورد می‌شود در سال۲۰۲۴ تورم مسکن افت چشمگیری را تجربه کند. مهم‌تر از عرضه و تقاضا در بازار کالا، وضعیت بازار کار است که نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در آن به چشم می‌خورد. شاخص گلدمن‌ساکس برای بررسی شکاف میان نیروی‌کار و فرصت‌های شغلی که به‌صورت فرصت‌های شغلی منهای کارگران بیکار اندازه‌گیری می‌شود، در همه مناطق مورد بررسی در حال کاهش است و خوشبختانه فرصت‌های شغلی بدون افزایش بیکاری کاهش یافته است.
گلدمن‌ساکس پیش‌بینی می‌کند تورم در سال۲۰۲۴ بر مدار افت باقی بماند و در کشورهای گروه جی‌۱۰ به غیر از ژاپن، تورم هسته از سطح سه درصدی فعلی به ۲ تا ۲.۵ کاهش می‌یابد. در واقع این روند با اهداف بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته منطبق است. با این حال نکته قابل توجه اینجاست که بسیاری از اقتصادهای بزرگ در سال۲۰۲۴ از رکود اقتصادی اجتناب خواهند کرد. گزارش سال‌ گذشته این خوش‌بینی را داشت که اقتصادهای بزرگ می‌توانند به ورطه رکود نیفتند و امروز احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود در روزهای باقی‌مانده از سال۲۰۲۳ بین ۱۰ تا ۱۵درصد برآورد می‌شود که کمتر از سطح پیش‌بینی‌شده است.

دلایل امید به سال آینده
پیش‌بینی‌های مثبت گلدمن‌ساکس به این خاطر است که همگام با افزایش درآمد قابل تصرف واقعی شهروندان، تورم هسته پایین‌تر از سطوح پیش‌بینی شده است و بازار کار با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. در این مدت میزان رشد درآمد واقعی شهروندان آمریکایی کندتر از سال جاری خواهد بود؛ اما در سایه تخلیه فشار شوک گازی جنگ اوکراین، این متغیر در بریتانیا و منطقه یورو شتاب خواهد گرفت. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تا با تضعیف موانع تولید، شاهد رشد تولید صنعتی در سطح جهان خواهیم بود. با این حال مهم‌ترین دلیلی که برای خوش‌بینی به سال آینده ذکر می‌شود این است که بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم نیازی به افزایش شدید نرخ بهره و ایجاد رکود ندارند و قادرند بدون فرود سخت ماموریت کنترل تورم را به انجام برسانند.
انتهای پیام/
ترمیم اقتصاد جهان در ۲۰۲۴ روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار