در جلسه شورای عالی آب مطرح شد:

رونمایی و تصویب نقشه راه آب کشور

1402/08/07 - 10:31 - کد خبر: 101976 نسخه چاپی

نصر: گزارش مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو در رفع ناترازی آب کشور در دوسال گذشته در جلسه شورای‌‌‌عالی آب ارائه شد و «نقشه راه آب کشور» که در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده، در این جلسه رونمایی شد و به تصویب اعضا رسید.

جلسه شورای‌‌‌عالی آب دیروز به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. در این جلسه ابتدا گزارش جامعی از وضعیت بارش‌‌‌ها در سال آبی جاری کشور و پیش‌بینی شرایط در ماه‌‌‌های آتی از سوی رئیس سازمان هواشناسی ارائه شد. در ادامه گزارشی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو در بخش آب، آبفا و جهاد آب‌‌‌رسانی به منظور رفع ناترازی آب کشور ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت.
براساس این گزارش، اقدامات وزارت نیرو طی دوسال گذشته در بخش آب و در حوزه اقدامات غیرسازه‌‌‌ای، شامل اقداماتی همچون «اولویت‌‌‌بندی طرح‌‌‌های نیمه‌تمام»، «تنوع‌‌‌بخشی تامین منابع مالی»، «تدوین برنامه منابع و مصارف حوضه‌‌‌های آبریز»، «طرح‌‌‌های اضطراری اصلاح نظام فنی-اجرایی»، ‌‌‌ «مدیریت توأمان آب و برق»، ‌‌‌ «مشارکت مردمی در احداث شبکه‌‌‌های آبیاری و زهکشی»، ‌‌‌ «تامین مالی برای بخش شرب طرح‌‌‌های انتقال آب از دریا»، «پروژه‌‌‌های فناورانه و دانش‌‌‌بنیان» و «تقویت همکاری بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌‌‌های ذی‌ربط و استانداران در موضوع آب» بود. همچنین در بخش اقدامات سازه‌‌‌ای، در حوزه آب‌‌‌رسانی با‌ هزار و ۵۸ میلیون مترمکعب توزیع آب در کشور، ۱۵۰‌درصد هدف‌‌‌گذاری انجام شده و تعهدات چهارساله دولت در این زمینه، طی دوسال محقق شده است. در حوزه تامین آب نیز تاکنون ۱۳سد با حجم مخزن سه هزار و ۵۳۳میلیون مترمکعب به بهره‌‌‌برداری رسیده است که براساس آن ۶۵‌درصد هدف‌گذاری و تعهدات دولت در این زمینه تحقق یافته است و تا پایان دولت نیز پیشرفت ۱۳۵درصدی حاصل خواهد شد. در این جلسه همچنین «نقشه راه آب کشور» که به موجب مصوبه شورای‌‌‌عالی امنیت ملی و تاکیدات رئیس‌جمهور در سند تحول دولت مردمی، در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده است، رونمایی شده و به تصویب رسید.
همچنین هشت‌مصوبه از جمله «مکلف شدن وزارت جهادکشاورزی به انجام عملیات آبخیزداری در بالادست حوضه‌‌‌های آب‌‌‌ریز سدهای تامین‌‌‌کننده آب شرب جهت بهبود و ارتقای وضعیت کمی و کیفی منابع تامین آب»، «اجرای طرح‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف آب کشاورزی و به‌‌‌زراعی به همراه الگوی کشت بهینه از سوی این وزارتخانه»، «شناسایی و معرفی منابع پشتیبان آب سطحی و زیرزمینی موردنیاز شهرهای بزرگ توسط وزارت نیرو»، «مکلف شدن وزارتخانه‌‌‌های نیرو، جهادکشاورزی، صمت، کشور، گردشگری و میراث فرهنگی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه بودجه به فراهم‌سازی بسترهای لازم برای استقرار توسعه کم‌‌‌آب‌بر و کاهش وابستگی برنامه‌‌‌های اشتغال‌زایی به آب» و «لزوم انطباق اقدامات شهرداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها در مدیریت سیلاب‌‌‌ها با برنامه‌‌‌های وزارت نیرو» در این جلسه طرح شد و به تصویب اعضا رسید.
انتهای پیام/
رونمایی و تصویب نقشه راه آب کشور روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار