خبر/

میوه های ایرانی شناسنامه دار می شوند

1402/08/19 - 19:55 - کد خبر: 102635 نسخه چاپی

نصر: با اجرای قانون شناسه دار کردن محصولات کشاورزی، در مرحله نخست، مصرف کنندگان میوه‌های ایرانی قبل از خرید می‌توانند از همه مشخصات محصول، مانند محل تولید، زمان چیدن، روش کشت، نوع کود و سموم بکار رفته و نام تولیدکننده مطلع شوند.

به گزارش نصر، قاسم پیشه ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در برنامه میز اقتصاد عصر جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ شبکه خبر، ضمن تشریح روش دریافت شناسه برای محصولات باغی، برخی از فواید شناسه دار شدن محصولات کشاورزی را برشمرد.
شناسه دار شدن محصولات کشاورزی که در برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، در مرحله نخست شامل محصولات باغی می‌شود و بر اساس آن، اطلاعاتی از واحد تولیدی، بهره بردار، مختصات جغرافیایی، نام باغدار یا مسئول فنی، نوع محصول و جزئیات دیگری نظیر گزارش آماده سازی، زمان آغاز کشت، فرآیند تولید، مراقبت و تغذیه و برداشت محصول و سموم و کود‌های مورد استفاده در سامانه اینترنتی ثبت می‌شود و هر کاربر می‌تواند با وارد کردن بارکد روی میوه یا بسته بندی، آن اطلاعات را در گوشی و یا رایانه شخصی خود مشاهده نماید.
به ساده‌ترین بیان، هر مصرف کننده‌ای می‌تواند قبل از خرید میوه، با وارد کردن شناسه یا بارکد 18 رقمی روی میوه یا جعبه بسته بندی، از محل باغ، زمان برداشت، چگونگی تولید یا نوع کود و سموم بکار رفته در روند تولید مطلع شود.
شناسه دار شدن محصولات کشاورزی علاوه بر مزایا و فوایدی که برای تولیدکننده و مصرف کننده داخلی دارد، به ارتقاء صادرات محصولات نیز کمک می‌کند.
­به گفته ذبیح الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس، "شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی هنوز اجباری نشده اما در قانون برنامه پنج ساله هفتم آمده و باید در قوانین بودجه سنواتی برای اجرای آن برنامه ریزی و آیین نامه آن نوشته شود"، با وجود این، شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی در جنوب کشور همزمان با اجرای اصلاح الگوی کشت در حال انجام است و جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران نیز از کددار شدن محصولات گلخانه‌ای استان از پائیز امسال خبر داده است.
برای شناسه دار کردن محصولات باغی و دریافت شناسنامه باغات، سامانه باغات کشور (سبک) sso.sabak.org راه اندازی شده است و باغداران می‌توانند با مراجعه به این سامانه، نسبت به دریافت شناسنامه برای محصولات خود اقدام کنند.

روش دریافت شناسنامه برای محصولات باغی در سبک
قاسم پیشه ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه در مرحله نخست محصولات باغی شناسنامه دار می‌شوند، گفت: باغداران می‌توانند با گوشی موبایل یا رایانه شخصی وارد سامانه سبک شوند و باغ و محصول خود را ثبت کنند.
وی افزود: پس از آنکه باغدار و تولیدکننده اطلاعات اولیه را وارد کرد، یکی از کارشناسان معرفی شده در سامانه را انتخاب کرده و پیامکی مبنی بر معرفی کارشناس دریافت می‌کند.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی در ادامه توضیح داد: با توافق و هماهنگی باغدار، کارشناس از زمین یا باغ بازدید کرده و اطلاعات مربوطه و مواردی مانند محل، مساحت، نوع آب و حتی شیب زمین را در صفحه مخصوص سامانه بارگذاری می‌کند.
پیشه ور افزود: علاوه بر مشخصات زمین، کارشناس اطلاعات مربوط به چاه، ساختمان، سن و اندازه درختان، نوع کود و سم مورد استفاده و ... را ثبت کرده و همه موارد با منابع دیگری از جمله تصاویر ماهواره‌ای تطبیق داده شده و بارگذاری می‌شود.
وی تصریح کرد: پس از ثبت این اطلاعات، پروانه محصول برای یک سال صادر می‌شود و این موارد هر سال رصد می‌شود تا تغییرات احتمالی بررسی و ثبت شوند.
به گفته رئیس اتاق اصناف کشاورزی، باغداری که این پروانه را دریافت کند، می‌تواند شناسه ۱۸ رقمی مختص آن محصول را دریافت کرده و روی محصول درج کند.
پیشه ور تصریح کرد: طبق قانون، خدمات عمومی و دولتی تنها به محصولات و باغدارانی ارائه می‌شود که این پروانه را اخذ کرده باشند.
انتهای پیام/
میوه های ایرانی شناسنامه دار می شوند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار