یادداشت/

سقوط آزاد نمایشگاه کتاب تبریز

1402/08/21 - 18:17 - کد خبر: 102744 نسخه چاپی

نصر: نمایشگاه کتاب تبریز پس از چهار سال تعطیلی، در یک سقوط آزاد کامل، امسال ضعیف‌ترین دوره خود را سپری کرد. البته از نمایشگاهی با متولی بی‌میل و بلاتکلیف برای برگزاری آن، در دوره زمانی یک‌ماهه‌ی «از تصمیم تا فراخوان و اجرا»، جز این نمایش سطحی همراه با نارضایتی عمومی به‌ویژه طیف ناشر و کتاب‌خوان جدی انتظاری نیست.

همه‌چیز در قواره‌ی مدیران و تصمیم‌گیران آن طراحی‌شده و به قامت متولیان آن اندازه است، بی‌هیچ حرف‌اضافه! ... عین ادعای بین‌المللی و اجرای محلی آن: ظاهر بزک شده و از درون، تهی و بی‌کیفیت. در حوالی روزگار ما، خبرهای رسمی و دولتی در سمت ادعاست و واقعیت جاری و آشکار در جهتی دیگر. جانب نخست، دل‌خوش به عناوین دهان‌پرکن و سنوات یک جشنواره‌اند بی‌توجه به آنچه از درون بایستی برآید. عین سنوات کیلویی جشنواره فیلم تبریز که با مفروضات ذهنی و اراده‌ی مدیر کل وقت، از سومین به پانزدهمین دوره پرتاب شد!
عنوان بین‌المللی در کنار نام جشنواره کتاب تبریز حتی از نخستین دور آن، یک شوخی بیش نبوده و نیست. مگر کدام ناشر خارجی متقاضی حضور در نمایشگاه بوده؟ سال‌ها پیش (1386) جشنواره فیلم رحمت در دومین دوره‌اش به یک‌باره بین‌المللی شد! بدین شکل که یکی از دوستان، چند فیلم خارجی را از سایت‌های مختلف برداشته و بدون اطلاع تهیه‌کننده و صاحب فیلم در جشنواره شرکت داده بود. با همین ترفند ساده، جشنواره بین‌المللی شد! در جشنواره کتاب هم بدون اطلاع یا درخواست ناشر و صاحب‌امتیاز کتاب، با برپایی سالن کتاب‌های زبان خارجی، آن را در جامه و قواره بین‌المللی جا می‌زنند تا خودمان برای خودمان کف بزنیم و دورهم خوش باشیم! 
ناشران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای نمایشگاه کتاب از چرخه‌ی حضور در این رویداد حذف شدند، صدایشان به جایی نرسید و دستشان خالی ماند از ارتباط بی‌واسطه با مخاطب برای دریافت واکنش خریداران آثار، تا کتاب‌ها در گزینش دوباره به شکل متمرکز مثل هایپرمارکت فقط ارائه شود ... و این تصویر ارائه‌شده از یک نمایشگاه بین‌المللی! در تبریز است که فقط برگزار شد تا خیال‌مان از یک برگزاریِ دیگر راحت باشد!  
به وقت پایان نمایشگاه!

علی اکبر افتخار
انتهای پیام/
سقوط آزاد نمایشگاه کتاب تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 9 نظر

پاسخ   سهند   6 ماه پیش  

۱۵ روز شبانه روزی کار نکردیم شبا ساعت ۴ نرفتیم محل اسکان که یکی مثل تو از بیرون نگاه کنه و بگه ضعیف بود، اولین بار بود و ناشرانیکه بدون هیچ هزینه ای و صرف وقت کتاباشون رو به ما سپردند تا بفروشیم، نه چوبی مصرف شد تا ۳ میلیار هزینه غرفه شه نه نیروی انسانی از طرف ناشر اسیر شد

پاسخ   حسن   6 ماه پیش  

من روز اول رفته بودم. ضمن اینکه لیستی هم دردست داشتم دنبال کتابهای دیگری هم بودم. متاسفانه دراین سقوط آزاد منهم قرار گرفتم.برگزار کنندگان گویا با کتابخوان مشکلی داشتن نه نمایشگاه بود نه شبیه نمایشگاه ماآنچه نیاز داریم ازکتابفروشیها تهیه میکنیم ولی عنوان نمایشگاه بین المللی کتاب وجه ای است برای شهربرگزار کننده اش. مابرگشتیم ولی نمایشگاه چهار فصل کتاب در باغ گلستان (فجر)تبریز درانتظار مابود وافسوس خوردیم که یکروز وقتمان دراون نمایشگاه،پفک و ترشی وشیرینیهای کهنه شهرستان وووتلف شد

پاسخ   علی   6 ماه پیش  

سلام
از نظر رشته های دانشگاهی کتاب قابل توجهی نداشت، مخصوصا رشته حقوق، الکی واسه نمایشگاه وقت گذاشتم .
امسال که گذشت، سال آینده هم خدا بزرگه.

پاسخ   ح م   6 ماه پیش  

نمایشگاه کتاب تبریز حضور داشتند حتی یکی از سالن ها به ناشران خارجی اختصاص داشت اما متاسفانه امسال صرفا ناشران ترکیه حضور داشتند.
سال تا سال دریغ از پارسال...

پاسخ   ح م   6 ماه پیش  

متاسفانه عدم حضور ناشران از سطح بین المللی گرته تا حتی ناشران استانی نمایشگاه کتاب امسال را به ضعیف ترین سطح تنزل داد. البته در ادوار گذشته ناشران خارجی به تعداد قابل توجهی در نمایشگاه کتاب تبریز حضور داشتند حتی یکی از سالن ها به ناشران خارجی اختصاص داشت اما متاسفانه امسال صرفا ناشران ترکیه حضور داشتند.
سال تا سال دریغ از پارسال...

پاسخ   فاطمه   6 ماه پیش  

واقعا هم از داخل تهی بود،امسال نمایشگاه خیلی ضعیف بود،خصوصا غرفه کتاب های حقوقی که واقعا در خور این رشته ی عظیم که نیاز واقعی هر جامعه ای هست که انسانها از حق و حقوق خودشون اطلاع داشته باشن نبود،و منه دانشجوی حقوق کتابخونه ی اتاقم خیلی پر بار تر از غرفه ی کتاب های حقوق نمایشگاه به اصطلاح بین المللی هست،و من از اون نمایشگاه به اون بزرگی از لحاظ مساحت و اسم، دست خالی برگشتم خونه 🤷🏻‍♀️

پاسخ   سلام   6 ماه پیش  

شما این تعداد ناشر را حاضر در نمایشگاه را حساب نکردید؟

پاسخ   سلام   6 ماه پیش  

شما این همه ناشر را در نمایشگاه، ناشر حساب نکردید؟

پاسخ   ؟   6 ماه پیش  

اگه نمایشگاه کتاب این بود که هرروز در پارک گلستان نمایشگاه کتاب بهتر و وسیعتری برگزار می شه!
پژوهشیار