سکه ۳۵۰ هزار تومان ارزان شد:

دلار در راه بازگشت به خانه

1402/08/09 - 10:10 - کد خبر: 102093 نسخه چاپی

نصر: پس از برهم خوردن تعادل تابستانه بازار ارز با شروع مناقشات نظامی در منطقه، بازه نوسان شاخص‌های ارزی تغییر کرد. قیمت دلار آزاد نیز که در سه ماه تابستان و تا نیمه مهر ماه در کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی به ثبات نسبی رسیده بود دچار نوسانات افزایشی شد و تا کانال‌های ۵۲ و ۵۳ هزار تومانی رشد کرد.

به گزارش نصر، اما بررسی‌ها از روند نرخ ارز مذکور حاکی از آن است که به محض کاهش سطح ریسک‌های سیاسی نرخ اسکناس آمریکایی مجددا به سمت کانال 50 هزار تومانی حرکت می‌کند. از همین‌رو کارشناسان سطوح قیمتی این کانال را کریدور محبوب جدید دلار می‌دانند. روز گذشته نیز در راستای تخلیه هیجانات بازار ارز قیمت دلار آزاد افت قیمت 150 تومانی را تجربه کرد. قیمت این ارز در واپسین معاملات عصر روز گذشته در مرز دو کانال 50 و 51 نوسان کرد و در آخر در رقم 51 هزار و 50 تومان معامله شد. همزمان با افت نرخ دلار، قیمت سکه طلا نیز در بازار دیروز افت کرد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته 350 هزار تومان افت کرد و در رقم 29 میلیون و یکصد هزار تومان معامله شد.
افت ریسک‌های سیاسی و افزایش سطح عرضه را می‌توان به عنوان دو عامل مهم در راستای چسبندگی دلار به کانال 50 هزار تومانی دانست. اما این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان ریسک‌های سیاسی و انتظارات تورمی کاهش چشمگیری نداشته و افزایش سطح عرضه عامل پررنگ‌تری در این معادله است. در نتیجه به نظر می‌رسد بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر ارزی خود در برابر انتظارات افزایشی بازار مقاومت می‌کند. البته این امر تاحدودی توسط مقامات اقتصادی تایید شده است. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ در نشست خبری هفته گذشته خود ضمن اشاره به دارایی‌های ارزی آزاد شده و درآمد‌های نفتی کشور از کنترل نوسانات ارزی سخن گفت. علی حسین نبی‌زاده، مشاور ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در توضیح سیاست تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی از تمایل این بانک نسبت به حرکت‌های کنترل شده نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات شارپی سخن گفته است.
در نتیجه می‌توان گفت که جبران پیاپی رشد قیمت‌ها در بازار خبر از اوضاع خوب بازارساز در ماه‌های اخیر می‌دهد. چرا که بررسی روند‌های افزایشی نرخ ارز در سال گذشته حاکی از آن است که در زمان نوسانات ارزی، بانک مرکزی توانایی مقابله با آنها را نداشته و بازیگران بازار شاهد تغییر کانال‌های پیاپی بود. در این میان می‌توان اشاره کرد که بخشی از این روند مثبت نرخ ارز حاکی از بهبود فرآیند تخصیص است. با افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا در ماه‌های انتهایی سال گذشته و سامان‌دهی سرفصل‌های تخصیص ارز رسمی، سمت تقاضا در بازار دچار تحولات مناسبی شد و بخشی از نیاز‌های ارزی که پیش از آن در بازار آزاد برطرف می‌شد به سمت معاملات رسمی رفت. حال باید دید روز‌های خوب بازارساز تا چه زمان ادامه خواهد داشت و آیا درصورت شکل‌گیری نوسانات قیمتی جدی‌تر در بازار ارز این نهاد مجددا توانایی کنترل کردن آن را خواهد داشت یا خیر؟
ميکائيل زين‌الدين
انتهای پیام/
دلار در راه بازگشت به خانه روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار